Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

profimagazin

M mint még több lehetőség – A John Deere 6M sorozat első bemutatása

(A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/2. számában jelent meg.)

Az új 6M sorozattal a John Deere a korábbi 6MC és 6RC modelleket váltja fel. Ez azonban nem korlátozza Önöket, mint gyakorlati szakembereket a választásban – éppen ellenkezőleg: ebben a teljesítmény kategóriában több lehetőség van, mint valaha.

Eddig a John Deere 6MC és a 6RC változatok álltak rendelkezésre, mindegyikben három modell volt 95 és 115 lóerő között. A legfontosabb különbség az „MC” és az „RC” között (a 10 lóerő plus Boost teljesítmény mellett) az a lehetőség volt, hogy csak az „RC” típusokat lehetett felszerelni Load Sensing hidraulikával, valamint az Auto Quad és a Command Quad sebességváltókkal.

A négy „kicsi”90–120 LE névleges teljesítményű 6M modell zavartalan kilátást biztosító motorháztetővel rendelkezik. Ez nemcsak a homlokrakodóval végzett munkákhoz kiváló. Fotók: John Deere

Az új 6M sorozat segítségével az egész egyszerűbbé válik. Most például a három felszereltségi változat – „Select”, „Select +” és „Premium” – esetében az üzemi követelményeknek megfelelően személyre szabható a munkahely.

 

Mint mindig, kezdjük természetesen az elején: a rövid 2,40 m tengelytávval rendelkező új 6M motorháztetője alatta négy kisebb – a 90 és 120 lóerő közötti modellekben továbbra is négyhengeres DPS motor található, 4,5 l hengerűrtartalommal és turbófeltöltővel (lásd a táblázatot: „Az új 6M sorozat összes modellje”). Most a kisebb teljesítményű modellek is Boost teljesítménynövelővel rendelkeznek, és így a 6120M modell maximális teljesítménye 145 lóerő – ez nagyszerű!
A kipufogógáz kezelés vonatkozásában a „szarvasos traktorokon” továbbra is DOC és SCR katalizátorokat alkalmaznak, annak érdekében, hogy a motor megfeleljen az EU Stage IV károsanyag-kibocsátási szintnek. A nagyobb teljesítményű modellnek DPF részecskeszűrője is van, amellyel a motorok elérik az EU Stage V. környezetvédelmi besorolási szintet.
A 6130M modelltől a 6145M modellig (130 és 145 LE között) a négyhengeres „PSS” motor két turbóval (és most 20 LE Boost már a 6130M és 6140M modelleknél is!) van felszerelve. A három legnagyobb teljesítményű modell (155–195 LE) rendelkezik csak 6,8 l-es hengerűrtartalmú hathengeres PVS motorral a motorháztető alatt.

Kulcsszó a motorháztető. A négy kisebb teljesítményű 6M modell igazán „szabad kilátást biztosító motorháztetővel” rendelkezik – ideális a frontfüggesztésű eszközökkel vagy homlokrakodókkal végzett munkákhoz is. A zavartalan kilátás koncepcióját kiegészíti egy új, vékony kormánykonzol és az átalakított panorámaablak a vezetőfülke tetején. Csak azt sajnáltuk, hogy a vezetőfülke hat oszlopa megmaradt.
Ezzel el is jutottunk az átalakított vezetőfülkéhez, amely a John Deere szerint csendesebb lett, a jobb hangszigetelésnek köszönhetően most 70 dB (A) zajszintű.
A műszerfal helyett az új M javított sarokoszlop-kijelzővel rendelkezik, amely minden fontos információt tartalmaz – ez szép megoldás!
A vezető minden fontos vezérlő elemet megtalál a teljesen átalakított jobb oldali konzolon. Opcionálisan akár további négy elektromos vezérlőegység is kapható még – ez nagyon jó! Elsősorban azért is, mert az elektrohidraulikus joystick gombjai programozhatók, és a menetirány is itt változtatható meg.

A sebességváltók esetében az ismerős változatok közül lehet választani: ezek 24/24 fokozat a négyhengeres motornál (6 sebességcsoporttal) vagy 20/20 fo­kozat a hathengeres motornál (5 sebességcsoporttal). A négy terhelés alatt kapcsolható fokozat kapható automata funkciók nélkül (Power Quad) vagy automata funkciókkal (Auto Quad). Az EcoShift változatban a 40 km/h sebességet a traktorok már közel 1600/perc fordulatszámon elérik – ez szép! Még egy szinttel kényelmesebb a „Command Quad” váltó, itt a sebességváltás is automatikusan történik, a tengelykapcsoló pe­dál működtetése nélkül. Ezen kívül az „Auto­Clutch” funkciónak köszönhetően a traktor kényelmesen leállítható és újraindítható a fékpedál működtetésével.
Emellett lehetőség van arra, hogy a 6M traktort ebben a sebességváltó kialakításban a CommandArm kartámaszba épített vezérlőpult „kompakt változatával” szereljék fel. És ha a „CommandArm” kartámaszba épített vezérlőpult már rendelkezésre áll, akkor talán valamikor elképzelhető lesz ebben a teljesítménykategóriában egy fokozatmentes AutoPowr sebességváltóval felszerelt változat is …

A műszerfal helyett egy sarokoszlopba épített kijelző található. A legegyszerűbb „Select” verzióban mechanikus vezérlőszelepek, valamint a PowrQuad vagy az AutoQuad sebességváltó kapható.

 

„Select +” az elnevezése pl. az elektromos szelepekkel és joystickkal ellátott változatnak. Opcionálisan a CommandQuad sebességváltó is elérhető.

 

A „Premium” változatnak kompakt Command­Arm kartámaszba épített vezérlőpultja van az alapfelszereltséghez tartozó „Command­Quad”, a függesztő szerkezet és a hidraulika működtetéséhez.

A „Triple Link Suspension” (TLS) opcionális rugózott első tengely mellett az új 6M traktorhoz már most rendelkezésre áll egy mechanikus vezetőfülke rugózás is. Ennek ugyanúgy tovább kell növelnie a vezetési kényelmet, mint az opcionálisan rendelhető 360°-os LED világításnak.
És a John Deere a 6M traktorhoz termé­szetesen a StarFire 6000 műholdas vevőt és GreenStar 4240 vagy 4640 kijelzőket is kínál ISOBUS előkészítéssel, valamint a „JDLink” távfelügyeleti rendszert is, például a flottakezeléshez.
A fenti elektronikus újdonságok mellett egy másik nagyon „súlyos” kérdéssel is foglalkoznunk kell: ez a megengedett össztömeg! Az elődöknél szokásos 8,35, illetve 8,65 t helyett az új 6M teljes keretes felépítési módjával a „kicsi” modelleknél is legalábbis opcionálisan nem kevesebb, mint 10,45 t megengedett össztömeget kínál. Ez akár 4,7 t hasznos terhelhetőséget is jelenthet – ez egyedülálló!

Az új 6M sorozat 90 és 195 lóerő között összesen négy különböző változatot kínál különböző tengelytávval, valamint 4 és 6 hengerrel.

Végül tulajdonképpen már csak a felszereltség maradt. Ahogy az elején említettük, az új 6M sorozat Select, Select+ és Premium változatokban rendelhető. A „Select” a legegyszerűbb üléssel rendelkezik, a vezérlőelemek a jobb oldali konzolon találhatók, és PowrQuad vagy AutoQuad sebességváltóval rendelhető.
A „Select+” csomag magában foglalja ezen felül az AutoQuad-Plus vagy a Command­Quad-Plus sebességváltót, a standard vezetőülést, valamint a hidromechanikus vezérlőszelepek helyett opcionális elektromos vezérlőszelepeket is.
Ezzel szemben a „Premium” kategóriában a CommandQuad sebességváltó és a CommandArm kartámaszba épített vezérlőpult ugyanúgy az alapfelszereltség részeként szerepel, mint a Premium ülés.

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés