Innováció

Precíziós gazdálkodás

mAXI-NET: az összegyűlt adatokból is a gazdák fognak profitálni

Az AXIÁL Kft-nél továbbra is a precíziós gazdálkodás áll a fókuszban. A mAXI-NET névre hallgató RTK szolgáltatásukhoz eddig több mint 300 gazdálkodó csatlakozott, ennyien már élvezik a rendszer nyújtotta előnyöket. A partnerek száma azonban hamarosan az 500-at is elérhet, és hogy mindenkit maximális színvonalon szolgálhassanak ki, a vállalaton belül szervezeti átalakulások történtek. Erről kérdeztük dr. Mesterházi Péter Ákost, az AXIÁL Kft. precíziós gazdálkodási csoportvezetőjét.


 dr. Mesterházi Péter Ákos az AGROmashEXPO kiállításon. Fotó: agrotrend.hu

Melyek voltak a legfontosabb olyan változások, amelyek a precíziós gazdálkodás üzletágat érintették?

Az elmúlt évben egy mérnökünk volt a GPS-es vonalon, illetve voltak a szervizszerelők minden területi központunkban, és volt négy területi képviselőnk, akik az értékesítést végezték. E mellett volt egy termékmenedzserünk, illetve az egyik értékesítőnk részben termékmenedzser is volt. Most külön termékmenedzserünk van, akinek a munkáját egy asszisztens is segíti. ők intézik a beszerzést, a gyártókkal való kapcsolattartást, információszerzést; segítenek a kollégáknak az ajánlatok kiadásában. A területi képviselők az ország négy részén, meghatározott területen tevékenykednek. Az ő munkájukat igyekszünk úgy alakítani, hogy minél inkább az értékesítésre tudjanak fókuszálni. 
A műszaki vonalat is megtámogattuk úgy, hogy a meglévő szerelőink közül kiemeltünk kettőt. A 25 szervizszerelő mellett, tehát van két kiemelt GPS szerelőnk, akik rutinosabbak, sokat szereltek, a legbonyolultabb problémákat is kezelni tudják. Képletesen mondhatjuk, hogy ők fogják a kezét az összes többi szerelőnek. Ha valamilyen probléma van, nehezebb összeszerelés, speciális eset, vagy valamiből az elsőt kell szerelni, akkor ők ott vannak, segítik a többieket. E mellett még egy mérnök kolléga érkezett, így most már a GPS vonalon is két mérnökünk van. A mérnökök ebben a rendszerben a műszaki vonal vezetői, a két kiemelt szerelőn keresztül kontrollálják az egész hálózatot. 

Mi indokolta a szervezeti változást?  

Az AXIÁL Kft. elsődleges célja minden vonalon határozottan az, hogy a partnerek igényét a minél magasabb színvonalon kiszolgáljuk. Voltak olyan esetek, hogy egyszerűen nem értünk volna oda az ügyfélhez a szezonban, vagy adott esetben a partner is egy kicsit későn ébredt, minden esetre, felelősséggel nem tudtuk azt mondani, hogy vetési szezonra elkészül az ő szerelése. Inkább azt mondtuk, hogy nem adjuk most el, ha neki feltétlenül arra a határidőre kell. Ez nekünk sem jó, a partnernek sem jó, főleg, ha figyelembe vesszük eredeti célkitűzésünket, vagyis azt, hogy minél előbb, minél gyorsabban és minél több helyen tudjuk megoldani a problémákat.


fotó: agrotrend.hu 

Ezzel együtt évről évre egyre növekvő forgalmat érünk el, ami azt is mondatja velünk, hogy ennek megfelelően kell optimalizálni a működésünket. Hiszen nem csak az újonnan eladott rendszereket kell beüzemelnünk, de szükség lehet ránk a korábban eladottaknál is. 
Voltak a működésben átfedések is. A partnereknek nagyon jó a kapcsolata a területi képviselőkkel, ők értékesítettek, de ők voltak azok is, akik működés közben „fogták a kezét” a gazdának. Ez nem jó nekünk sem, meg a partnernek sem. Most nagyon határozottan szétválasztjuk a műszaki feladatokat és az értékesítői feladatokat. Én is emiatt érkeztem az AXIÁL Kft-hez, kellett egy olyan ember, aki ezt az egészet átlátja, csak ezzel foglalkozik. Hatékonyságnövelés céljából lett így kialakítva. 

Mi az, amit ebből legelőször érezni fognak a gazdák? Azok, akik már ügyfelek és azok, akik leendő partnerek?

Azt gondolom, hogy mind a kettőjüknél valamilyen szinten közös az, hogy több helyre oda akarunk érni és hamarabb szeretnénk mindent megoldani. Nem nagyon volt a partnerek oldaláról panasz, hogy elhúzódnak dolgok, de mi belülről azt látjuk, hogy ezt lehetne még jobban csinálni. Ami mindenképpen fontos: szervezettebbek leszünk, ennek megfelelően tehát a partnerek a felhasználás során több támogatást kapnak. Ha kérdésük van, problémájuk van, vagy ha vesznek valamit és azt be kell szerelni – ezt még gyorsabban szeretnénk teljesíteni. Nekünk is az az érdekünk, hogy a partner minél inkább ki tudja használni azt az eszközt, amit vett, mert akkor ő is elégedett lesz.

A mAXI-NET az elmúlt év újdonsága volt, akkorra lett teljes a hálózat. Vannak-e gyerekbetegségek vagy úgy működik-e, ahogyan azt az AXIÁL szeretné?  

Ha volt is gyerekbetegség, ezeken túl vagyunk. Amit látni kell, hogy mára 50 db bázisállomásuk van az országban. Ezek nagyon jól vannak pozícionálva, annak érdekében, hogy a rendszer tényleg egy rendszer legyen, jó legyen a lefedettség, a jelpontosság. E mögött, az említett GPS csapaton túl, vannak szakemberek, akik ezt üzemeltetik.

Informatikai háttér? 

Pontosan! Egy nagyon komoly informatikai háttér, kollégák, akik folyamatosan monitorozzák a működést. Ennek megfelelően gyakorlatilag látni lehet azt, hogy hol, milyen pontossággal tudnak dolgozni a partnerek.
 Ami nagyon fontos – a pontosságon túl – az a rendelkezésre állás. A mAXI-NET esetében ez nagyon közel van a 100%-hoz. Előfordulhat technikai probléma, pl. villám csapott valamelyik bázisállomásunk közelébe és nem volt elég a védelem, tönkrement. De a rendszer úgy van kitalálva, hogy a felhasználót automatikusan átállítja egy közeli, másik bázisra. Igazából ebből a felhasználó általában semmit nem vesz észre. Ha mégis olyan probléma van, ami őt érinti, akkor ez a háttércsapat azonnal be tud avatkozni. 

Mennyi partner csatlakozott eddig és mik a tervek, meddig szeretnétek eljutni?

Egy régi mondást idézve: határ a csillagos ég. Ahogy korábban már említettem, tavaly már több mint 300 előfizetésünk volt, de úgy tervezem, és azt látjuk az érdeklődésekből is, hogy ez a szám az idei évben jelentősen nőni fog. Nem kell túl sok idő ahhoz, hogy elérjük az 500-as darabszámot ezen a téren. 

Hogy kell elképzelni a hálózatot? Ez már egy kész rendszer vagy mindig van fejleszteni való? Lehet-e a pontosságot javítani, vagy mi az, amiben egyáltalán lehet fejlődni? 

Ez számunkra is mindig kérdés, hiszen az nem jó, ha elbízza magát az ember, semmi nem tökéletes. Nyilván mindig lehet tovább csiszolni, viszont azt látjuk, hogy ez egy nagyon átgondoltan kialakított rendszer, az 50 db bázisállomás az országban megfelelő lefedettséget és pontosságot biztosít. Emiatt olyan nagyon-nagy fejleszteni való tényleg nincsen a rendszerben.
Korrekciós jelünk mobilhálózaton keresztül jut el a partnerhez, ráadásul a mi esetünkben egyszerre két csatornán. Két mobilszolgáltatónak az adatforgalmi kártyáját felhasználva. A rendszerünkben arra is lehetőség van, hogy arról készítsünk statisztikát, hogy az adott partner területén, melyik szolgáltató kártyája hogy teljesített. Ha azt látjuk, hogy az egyik kevésbé stabil, akkor tudjuk neki azt ajánlani, hogy használjon egy másikat, mert még biztosabb lesz a vétele.
Azt mondom, hogy gyakorlatilag a rendszer működésében finomhangolások lehetnek, illetve abba próbálunk még több energiát fektetni, hogy az infrastrukturális háttérből a partner is előnyt élvezzen. 

Hogyha egy kicsit kitekintünk Magyarországról, akkor vannak-e olyan újdonságok, amelyeket az AXIÁL adaptálni szeretne a precíziós gazdálkodás ezen területén?

Mindig nyitott szemmel kell járni! Ezért járunk mi is rendszeresen nemzetközi mezőgazdasági kiállításokra. Az ember figyeli a ma még tudományos, kutatási szinten létező dolgokat, illetve a már meglévő termékeket is, meg trendeket a piacon. Bizonyos értelemben azt mondhatjuk, hogy ami ma Magyarországon a precíziós növénytermesztésben eszköz oldalról, vezérlés oldalról igény lehet, az lényegében adott. Nehéz lenne drasztikusan újat alkotni. 
Inkább, mint az élet más területein is, ahol sok adattal kell dolgozni, a felhőben történő adattárolás, adatkezelés, a „big data” rendszerek irányába kacsingatunk mi is. A háttérben zajlanak fejlesztések, amelyek azt szolgálnák, hogy ez a nagymennyiségű adat, amely a rendszer működése során képződik, ne adat maradjon, hanem hasznos információ legyen a partnerek számára. Talán ez a legfontosabb most. 

Elképzelhető az, hogy ebből az adathalmazból készülnek olyan elemzések, kutatások, amelyekből a gazdák tudnak majd profitálni?

Így van. Itt nyilván az irány az, hogy egyre inkább testreszabottá kell ezt is tenni. 

agrotrend.hu / Stefanits Csaba

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés