profimagazin

Szinte semmi nem hibásodott meg! – Valtra N 154 e Versu traktor tartós tesztje

(A teszt a Profi Magazin 2020/3. számának Technika rovatában jelent meg.)

A SmartTouch intelligens kartámasz vezérléssel rendelkező új N sorozattal a Valtra sikeresen szerepel a piacon. És joggal, ahogyan azt a két éven át tartó, több mint 1300 órát meghaladó tartós tesztünk is mutatja.

A T-sorozat után a Valtra az N-sorozatot is bemutatta 2017-ben új vezetőfülkével és a „SmartTouch” vezérléssel. Tesztjelöltünk, egy N 154 e Versu, 2018 márciusában érkezett a szántóföldi növénytermesztéssel is foglalkozó állattartó gazdaságba. Itt a gazdaság egyetlen traktorjaként azóta változatos területen, és számos feladatot hajtott végre (lásd a „Használati körkép” részt).

A Valtra N 154 e Versu két éven át több mint 1300 órát dolgozott „mindenesként” egy állattartó gazdaságban. Fotók: Tovornik

A 3 m széles Amazone Cenius szántóföldi kultivátorral és az öt ekefejes Kverneland ekével végzett talajműveléstől kezdve a 3 m munkaszélességű Amazone forgóborona-vetőgép kombinációval történő vetésen át egészen a műtrágyázásig és a növényvédelemig. Ezeken túli munkához egy 12 m3-es Stapel hígtrágyaszállító tartálykocsi és egy 15 m széles csúszócsöves kijuttató berendezés, egy Amazone műtrágyaszóró és egy Jacoby permetezőgép is rendelkezésre áll a traktorhoz. Szállítási munkákhoz egy Krampe billenőplatós pótkocsi csatlakoztatható a traktorhoz, és a Valtra N 154e traktor egy MX T412+homlokrakodóval is fel van szerelve.

Kulcsszó a felszereltség: a finn traktor az „Unlimited” változatban az első tengely és a vezetőfülke rugózás mellett Strotmann gumiabroncsnyomás-szabályozó berendezéssel is rendelkezik, hogy a traktor mindig optimálisan közlekedhessen az úton és a földeken, hátul 650/65 R 38 és elöl 540/65 R 28 méretű gumiabroncsokkal szerelve.

De csak szépen sorjában…

AgcoPower maximálisan 165 lóerővel

Az N 154 e traktor motorháztetője alatt az AgcoPower (korábban Sisu) 4,9 l hengerűrtartalmú és 114 kW/155 lóerő maximális teljesítményű motorja található. Mivel Boost teljesítménynövelővel (bekapcsolt TLT mellett, illetve a „C” csoporttól függően) akár 165 lóerő is elérhető, a teljesítmény szempontjából nincs miért panaszkodni.

A motor a vonóerejével lenyűgöző, és eddig nem okozott problémákat, ami a kipufogórendszerről is elmondható.

Éppen ellenkezőleg: az Eco üzemmódnak köszönhetően a Valtra „nagyon erős” az alacsony motor fordulatszám-tartományban, maximális nyomatékát 700 Nm-t mindössze 1250/perc fordulatszámon szolgáltatja! Az alacsony motorfordulatszám a kulcsszó a tesztjelölt üzemanyag fogyasztás szempontjából is. Ha munka közben vigyázunk, hogy ne dolgozzunk túl magas motor fordulatszámon, akkor a fogyasztás nagyon is rendben van.

Kis üzemanyagtartály

Ennek ellenére a mindössze 235 literes üzemanyagtartály hosszú munkanapokon csak szűkösen elég. Itt a 315 l (opció) jobb választás lett volna. Más a helyzet a 45 literes AdBlue tartály esetén. Itt csak minden második tankoláskor kell újra megtölteni a tartályt. Összességében a motor és a kipufogórendszer a kétéves és több mint 1300 órás tesztidőszakot egyetlen meghibásodás nélkül dolgozta végig: nincs hibaüzenet, nincs működési hiba – ezt sajnos túl ritkán tapasztalhatja meg az ember a tesztek során!

Alapesetben a 235 literes üzemanyagtartály, csak szűkösen elég. A traktoron sok praktikus részlet található, például a tágas fellépő vagy a zseblámpa. A rozsda miatt a fellépőt még ingyenesen kicserélik.

Öt terhelés alatt kapcsolható fokozat, de csak három fordulatszám

A helyzet hasonló a sebességváltó esetében: négy csoportjával és öt terhelés alatt kapcsolható fokozatával nem biztosít ugyan tökéletesen elosztott sebességlépcsőket a fő munkavégzési tartományban, de a rugalmas motornak köszönhetően ez nem jelent problémát a gazdaság kötött talajain és dombos területein. És hogy a kezeléssel és a működéssel se legyen probléma, az N sorozat szoftverét 402 és 559 üzemóra után frissítették, amelyet az értékesítési partner telepített a traktorra termékfejlesztés keretében. Kulcsszó a termékfejlesztés: ide tartozott az ülés alján levő elektromos csatlakozó tartója is, amelyet ugyanezzel a len­dülettel szereltek fel utólag.

Az ülés alján található dugós csatlakozóhoz utólag felszereltek egy tartót.

Az irányváltó kapcsolás a gyakorlatban valóban nagyon jól bevált. A gyakorlati szakemberek zseniálisnak tartják az irányváltó kapcsolókar parkolási helyzetét, ami egyben a pótkocsi féket is bekapcsolja – a Valtra itt mindent megtett a kezelő érdekében! Egy negyedik TLT fordulatszám azonban hasznos lenne bizonyos munkák során. A multifunkciós kar jobb oldalán ritkán használt irányváltó kapcsolás karjának, a mostanihoz képest balra, középen kell elhelyezkednie.

Az irányváltó hajtóműkapcsolást és különösen az integrált parkolóféket a gyakorlatban nagyon jól fogadják!

A függesztő szerkezet és a hidraulika vonatkozásában egészen rövidek leszünk: a megadott 7800 daN emelőerő ugyanolyan jó az ötfejes eke számára, mint a forgóboronás vetőgép kombinációnak. És a (legkisebb) hidraulika szivattyú szállítási sebesség is több mint elegendő. Ráadásul a tesztgazdaságban, ahol sok géppel közösen dolgoznak, igazán értékelni tudják a különálló olajháztartás és a 47 liter kivihető olajmennyiség előnyeit.

 

Modern vezetőfülke, lassú terminál

És ha már az N 154 e traktor vezetőfülkéjénél tartunk, akkor meg kell említeni, hogy a kabinba vezető lépcső szélein sajnos már elkezdődött a rozsdásodás. Emiatt azonban a Valtra 1200 órás ellenőrzése során ingyenesen új alkatrészeket bocsátott rendelkezésre, amelyeket még fel kell szerelni. Gyakorlati szempontból a fellépő összességében nagy dicséretet érdemel: a lépcsőfokok szélesek, kényelmes kiosztásúak és a vezetőfülke padlójába való átmenet is teljesen csúszásmentes. Ilyen gyakorlati szempontból fontos részletek a vezetőfülke más részein is megtalálhatók. Ezek közé tartozik pl. a kis zseblámpa, töltőtartóval a bal oldali B oszlopon, valamint a tartómágnes, a „power bank” funkció és a hátsó ablakon lévő tükör, ami jó rálátást biztosít a pótkocsi csatlakozási pontjára. Ne felejtsük el a prémium rádiót a kihangosítóval és a Bose hangrendszerrel, ami valóban megéri a többletköltségeket.

A vezetőfülkében még néhány zárt polcot is lehetne használni – és opcionálisan sincs kitámasztható szélvédő.

Kritikára ad okot a „SmartTouch” terminál. Körülbelül 30 másodpercig tart a bejelentkezés, és néhány hónap után a képernyőn „csíkok” jelentek meg. Ezért 495 üzemóra után a teljes terminált kicserélték (a garancia alatt ingyenesen).

A terminált egyszer ki kellett cserélni – 30 másodpercig tart a bejelentkezés!

Az ablaktörlő javítása szintén ingyenes lesz. Annak ellenére, hogy 180°-os és 270°-os törlési mező között tud váltani, gyakran rövid ideig elakad kb. 10 óra magasságában. Ugyanakkor dicséretet érdemel a terminál intuitív felhasználói felülete, a beépített kameracsatlakozókkal stb.

Az ablaktörlőnek 270°-os törlőmezeje van, de „10 óra” pozícióban néha röviden elakad.

Néhány szó a kameracsatlakozókról: a Valtra elöl és hátul egyaránt fel van szerelve videó kamerával. Elöl jelentősen javítja az egyébként korlátozott rálátást a raklap rakodó villáira. Hátul is sokkal jobban látható a traktor környezete – automatikusan, ha hátramenetbe kapcsolunk! És egy szoftverfrissítés hamarosan kiküszöböli a kép „körbefutását” kamera üzemmódban.

 

Nagy megengedett hasznos terhelhetőség és kisebb fordulókör

Az N 154 traktor megvásárlása mellett az egyik érv a jármű nagy megengedett össztömege volt. Végül is a Valtra megengedett össztömege 11 tonna lehet, ez bőséges hasznos terhelhetőséget jelent ebben a kategóriában 7 t üres tömeg mellett.

Ugyanakkor a hidraulikusan rugózott első tengely és a mechanikus vezetőfülke rugózás kiemelkedő vezetési kényelmet és ki­váló fordulékonyságot biztosít.

A jelenlegi lég­rugózás helyett ez az N típus még hidraulikusan rugózott. A vezetési kényelem és a fordulékonyság azonban aligha lehetne jobb.

Ezzel vissza is érkeztünk a Strotmann gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerhez, melyet a fékrendszer kompresszora lát el sűrített levegővel, ami egyébként teljes mértékben elegendő a működéséhez. Hígtrágya szállításakor a tartálykocsit (egy kiegészítő tárolótartállyal) szintén ez a rendszer látja el levegővel.

Az egyetlen kritikus pont a fokozatos levegővesztés – a légvezetékeket és a forgó összekötő elemeket rendszeresen karban kell tartani, hogy reggel ne érje az embert kellemetlen meglepetés.

A Strotmann gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszere nagyon jól működik, de nem tartja tömítetten egy éjszakán keresztül a gumiabroncsokat, ha a golyóscsapok nyitva vannak.


A traktor MX T412+ homlokrakodója azonban kellemes meglepetés. A hidraulikus párhuzamos vezetés jó áttekintést nyújt, és a (proporcionális) vezérlés a kartámaszon található kis joystick segítségével fantasztikus! A szerviznaplóban ugyanakkor 559 üzemóránál szerepel a kar javítása: mivel a gomb a harmadik funkciónál néha elakadt, a kart kicserélték (garanciában).

 

A karbantartás kissé drágább, de eddig alig kellett javítani

Álljunk meg kicsit az N 154 e Versu karbantartási költségeinél (lásd a „Karbantartási költségek” részt). Ez alapján az összes olaj és szűrő költsége 1,20 eurót tesz ki üzemóránként (áfával együtt, de munkadíj nélkül). Ez valamivel átlag feletti a versenytársakhoz képest – mindez annak ellenére, hogy a hajtóműolajat csak 2400 óránként kell cserélni.

Összességében a Valtra N 154 e Versu na­gyon jó bizonyítványt érdemel – szinte semmi sem ment rajta tönkre a tartós teszt során! A két évben és a több mint 1300 üzemóra alatt bekövetkezett egyetlen komolyabb javítás a terminál és a kis joystick cseréje volt. Sok dicséretet kap az univerzális traktor a gazdaságban a kezelhetősége és a vezetési kényelme miatt is. A kritika „apró dolgokra” korlátozódik, például a ter­minál lassú bejelentkezése, a rozsdásodó lépcsőfokok vagy az ablaktörlő elakadása.

Nagy emelőerő és hidraulikus teljesítmény! És az első 1300 órában hátul sem volt javítás.

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés