Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

profimagazin

Gyengéd a traktorhoz, kemény a bálához – New Holland BigBaler 1290 High Density gyorsteszt

(A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/2. számában jelent meg.)

A New Holland a BigBaler 1290 High Density piacra vitelével felfelé bővítette a négyszögletes nagybálázóinak a kínálatát. A bála keresztmetszet továbbra is 1,20 x 0,90 m, de olyan valódi fejlesztések történtek, amelyek nagyobb áteresztőképességet és nagyobb bálatömörséget tesznek lehetővé. Vessen egy pillantást a BigBaler 1290 High Density elegáns sárga „ruhája” alá.

A nagy négyszögletes bálák előállítása, amelyeknek tömege 500 kg felett van, száraz szalmában – ezt kell teljesítenie a mai felső kategóriás bálázóknak. A legutóbbi Agritechnica kiállítás alkalmával a CNH csoport megadta válaszát erre a feladatra: a New Holland BigBaler 1290 High Density keresztmetszete azonos felépítéssel piros színben Case IH LargeBaler 436 High Density bálázóként is kapható. A bála mérete 120 x 90 cm maradt, de ezen kívül teljesítményben az előző Big Baler 1290 Plus csúcsmodell fölé emelkedett bálázóban alig maradt valami ugyanaz.

Az új BigBaler 1290 High Density bálázóval a New Holland felfelé bővítette a sárga szögletes bálázók kínálatát – és néhány finomítást is beépített a konstrukcióba. Fotók: Colsman

Hajtómű, kötöző szerkezet és futómű – ez az új New Holland szögletes bálázó három kiemelkedő része. Kezdjük az elején a hajtóműnél: a Walterscheid vállalattal együtt kifejlesztettek egy kétfokozatú terhelés alatt kapcsolható (powershift) sebességváltót, amely lehetővé teszi a traktor TLT kíméletes indítását, függetlenül a TLT-kapcsolójának működésétől. Munkánk során az eredménylenyűgöző volt.
A bálázót vontató New Holland T8.380 traktornál nem tapasztaltunk szélsőséges motorfordulatszám csökkenést, hanem a bálázó kíméletes és halk indítását láthattuk – és a fokozatváltás is alig észrevehető. Ezt az eredményt a New Holland egy fokozatokkal rendelkező váltóval éri el, olajfürdőben futólamellás tengelykapcsolókkal, amelyek túlterhelés elleni védelemként is szolgálnak. Ezért a fő hajtásláncban egy csúszó tengelykapcsoló feleslegessé vált. Ugyanakkor a sebességváltó javította a hajtáslánc geometriáját és csökkentette a hajtótengelyek szögét, és ezáltal a kopást.

Teljesen új a hidraulikus alváz, amelynek magassága 15 cm-rel változtatható.

A traktor TLT indítása után kezdetben mindössze 850/perc fordulatszámon dolgozik a kíméletes kapcsolás érdekében. Ugyanakkor a sebességváltó a bálázó nyugodt indulását biztosítja az első fokozatban 0 és 684/perc fordulatszám között. A se­bességváltó ekkor automatikusan átvált a második fokozatra, és a kimeneti fordulatszám körülbelül 1244/perc értékre növekszik. Ezután a traktor TLT fordulatszáma 1000/perc fordulatszámra növekszik, és a kimeneti fordulatszám eléri a kívánt 1440/perc fordulatszámot.

Az olajfürdőben futó lamellás tengelykapcsolókat aktívan ellenőrzik, és a nyomatékgörbe menete korlátozott – a New Holland szerint a traktor így az optimális fordulatszám tartományban marad, amennyire lehetséges. Ez különösen érdekes az opcionális IntelliCruise TIM vezérlés esetén, amely automatikusan szabályozza a haladási sebességet a bálázó áteresztő­képességének függvényében. Ez a magas 1440/perc fordulatszám (eddig az 1000/perc fordulatszám volt a standard) nagyobb bálázási teljesítményt biztosít (a New Holland lényegesen nagyobb áteresztőképességről beszél, mint a BigBaler 1290 Plus esetében), a bálázó nyugodtabb járása mellett.
Ehhez jön egy beépített, belső hűtésű lamellás fék, amely a bálázó hatás kikapcsolásakor a 108 cm-es lendkerekét automatikusan az optimális kiindulási helyzetében, röviddel a dugattyú hátsó holtpontja után megállítja. A New Holland szerint így a lehető legnagyobb mennyiségű energiát tárolja a lendkerék (háromszor annyit, mint az 1290 Plus esetében) annak érdekében, hogy a lehető legnyugodtabb járást érje el nagy nyomóerő mellett. Ugyanakkor a lehető legnagyobb forgatónyomatékot (+ 25%) garantálja az esetleges nagyobb terheléseknél.
Ezenkívül például a bálázó lassú forgatására szolgáló szervizfunkciót és egy „vészfékezési funkciót” integráltak a bálázóba.
A vészfék hibás működés esetén gyorsan leállítja a bálázót, és automatikusan leválasztja azt a traktor hajtásáról.

A sebességváltó által biztosított túlterhelés elleni védelem mellett a lendkereket nyírócsavarok is rögzítik.

A szelíd óriást egy új vonórúd-koncepció segítségével rögzítik a traktorhoz: a két állítható támasztórúdnak köszönhetően a rövid, de nagyon keskeny vonórúd magassága könnyen beállítható a különböző traktorokhoz. A csatlakoztatás vonószemmel vagy K80 gömbfejes vonószerkezettel történhet. A Walterscheid széles szögű kardántengely az alapfelszereltséghez tartozik – természetesen az előzőekben leírt sebességváltó szintén a Walterscheid vállalattól származik.
A rendfelszedő esetében a New Holland a BigBaler 1290 Plus bálázóból ismert 2,35 m széles vezérelt változatot használja, öt ujjsorral és polietilén terelőlemezekkel, valamint rendleszorítókkal. A szeletelő rotor esetében megmaradt a 650 mm átmérőjű Crop-Cutter elnevezésű modell, de a fordulatszámot 108/perc értékre növelték.
A kések (29) száma és az egyedi késvédelem nem változott. Az elméletileg lehetséges darabolási hossz 39 mm.

A bálatömörséggel kapcsolatos növekvő követelményeknek való megfelelés érdekében a New Holland a 1290 High Density bálázó esetében a préscsatornában található hét kétkörös hidraulikus hengerrel még egy lapáttal rátett a tömörítési nyomásra: most akár 22%-kal több tömörítési nyomás is lehetséges – a teljesen újonnan kifejlesztett tömörítő dugattyúnak köszönhetően, amely nagyobb lökettel és sokkal erősebb mechanikával rendelkezik, mint az elődje. A dugattyú percenkénti 48 löketszáma nem változott, de a préscsatornát további 56 cm-rel meghosszabbították, így most 4,05 m hosszú. Azt a tényt, hogy a bálázó összességében jelentősen növekedett, egyértelműen mutatja a majdnem 15 tonnás üres tömeg – mintegy 3 tonnával több, mint a „kistestvére”.
A nagy tömörségű bálák egyben tartásáról a bálázó második kiemelkedő pontja gondoskodik, ami a kötöző rendszerben található. A BigBaler 1290 High Density hat új LoopMaster kötöző egységgel rendelkezik. A szabadalmaztatott kötöző rendszer pontos működésről néhány szó: ezzel a továbbfejlesztéssel többé nincsen maradék fonaldarab, ami a dupla kötöző fejes tech­nológiára egyébként jellemző. Az eredmény: kevesebb zsineg kerül felhasználásra, mint tizenkét csomó esetén, és lényeges az is, hogy nem marad műanyag hulladék a területen vagy a takarmányban – ez nagyszerű! Ugyanakkor a New Holland 26%-kal magasabb zsineg szakítószilárdságot ígér.

A rendfelszedőnél a New Holland most öt (nem négy) ujjsort és a jól ismert szeletelő rotort használja, ugyanakkor a fordulatszám 108/perc értékre növekedett.

A harmadik kiemelkedő pont az új futómű: a New Holland először használ hidraulikus tengelykoncepciót. A tandemtengelyű futóműben oldalanként egy első és egy hátsó kerék kapcsolódik összerugózottan egy hidraulikus körön keresztül.
Ha az első kerék kikerül egy akadályt, akkor a hátsó kerék egyidejűleg lenyomódik és ez fordítva is igaz – így érhető el az optimális súlyeloszlás mind a négy keréknél, és biztosítható a bálázó nyugodt járása akár 60 km/h sebességig is. A vontatott szerkezetnek köszönhetően a kerekek könnyebben gurulnak a talaj egyenetlen felszínén is.
Ugyanakkora hidraulikus rendszer segítségével a teljes bálázó 15 cm-rel megemelhető vagy leengedhető. Ez megkönnyíti a hozzáférést a két hidraulikusan nyújtható és csukható ajtajú kétoldali zsinegtárolóhoz, amelyek darabonként 18 XL zsinegtekercs számára kínálnak helyet. És ha már a helyről beszélünk: a gumiabroncsok esetében most van hely a 600/55 R 26.5 méretű abroncsoknak is – 3 m külső szélesség mellett. A talaj kormányzott tengely ezzel eléri a 15°-os aláfordulási szöget.

Az új, most 4,05 m hosszú préscsatorna hét hidraulikus hengerrel működik – kettő a jobb és a bal oldalon, és három felül.

A New Holland új elegáns „ruha” (burkolat) alá csomagolta ezeket a technikai fejlesztéseket. Az elülső burkolat felhatható, így szabad hozzáférést biztosít a terhelés alatt kapcsolható sebességváltóhoz és a lendkerékhez.
A hat kötöző egységhez a bálázó tetején egy létra és egy jó kialakítású korlát biztosítja a megfelelő hozzáférést. A préscsatorna jobb oldalán lévő nagy tároló doboz szintén jó megoldást takar. A bálacsúszda kényelmesen kezelhető billentyűzettel, és a 2021-es modellévtől kezdve opcionálisan a terminálon keresztül is mozgatható a bálacsúszda fedele a vezetőfül­kéből.
A kulcsszó a terminál. Munkánk során az ISOBUS vezérlés felhasználói felülete még nem volt sorozatgyártásra kész állapotban.

A monitor-kezelőfelület elrendezését még a sorozathoz fogják hangolni.

További részletek röviden:

  • A hajtáslánc belsőleg hűtött lamellás fékje csökkenti a tűzveszélyt.
  • Alapfelszereltség a saját fedélzeti hidraulika.
  • A BigBaler 1290 High Density Raffer változata tervezés alatt áll.
  • A termény nedvességét mérő szenzorok és bálamérleg opcionálisan választható.
  • A New Holland még nem tudott listaárat megadni a BigBaler 1290 High Density termékére.

Az új LoopMaster dupla kötözőfejes technológia nem hagy maradék zsineget a bálán.

Szerző, fotók: Profi/Lucas Colsman

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'koikaam_mlb_menu' not found or invalid function name in /home/agrotre/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'koikaam_mlb_menu' not found or invalid function name in /home/agrotre/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324