Kertészet

Fruit4Schools – a holland projekt, amelyet másolni kellene

8 amszterdami általános iskolában a gyerekek nyomon tudták követni az iskola udvarában, hogy fejlődik egy év alatt az alma fa.

A Fruit4Schools program célja, hogy gyermekek és szüleik nagyon egyszerű és kellemes módon megtapasztalják, hogyan kerül az egészséges élelmiszer az asztalunkra. Az amszterdami város vezetés, a Wageningeni Egyetemmel együtt, ebben az évben további iskolák bevonását tervezi. „A Fruit4Schools egy szociológiai koncepción nyugszik, amely során a gyermekek játékos eszközökkel kapcsolatban kerülhetnek az egészséges élelmiszer előállítással” tájékoztatott Marc Ravesloot, a Wageningeni Egyetem kutatója. „A tanulók megkapják a maguk iskola kertjét, ahol ők maguk gondozzák a fákat. A kis növekedésű alanyra oltott alma fák mellett döntöttünk, amelyből könnyedén nevelhető egy fajta sövény is. Ezzel együtt, a kisebb gyermekeknek szem magasságában is képződnek majd termések.”

A város legnagyobb része be van építve, így a gyermekek csak ritkán találkoznak zöld felülettel. „A gyerekek reakciójából látható, hogy eddigi életük során, még nem sok zöld felülettel találkoztak” nyilatkozik Marc Ravesloot. „Ha van is bármilyen benyomásuk, azt általában az iskola kertben szerezték, főleg zöldség növényekkel kapcsolatban. Most csak kinéznek az ablakon és gyümölcs fákat is láthatnak. Egy tanár elmondása szerint, a gyerekek visszatérve a tavalyi húsvéti szünetről, meglepődve tapasztalták, hogy idő közben a gyümölcs fák kivirágoztak.”

A projektnek része a megfelelő tananyag fejlesztése is. Hat korosztály számára készül majd el a tananyag arról, hogy fejlődnek a gyümölcsök, hogyan kell ápolni a fákat, hogyan kell azokat megfelelően metszeni. Az érdeklődő iskolák már jelezték, hogy az iskolai időbeosztásban megtalálják a megfelelő helyet, amikor a tanárok, a diákok és a szülők közreműködésével gondozzák majd az iskola kertet. Marc Ravesloot elmondása szerint a teljes projektet végigkísérik majd, „Példaként említeném, hogy tovább képzéseket szervezünk majd a tanárokat, hiszen csak a megfelelő szakmai tudás birtokában tudják majd átadni a szükséges információkat.”

A Fruit4Schools kezdeményezés, tulajdonképpen a Fruit4Sports program ötletére alakult, amelynek lényege, hogy sportolásra használt intézményekben kezdődjön meg az intenzív gyümölcs értékesítés. „Minél több gyerek kapcsolatba kerül egészséges élelmiszerrel, annál nagyobb annak az esélye, hogy azt saját táplálkozásukba beillesztik majd. Az egészséges táplálkozás a legjobb megelőzése a betegségeknek. Az iskoláink már így is sokat tesznek ezért a célért, így ezen törekvéseknek egy fajta kiegészítése a Fruit4Schools.” nyilatkozta Marc Ravesloot. Marc reméli, hogy 2016-ban a város legtöbb iskolája csatlakozik majd a programhoz. Példaként vetette fel Marc, hogy a helyi zöldség-gyümölcs boltosok szállíthatnának friss termékeket az iskolákba, hiszen az ott tanulók mégis csak egyszer tényleges vásárlókká válnak majd.

Az amszterdami városvezetés hisz a program sikerében és támogatja a célt, hogy a fiatalokat időben meg kell tanítani az egészséges életmódra. Marcnak már több visszajelzése van más városokból is, akik érdeklődnek a kezdeményezést iránt, és szívesen csatlakoznának. Ez egy fenntartható projekt, ami nemcsak a lakosság egészségét szolgálja, hanem a sokszor kihasználatlan, barátságtalan iskola udvarok hangulatát is feldobja.

Hasonló kezdeményezések hazánkban is előfordulnak, ugyan itthon inkább a zöldség termesztés kapcsán indultak a hollandhoz hasonló programok. A Vesd bele Magad! program vetőmagot ajándékoz kis iskolásoknak, akik saját házi kertjükben nevelik fel a növényeket és takarítják be a termést is. Mindehhez számos játékos feladat tartozik, amelyek megoldásával a gyerekek örömteli foglalkozásként élik meg a növények ápolását. A korábbiakban tananyag is készült, amely betekintést adott a gyerekeknek a teljes mezőgazdaságba.

A két modell tehát alapjaiban ugyanaz, a cél a diákok oktatása az egészséges táplálkozásra.

agrotrend.hu / Benedek Borbála / Obstbau 2/2016 / Uni Wageningen

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés