Agrárpénzek

Piac

Egyre nő a borkészítők bevétele

Negyedik éve folyamatosan bővül a szőlőbor készítéssel foglalkozó cégek összárbevétele – olvasható ki az OPTEN cégadatbázisából. A 2015-ös év sem tekinthető kivételnek ebből a szempontból” – nyilatkozta Pertics Richárd céginformációs igazgató.

Bár még tart a szüret és a szakemberek csak közepes, vagy annál némileg jobb minőségű újborra számítanak, a szektor szereplői mégsem lehetnek elégedetlenek. A szőlőbor készítésével foglalkozó cégek összárbevétele a 2012. évi 87 milliárd forintról, 2015-ben 100,6 milliárd forintra emelkedett. Ez annak fényében is elismerésre méltó, hogy a hazai piacot elárasztják az olasz és a spanyol import asztali borok, amelyek árban is versenyképesek a hazai termékekkel szemben. Ugyanakkor a hazai borkivitel még mindig nem éri el az import volumenét és csak egy szűk, prémium termékkört ölel fel.

A borkészítéssel foglakozó cégek száma lassú csökkenést mutat. 2015-ben csak 885 vállalkozás működött Magyarországon, amely szőlőbort állított elő. 2014-ben ez a szám 910 darab volt. A kedvező statisztikai eredményeket némiképpen árnyalja, hogy ebből a 885 cégből 632 olyan mikro-vállalkozás, amelynek árbevétele az évi 100 millió forintot sem haladja meg és e cégek 45,7 százaléka vesztességgel zárta az utolsó lezárt üzleti évét. Ugyanakkor csak 20 darab olyan borászat van, amely 1 milliárd forintnál magasabb árbevétellel rendelkezik, igaz ők adják a szektor teljes bevételének 60,9 százalékát.

A szektor jelenleg az uniós pályázati rendszertől is remélhet megfelelő támogatást, hiszen jelenleg is fogad támogatási kérelmeket a VP3-4.2.2-16 Borászat termékfejlesztésének és erőforrás-hatékonyságának támogatása című pályázat, ahol maximum 200 millió forint erejéig szerezhetnek be technológiai eszközöket és vezethetnek be anyag-, energia- víztakarékos, valamint a környezetterhelést egyéb módon csökkentő feldolgozási technológiákat és működési módszereket. „A jövőben a szektor lehetőségeit az időjárási viszonyok mellett, az uniós támogatások kihasználásának hatékonysága és a sikeres bormarketing fogja meghatározni” – véli Pertics Richárd az OPTEN céginformációs vezetője.

agrotrend.hu / vg.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés