profimagazin

M mint még több lehetőség – A John Deere 6M sorozat első bemutatása

(A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/2. számában jelent meg.)

Az új 6M sorozattal a John Deere a korábbi 6MC és 6RC modelleket váltja fel. Ez azonban nem korlátozza Önöket, mint gyakorlati szakembereket a választásban – éppen ellenkezőleg: ebben a teljesítmény kategóriában több lehetőség van, mint valaha.

Eddig a John Deere 6MC és a 6RC változatok álltak rendelkezésre, mindegyikben három modell volt 95 és 115 lóerő között. A legfontosabb különbség az „MC” és az „RC” között (a 10 lóerő plus Boost teljesítmény mellett) az a lehetőség volt, hogy csak az „RC” típusokat lehetett felszerelni Load Sensing hidraulikával, valamint az Auto Quad és a Command Quad sebességváltókkal.

A négy „kicsi”90–120 LE névleges teljesítményű 6M modell zavartalan kilátást biztosító motorháztetővel rendelkezik. Ez nemcsak a homlokrakodóval végzett munkákhoz kiváló. Fotók: John Deere

Az új 6M sorozat segítségével az egész egyszerűbbé válik. Most például a három felszereltségi változat – „Select”, „Select +” és „Premium” – esetében az üzemi követelményeknek megfelelően személyre szabható a munkahely.

 

Mint mindig, kezdjük természetesen az elején: a rövid 2,40 m tengelytávval rendelkező új 6M motorháztetője alatta négy kisebb – a 90 és 120 lóerő közötti modellekben továbbra is négyhengeres DPS motor található, 4,5 l hengerűrtartalommal és turbófeltöltővel (lásd a táblázatot: „Az új 6M sorozat összes modellje”). Most a kisebb teljesítményű modellek is Boost teljesítménynövelővel rendelkeznek, és így a 6120M modell maximális teljesítménye 145 lóerő – ez nagyszerű!
A kipufogógáz kezelés vonatkozásában a „szarvasos traktorokon” továbbra is DOC és SCR katalizátorokat alkalmaznak, annak érdekében, hogy a motor megfeleljen az EU Stage IV károsanyag-kibocsátási szintnek. A nagyobb teljesítményű modellnek DPF részecskeszűrője is van, amellyel a motorok elérik az EU Stage V. környezetvédelmi besorolási szintet.
A 6130M modelltől a 6145M modellig (130 és 145 LE között) a négyhengeres „PSS” motor két turbóval (és most 20 LE Boost már a 6130M és 6140M modelleknél is!) van felszerelve. A három legnagyobb teljesítményű modell (155–195 LE) rendelkezik csak 6,8 l-es hengerűrtartalmú hathengeres PVS motorral a motorháztető alatt.

Kulcsszó a motorháztető. A négy kisebb teljesítményű 6M modell igazán „szabad kilátást biztosító motorháztetővel” rendelkezik – ideális a frontfüggesztésű eszközökkel vagy homlokrakodókkal végzett munkákhoz is. A zavartalan kilátás koncepcióját kiegészíti egy új, vékony kormánykonzol és az átalakított panorámaablak a vezetőfülke tetején. Csak azt sajnáltuk, hogy a vezetőfülke hat oszlopa megmaradt.
Ezzel el is jutottunk az átalakított vezetőfülkéhez, amely a John Deere szerint csendesebb lett, a jobb hangszigetelésnek köszönhetően most 70 dB (A) zajszintű.
A műszerfal helyett az új M javított sarokoszlop-kijelzővel rendelkezik, amely minden fontos információt tartalmaz – ez szép megoldás!
A vezető minden fontos vezérlő elemet megtalál a teljesen átalakított jobb oldali konzolon. Opcionálisan akár további négy elektromos vezérlőegység is kapható még – ez nagyon jó! Elsősorban azért is, mert az elektrohidraulikus joystick gombjai programozhatók, és a menetirány is itt változtatható meg.

A sebességváltók esetében az ismerős változatok közül lehet választani: ezek 24/24 fokozat a négyhengeres motornál (6 sebességcsoporttal) vagy 20/20 fo­kozat a hathengeres motornál (5 sebességcsoporttal). A négy terhelés alatt kapcsolható fokozat kapható automata funkciók nélkül (Power Quad) vagy automata funkciókkal (Auto Quad). Az EcoShift változatban a 40 km/h sebességet a traktorok már közel 1600/perc fordulatszámon elérik – ez szép! Még egy szinttel kényelmesebb a „Command Quad” váltó, itt a sebességváltás is automatikusan történik, a tengelykapcsoló pe­dál működtetése nélkül. Ezen kívül az „Auto­Clutch” funkciónak köszönhetően a traktor kényelmesen leállítható és újraindítható a fékpedál működtetésével.
Emellett lehetőség van arra, hogy a 6M traktort ebben a sebességváltó kialakításban a CommandArm kartámaszba épített vezérlőpult „kompakt változatával” szereljék fel. És ha a „CommandArm” kartámaszba épített vezérlőpult már rendelkezésre áll, akkor talán valamikor elképzelhető lesz ebben a teljesítménykategóriában egy fokozatmentes AutoPowr sebességváltóval felszerelt változat is …

A műszerfal helyett egy sarokoszlopba épített kijelző található. A legegyszerűbb „Select” verzióban mechanikus vezérlőszelepek, valamint a PowrQuad vagy az AutoQuad sebességváltó kapható.

 

„Select +” az elnevezése pl. az elektromos szelepekkel és joystickkal ellátott változatnak. Opcionálisan a CommandQuad sebességváltó is elérhető.

 

A „Premium” változatnak kompakt Command­Arm kartámaszba épített vezérlőpultja van az alapfelszereltséghez tartozó „Command­Quad”, a függesztő szerkezet és a hidraulika működtetéséhez.

A „Triple Link Suspension” (TLS) opcionális rugózott első tengely mellett az új 6M traktorhoz már most rendelkezésre áll egy mechanikus vezetőfülke rugózás is. Ennek ugyanúgy tovább kell növelnie a vezetési kényelmet, mint az opcionálisan rendelhető 360°-os LED világításnak.
És a John Deere a 6M traktorhoz termé­szetesen a StarFire 6000 műholdas vevőt és GreenStar 4240 vagy 4640 kijelzőket is kínál ISOBUS előkészítéssel, valamint a „JDLink” távfelügyeleti rendszert is, például a flottakezeléshez.
A fenti elektronikus újdonságok mellett egy másik nagyon „súlyos” kérdéssel is foglalkoznunk kell: ez a megengedett össztömeg! Az elődöknél szokásos 8,35, illetve 8,65 t helyett az új 6M teljes keretes felépítési módjával a „kicsi” modelleknél is legalábbis opcionálisan nem kevesebb, mint 10,45 t megengedett össztömeget kínál. Ez akár 4,7 t hasznos terhelhetőséget is jelenthet – ez egyedülálló!

Az új 6M sorozat 90 és 195 lóerő között összesen négy különböző változatot kínál különböző tengelytávval, valamint 4 és 6 hengerrel.

Végül tulajdonképpen már csak a felszereltség maradt. Ahogy az elején említettük, az új 6M sorozat Select, Select+ és Premium változatokban rendelhető. A „Select” a legegyszerűbb üléssel rendelkezik, a vezérlőelemek a jobb oldali konzolon találhatók, és PowrQuad vagy AutoQuad sebességváltóval rendelhető.
A „Select+” csomag magában foglalja ezen felül az AutoQuad-Plus vagy a Command­Quad-Plus sebességváltót, a standard vezetőülést, valamint a hidromechanikus vezérlőszelepek helyett opcionális elektromos vezérlőszelepeket is.
Ezzel szemben a „Premium” kategóriában a CommandQuad sebességváltó és a CommandArm kartámaszba épített vezérlőpult ugyanúgy az alapfelszereltség részeként szerepel, mint a Premium ülés.

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés