Gazdálkodás

untitled

Március végén indult el Magyarországon az Európai Friss Kalandok elnevezésű, hároméves, a zöldség- és gyümölcsfogyasztás növelését célzó edukációs kampány. Az EU-támogatással megvalósuló promóciós kampány magyarországi gazdája a NAK, nemzetközi együttműködő partnere az Interfel francia szakmaközi szervezet – olvasható az élelmiszer.hu oldalán

A portál Győrffy Balázzsal, a NAK elnökével készített interjút, amelyben kitérnek az Európai Friss Kalandok hároméves edukációs kampányára, illetve a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) jövőjére.

Az elnök elmondása szerint a "Európai Friss Kalandok" kampányához olyan terméket és külföldi partnert kerestek, akivel hazai ………….már volt korábban promóciós pályázati kapcsolatuk, illetve azonos  értékeket képviseljenek.

Így került a választás a francia Interfelre.

A francia friss zöldség-gyümölcs ágazatot képviselő szakmaközi szervezet amellett, hogy megfeleltek a korábbi szempontnak, épp lezárult egy hasonló,  gyerekeket megcélzó kampányuk, és a folytatáshoz ők is partnert kerestek. 

Az edukációs kampányt 80%-ban EU-forrásból és 20%-ban a pályázó szervezet saját forrásaiból finanszírozza. Győrffy Balázs megemlítette, hogy az elnyert támogatás összege körülbelül 5 millió euró, amely a két ország között, területi különbségeinek tükrözésében oszlik meg.

A NAK saját költségvetéséből az előírt 20 százalékkal – körülbelül 60 millió forinttal – járul hozzá.

– derül ki a beszélgetésből.

Arról is szó esett, hogy Franciaország és Magyarország zöldség-gyümölcs piacán nagyon hasonló problémákkal küzd. A két országban, igaz eltérő mértékben, de jelentősen elmarad a a lakosság friss zöldség-gyümölcs fogyasztása a WHO ajánlásától, ami a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz szükséges napi 400 gramm

A napi 400 grammtól, amely a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz szükséges. A franciáknál a napi 320 gramm fogyasztással kevésbé rossz a helyzet, nálunk viszont a napi 260 gramm egy főre jutó zöldség-gyümölcs fogyasztással az EU-ban az utolsók közé tartozunk.

 

 

 

 

 A fő célcsoport a 6–14 éves gyerekek és családjaik. Az Európai Friss Kalandok program keretében olyan aktivitásokat dolgozunk ki és ajánlunk a gyerekeknek, illetve a családjaiknak, amelyekben közösen vehetnek részt, és szerezhetnek pozitív tapasztalatokat a zöldségekről és gyümölcsökről. Ennek érdekében három éven keresztül játékos, edukációs, élményekre alapozott akciókkal kívánjuk őket elérni. Fontos célunk, hogy a gyerekek ne kényszerként éljék meg a zöldség-gyümölcs fogyasztást, inkább kellemes élményeket kapcsoljanak hozzá, és szívesen, örömmel fogyasszák ezeket a termékeket. 

Fruttival és Veggivel, és kedves, vidám aktivitások során ismerkedhetnek meg az egészséges ételekkel, tapasztalhatják meg a zöldségek és gyümölcsök sokféleségét, készíthetik el kedvenc, friss zöldségekből és gyümölcsökből álló salátájukat. Emellett a virtuális valóság segítségével maguk is belecsöppenhetnek Frutti és Veggi világába. Országszerte ott leszünk a hiper- és szupermarketekben – a Tesco, az Auchan, a CBA és a Coop áruházakban –, ahol a zöldség- és gyümölcskóstolás mellett szintén játékos programokkal várjuk a gyerekeket. Húszoldalas foglalkoztató füzetet készítettünk rejtvényekkel, társasjátékkal és olyan szezonális zöldségek és gyümölcsök felhasználását igénylő receptekkel, amelyeket a gyerekek a család többi tagjával együtt könnyen elkészíthetnek. Kisfilmsorozatot mutatunk be a zöldségek és gyümölcsök népszerűsítése érdekében

Hamarosan elkészül a program magyar weboldala, a www.frutti-veggi.hu is,Játékapplikáció is készül, amelynek segítségével még közelebb szeretnénk vinni a zöldségeket és a gyümölcsöket a gyerekekhez, 

 

Egyértelmű sikerként könyvelnénk el, ha a zöldség-gyümölcs fogyasztásának fontossága beépülne a köztudatba, és fogyasztásban elérnénk a mostani francia értékeket

 

Eddig a zöldség-gyümölcs fogyasztásról beszéltünk: hogyan látja, milyen helyzetben vannak jelenleg ezek az ágazatok?
Nem vidám a kép. Az elmúlt huszonöt évben hazánk zöldségtermelése 20 százalékkal, 2 millióról 1,6 millió tonnára, gyümölcs- és szőlőtermelése pedig mintegy a felére, 1,4 millióról 750 ezer tonnára, illetve 860 ezerről 480 ezer tonnára esett vissza. A hazai kertészeti ágazat évente alapanyagáron 800 milliárd forint termelési érték előállítására lenne képes, ebből jelenleg 400 milliárd forint valósul meg.

 

Az említett kibocsátás az ültetvények és a technológia modernizációjával, a szabályozás ésszerűsítésével és fokozottabb marketingtevékenységgel akár kétszeresére is növelhető. A NAK főként ezeken a területeken kívánja segíteni a hozzávetőleg 160 ezer, kertészettel foglalkozó kamarai tagot.  Azon vagyunk, hogy elősegítsük a termelők és a feldolgozók közötti hatékonyabb kommunikációt és az integrációt. 

 

Hányan élnek ma Magyarországon gazdálkodásból?
Jelenleg Magyarországon elég kuszák a működési keretek, ennek következtében nem tudjuk, hány valódi termelő van az országban, és milyen teljesítményre képesek. A Földhivatalnál félmillió földhasználót tartanak nyilván, de egységes kérelemből csak 173 ezret adtak be idén. Becsléseink szerint a valódi földhasználók száma jócskán százezer alatt van. Ennek egyik fő oka az adópolitika, például a családi gazdaságok adózásának szabályozása. Az agrárkamara most többek között a teljes agráradózás megváltoztatását indítványozza.

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés