Hírek

Természet

Kitörhetnek az antarktiszi vulkánok?

Az Antarktisz leginkább végtelen jég- és hófelületeiről ismert, ám sokan nem tudják, hogy a kontinens hatalmas nyugati jégtakarója alatt található a Föld legnagyobb vulkanikus régiója, ahol 138 vulkán található. A geológusok számára kérdéses, hogy ezek a vulkánok kitörhetnek-e.

Az Antarktisz jégtakarója alatt található vulkánok közül jelenleg két olyan van, amely aktívnak minősül: a Deception-sziget vulkánja és a Mount Erebus – írja a Live Science.

Conor Bacon, a New York-i Columbia Egyetem kutatója a Live Science-nek elmondta, hogy az Erebus, amely a Scott-szigeten található McMurdo kutatóbázis fölé magasodik, legalább 1972 óta eddig folyamatosan kitört.

Az Erebusról ismert, hogy gáz- és gőzcsóvákat bocsát ki, sőt, a NASA megfigyelőközpontja szerint időnként sziklabombákat is kilövell, de az egyik legérdekesebb jellemzője az egyik kráterét elfoglaló tartós lávató, ahol olvadt anyag van jelen a felszínen.

Forrás: pixabay.com

„Ezek valójában meglehetősen ritkák, mivel nagyon különleges körülményeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy a felszín soha ne fagyjon be”

– mondta Bacon.

A Deception-sziget viszont egy aktív vulkán kalderája, amely utoljára 1970-ben tört ki. A szigetet vulkáni tevékenység szempontjából felügyelik. Jelenleg zöld besorolású, azaz nem várható itt kitörés. Annak ellenére, hogy csak két aktív vulkán van a kontinensen, az Antarktisz tele van fumarolákkal. Ezek olyan vulkáni nyílások, amelyek gázokat és gőzöket bocsátanak ki.

Bár a tudósok folyamatosan műszerekkel figyelik az Antarktisz vulkánjait, nehéz megjósolni, hogy mikor törhet ki legközelebb egy vulkán.

Conor Bacon elmondta, hogy kutatók időről időre kiterjedtebb műszerhálózatokat telepítenek konkrét vizsgálatok elvégzésére, de ez rengeteg logisztikai kihívással jár.

„A logisztikai kihívások mellett a berendezéseknek elég strapabírónak kell lenniük ahhoz, hogy túléljék a zord körülményeket és a hosszú sarki éjszakákat”