Hírek

A generációváltás kihívás elé állítja a magyar mezőgazdaságot

Magyarországon a nagy cégalapítási hullám 20-25 éve söpört végig, így a vállalkozások nagy része hamarosan tömegesen szembesül majd az utódlás kérdésével.

A családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívása a generációváltás, amit a cégek csupán harmada él túl – hangzott el az Agrár Klub legutóbbi rendezvényén, amelynek témája az üzletfolytonosság, mint alapvető cégérték volt. A K&H és az Agrár Európa Kft. által szervezett Agrár Klub a hazai agrár- és élelmiszeripar legfontosabb szereplői számára biztosít lehetőséget az ágazat fő kérdéseinek, problémáinak megvitatására. A szakmai fórum legutóbbi rendezvénye azonban rendhagyó módon nem kifejezetten az agráriumot, hanem a gazdaság egészét érintő témát járt körül. A résztvevők az üzletfolytonosságot, mint alapvető cégértéket vitatták meg, külön figyelmet fordítva a családi vállalkozások specifikus kihívásaira a generációváltás szemszögéből. A téma kiváló szakértői, Lakics Péter, a Lakics Gépgyártó Kft. ügyvezető igazgatója, valamint Kürti Tamás, a Kürt Zrt alelnöke a Felelős Családi Vállalkozások Magyarországon Egyesület nevében tartott előadást. „Magyarországon 20-25 éve zajlott le a privatizáció, a nagy cégalapítások korszaka. Ugyanakkor annak a generációnak – jellemzően az akkori 30-40 éves korosztály –,  aki ezt az időszakot eredményesen levezényelte, korára való tekintettel lassan el kell gondolkodnia azon, hogyan fogja átadni  az üzletfolytonosságot, mint cégértéket” – hívta fel a figyelmet Tresó István, a K&H Agrár üzletág fejlesztési főosztály vezetője.

A világ országaiban a legnagyobb foglalkoztatók és adófizetők a családi cégek. A működésüket érintő egyik legnagyobb veszély a generációváltás, amit a vállalkozások mindössze harmada él túl, holott a családi vállalkozások kifejezetten a hosszú távú értékteremtésre törekednek. Az utódlás kérdése pedig különösen aktuális, hiszen a közeljövőben a vállalkozások nagy részének kell szembesülnie a generációváltás kihívásaival. Mindezt ráadásul korábbi tapasztalatok és viselkedésminták hiányában kell majd levezényelniük az első generációs cégalapítóknak.

A családi vállalkozások életében a tipikus üzleti helyzetek – mint például a beruházási döntések, hitel és tőkebevonási kérdések – mellett a különböző élethelyzetek is jelentősen befolyásolhatják a cég működését, értékét.  Ilyen helyzet lehet az egészségügyi változás, haláleset vagy baleset, de az új életszakaszok – házasság, gyermekszületés, válás – is nem várt változást hozhatnak a vállalkozás életébe. Ezeken felül akár komoly nézeteltéréshez is vezethet a vezetők, tulajdonosok együttműködési és karrier dilemmái, mint például az utódlás kérdése. „A magyar gazdaság még sok kihívás előtt áll, többek között a cégutódlás is ilyen, amivel nem csak tulajdonosi, hanem banki oldalról is foglalkozni kell” – tette hozzá Tresó István.

Forrás: K&H sajtó

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés