Élelmiszergazdaság

Piac

Fenntartható forrásból jobban ízlik minden

Az európai fogyasztók kétharmada szerint jobb az ízük az olyan, fenntartható módon termesztett zöldségeknek. Tekintettel a klímaváltozással járó kihívásokra, a piacokat jellemző bizonytalanságra és az alapanyagárak ingadozására, az élelmiszerellátás biztosítása fontosabbá vált, mint valaha.

Globálisan a felszíni vizek 70 százalékát használják mezőgazdasági célokra. A víz nem csak értékes és megóvandó természeti erőforrásunk, hanem minősége befolyással van a termények egészségére és ízére is. Az egyes növények igényeinek megfelelő öntözés a termés egészsége és ízletessége szempontjából is fontos.

Ha élelmiszert vásárolunk vagy fogyasztunk, a döntés egyik legfontosabb tényezője az íz. A megkérdezett európai fogyasztók közel kétharmada (64 %-a) véli úgy, hogy a fenntartható módon termesztett zöldségek ízletesebbek – ez derül ki abból a friss kutatásból, amelyet a Knorr megbízásából végeztek el számos európai országban. Ez az eredmény mérföldkőnek számít abban a fogyasztói igények által vezérelt folyamatban, amelynek célja, hogy az egész élelmiszeripar fenntarthatóvá váljon.

A reprezentatív felmérést 2015 decemberében és 2016 januárjában végezték el, 6 európai ország (Németország, Franciaország, Lengyelország, Spanyolország, Nagy-Britannia és Hollandia) 12 000 fogyasztójának bevonásával. A kutatás a Knorr „Taste with Good Feelings” kampányának eleme. A felmérés célja az volt, hogy megértsék az európai fogyasztók főzési és evési szokásait, felmérjék a fenntartható módon termesztett összetevőkkel kapcsolatos attitűdjeiket és azt, hogy mitől érzik magukat jól az elfogyasztott étel kapcsán.

Európa-szerte a megkérdezettek csupán negyede-harmada van tisztában azzal, hogy miként lehet felismerni egy termék címkézéséről, hogy fenntartható forrásból származik, továbbá igen sokan nem tudják, megbízhatnak-e egyáltalán a fenntarthatósági tanúsítványokban.

Az egyes piacok között számottevő eltérések mutatkoznak. Németországban például a megkérdezett fogyasztók 68 százaléka szerint van különbség a fenntartható és a hagyományos módon termesztett zöldségek között, 57 százalék szerint pedig ez a differencia az ízben érhető tetten. E téren a franciák messze a többiek előtt járnak, hiszen négyötödük szerint van ízbeli különbség, miközben a britek csupán fele vélekedik hasonlóan. Ennek ellenére a gyakorlatban – Németországot kivéve – Nagy-Britanniában vásárolnak a fogyasztók leggyakrabban fenntartható forrásból származó élelmiszert.

Az Unilever és a Knorr a magyarországi gyártás során is kiemelt prioritásként kezeli a fenntarthatóságot. Tavalyelőtt jött létre az az első hazai Mintafarm a Békés megyei Muronyon, ahol fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok alkalmazásával kiváló minőségű hagymát termesztenek, amit aztán Unilever Röszkei Élelmiszergyárában dolgoznak fel. Ezt a kezdeményezést tavaly áprilisban a IV. Greennovációs Nagydíjon különdíjra értékelték.

agrotrend.hu / elelmiszer.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés