profimagazin

Nagy teljesítmény, kevés beállítás – New Holland CR 9.80 Revelation kombájn

(A gyakorlati teszt a Profi Magazin 2020/3. számának Technika rovatában jelent meg.)

Nyolc órán belül közel 800 tonnával a New Holland tartja a búzaaratás világrekordját. Hasonlóan magasak voltak az elvárásaink az IntelliSense cséplésautomatizálási rendszerrel rendelkező CR 9.80 kombájnnal kapcsolatban.

A „Revelation” név jelentése nagyjából a „látomás” szóra fordítható. Az elmúlt betakarítási idényben egy részletes gyakorlati teszt során kipróbálhattuk, hogy a CR 9.80 kombájn milyen mértékben tekinthető látomásnak.

A CR 9.80 kombájn a CR 10.90 csúcsmodellhez képest kisebb gabonatartállyal és kisebb motorral rendelkezik. Fotók: Tovornik

571 lóerős FPT motor

Jelenleg a Stage V. környezetvédelmi besorolású CR 9.80 kombájn már 600 LE maximális teljesítménnyel rendelkezik (az ECE-R 120 szabvány szerint), míg a tesztgépünkben lévő FPT Cursor 13 a 2019 nyarán érvényes Stage IV besorolással 571 lóerővel rendelkezett. Ugyanakkor már a mi gépünk is rendelkezett kibővített olajhűtővel, és nagyobb forgó rostával (megerősített zárral), valamint az 1300 literes üzemanyag tartállyal és a 130 l AdBlue tartállyal (továbbfejlesztett betöltőgarat) De haladjunk sorban…

A kombájnhoz egy 10,70 m széles VariFeed HD vágóasztal csatlakozott, a megfelelő magasság tartását biztosító négy támasztó csúszótalppal, amelyeket minden fel- és leszereléskor reteszelni, illetve oldani kellett. Viszont tetszettek a csavarozott késpengék, főleg mivel most a vágóasztal hátsó falán bal oldalon egy tisztességes szerszámos láda található, amely a géphez viszonyítva még mindig túl kicsinek tűnik. Mindössze a láda körrugós csapszegekkel ellátott biztosítását fogják még egyszerűsíteni. Már most nagyon egyszerű a kombájn átalakítása repce aratáshoz, kevesebb, mint tíz percig tartott az átszerelés.

A vágóasztal egy gombnyomásra akár 57 cm­t is ki tudja tolni a kaszasort, és a tesztünkben a New Holland saját nullszériás oldalkaszáit használtuk, amelyeknél a hidromotor és így a súlypont alul helyezkedett el. A kezelés lendületes, csak a szaporító anyagnak szánt, részben zöld mustár aratásakor fordult elő, hogy a hajtómű időnként megállt és a motolla sebessége változott.

A New Holland ezen még javítani fog a sorozatgyártásig. A pontos nyomvonalkövető mozgású TAM Leguan Quattro vágóasztal szállítókocsival kapcsolatos tudnivalókat most rövidre fogjuk.

 

Változtatható vágószög

Ha a kocsi nincs optimális helyzetben, akkor a vágási szög hidraulikus beállítása csodákat tehet a ferde felhordónál. A 3730 euró felárnak (minden ár nettó ár) azonban elsősorban akkor van értelme, ha különféle körülmények között dolgozunk.

Tesztünk során a fűfélék aratásakor más beállítást használtunk, mint a gabona betakarításakor.

A vágóasztal felszerelésekor a bal oldalon egyesével csatlakoztatni kell a reteszelést és a kardántengelyt, valamint a hidraulikus multicsatlakozót és az áramellátást. Ez egyszerűbben is megy, főleg mivel az elektromos csatlakozás viszonylag vékonyra sikerült.

A cséplő és a leválasztó rotorok előtt helyezkedik el a 45 cm átmérőjű Dynamic Feed Roll (DFR) adagolóhenger, amely még nagyobb szállítóléceket és további kopólemezeket kapott.

A dob a köveket egy gyűjtővályúba tereli, miközben a termény mozgását felgyorsítja. Gyakorlatilag eltűnik a gép „morgása” a korábbi CR modellekkel összehasonlítva, ahol a jól ismert ASP kővédő rendszer (Advanced Stone Protection System) dolgozik.

Emlékeztető: itt automatikusan kinyílik egy csappantyú, ha a kopogásérzékelők feltételezhetően idegen tárgyat észleltek. Csak a vágóasztal felemelésekor záródik be újra a csappantyú.

Kulcsszó a kövek: az újabb rendszer esetében a kőgyűjtő vályú balra a vezetőfülke alatt egy hosszú kar segítségével nyitható ki. Ha ezt naponta csak egyszer ürítjük ki, akkor néha rá kell segíteni, hogy minden kihulljon a vályúból.

 

1,12 m széles cséplőcsatorna

Az 1,12 méteres, viszonylag keskeny ferde felhordóról a termény az ugyanolyan széles cséplőcsatornába kerül. Itt helyezkednek el a 2,64 m hosszú, 56 cm átmérőjű „TwinPitch Plus” rotorok. A rotorok középső része kisebb lett, hogy a 7,6 cm magasságú dörzselemekkel felszerelve nagyobb anyagáramlást tudjanak biztosítani. Ezen felül a rotorok elől a három csavarmenet helyett csak két csavarmenettel rendelkeznek. Tapasztalatunk szerint a Dynamic Feed Roll adagolóhengerrel együtt hozzájárul ahhoz, hogy a CR nedves cséplési feltételek mellett jobb munkát tudjon végezni.

Általánosságban az is elmondható, hogy a CR rotoros kombájnként nagyon kíméletesen kezeli a gabonaszemeket. A Lufa Münster még rendkívül száraz (kevesebb mint 12%) búzamintákban is kevesebb, mint 1 százalékban talált törött szemeket – ez nagyon jó. Jelentősen nagyobb igénybevétel éri a hosszú szalmarészt, annak ellenére, hogy az elektromos „IntelliSense” rotor-terelőlemez beállítás a termény áramlási sebességét, és ezáltal az anyagokat érő terhelést pozitívan befolyásolhatják.

Néhány szó az „IntelliSense” rendszerről. Az automatikus gépbeállítást biztosító rendszerhez az elektromosan állítható rotor-terelőlemezek mellett hozzá tartozik a gabona minőségét ellenőrző „GrainCam” kamera (melynek tisztítására nedves repce betakarításakor a terminál időnként figyelmeztet), a nedvesség- és hozamszenzorok, valamint a haladási sebességet automatikusan szabályozó „IntelliCruise” rendszer.

A nedvesség és hozammérés a magelevátorban zajlik, és itt található a gabonaszemek minőségét ellenőrző kamera, melyet nedves repce betakarításakor időnként tisztítani kell, hogy az automatikus gépbeállításhoz használható lehessen.

Ezen felül a New Holland egy teljesen új megoldást fejlesztett ki a rostaszekrény kihasználtságának meghatározására. A felső rosta felső és alsó felén mért légnyomás különbségek alapján mérik a rosta terhelését. A CR természetesen olyan paramétereket is meghatároz, mint a rostaszekrényeken és a rotorokon mérhető veszteség, valamint a vágóasztal, illetve a cséplőelemek terhelése. Jelenleg még nem minden növény adatai állnak készen a terminálban az automatizáláshoz. Az árpa például csak az előző évben tesztként került a rendszerbe. Jelenleg biztonságosan működik már a búza, a repce, a szója és a kukorica, ahol a kombájn vezetője a rendszerben található négy különböző munkavégzési stratégia közül választhat:

  • legjobb gabonaminőség (vetőmag)
  • minimális veszteség
  • maximális áteresztőképesség
  • állandó áteresztőképesség (logisztika)

Elsősorban a „minimális veszteség” stratégiát választottuk, mivel a „maximális áteresztőképesség” esetén túl nagynak találtuk a veszteségeket. A CR 9.80 ebben az esetben olyan paramétereken túl, mint a rotorfordulatszám, a terelőlemezek beállítása és a levegő sebessége, automatikusan szabályozza a rosták távolságát és természetesen a haladási sebességet.

 

Van értelme az IntelliSense rendszernek?

Tapasztalataink szerint ezzel a rendszerrel – melynek listaára csaknem 19.500 euró – még a tapasztalatlan járművezetők is gyorsan tudnak jó eredményeket elérni a CR 9.80 kombájnnal. A rendszer azonban a régi motorosokat is támogatja, hogy a kombájn egész nap a teljesítőképessége határán tudjon dolgozni. Másrészt a CR a tapasztalatok szerint egy nagyon jóindulatú gép. Ez azt jelenti, hogy az egész napi munka folyamán szokásos termények aratásakor aligha szükséges, sok paramétert módosítani, hogy folyamatosan nagy teljesítménnyel, tiszta cséplési eredménnyel és alacsony veszteséggel dolgozzon. Ennek ellenére ajánljuk ezt a csomagot, mivel olyan eszközök, mint a hozam- és nedvességszenzor manapság már nélkülözhetetlenek (és már 3050 euróért megtalálhatók a listán). Ez vonatkozik a GrainCam kamerára is, amely segíti a kombájn vezetőjét a termény minőségének jobb megítélésében. Ami a cséplési teljesítményt illeti, száraz búzában több mint 10 t/ha hozammal a legjobb eredményeket értük el. Nem kevesebb, mint 80 t/h szemteljesítmény volt lehetséges a CR 9.80 kombájnnal, 1% veszteség és kevesebb, mint 1% törött gabonaszem mellett! 1:0,8 szem/szalma arány mellett ez több mint 140 t/h teljes áteresztőképességnek felel meg – ez nagyon jó!

A szecskázó „porrá zúzta” a szalmát, és az aktív szétterítés 10,70 m szélességben nem jelentett problémát (jobbra a képen). A szalma rendre rakása esetén a hosszú szálú szalma minősége lehetne egy kicsit jobb.

 

1,6 liter üzemanyag/tonna búza

A mindössze 1,6 l/t (vagy 16 l/ha) üzemanyag fogyasztás szintén magáért beszél. Természetesen a száraz körülmények és az érett szalma ehhez előnyt jelentett.

A cséplőkosarak ma 123°-os szögben veszik körül a rotorokat, és a túlterhelés ellen rugó terhelésű körmös kapcsoló védi őket, a nyírócsavarok helyett. Ez kiküszöböli a bosszantó cserét, ami csak üres gabonatartály esetén volt lehetséges. Mivel úgy éreztük, hogy a rugós védelem gyorsabban kiold, a New Holland javasolta a beállítások ellenőrzését, illetve az újabb beállítást egy tolómérővel.

A cséplőkosár cseréje a gumihevederes járószerkezetű kombájnoknál milliméter pontosságú munka, és az egyrészes kukorica cséplőkosarak az osztott gabona cséplőkosarakhoz képest egyedül alig kezelhetők. A gabona cséplőkosarak is két részre osztottak, így a felső rész jobban ráhúzható a cséplődobra (például árpa esetén) vagy nagyobb mértékben lehúzhatók (búzánál vagy repcénél). Csak azt sajnáltuk, hogy ehhez egy 16-os és egy 18-as kulcsra volt szükség.

A cséplőkosarak alatt helyezkedik el a duplán, ellentétes irányú rostamozgással dolgozó „OptiClean” rostaszekrény, amely alapfelszereltségben elektromosan állítható előrostával is rendelkezik.

Abszolút csúcstechnikának számít a teljes tisztítást magába foglaló, alapkivitelben kapható dőlésszög kompenzáció 17°-os dőlésszögig!

A 10,70 m széles VariFeed vágó­asztal kiváló munkát végez, csak a fel- és leszerelése lehetne egyszerűbb. Új elemek az alul elhelyezett hidromotorral működő repce oldalkaszák.

 

Rostaszekrény dőlésszög kompenzációval

Ehhez jönnek még olyan dolgok is, mint az „OptiFan” automatikus ventilátor fordulatszámállítás hegy- és völgymenetben.

Az újra csépelendő anyag kezeléséhez az CR 9.80 kombájn is két utócséplőrotorral rendelkezik, amelyek az anyagot az előkészítő padozatra juttatják, így nem terhelik a cséplőrotorokat – ez szép megoldás! Sajnáltuk azonban, hogy csak egy kijelző áll rendelkezésre az újra csépelni kívánt anyag mennyiségének kijelzésére. Itt jó lenne egy kijelző az összevezetett anyag kijelzésére is.

A „TwinPitch Plus” rotorok középső része kisebb lett, míg a dörzselemek nagyobbak.

A hozam- és nedvességszenzor előtt a termény a magelevátorban halad el. A New Holland szerint mindkettőt (a nedvességnél minden növénytípusra külön) csak egyszer kell egy idényben kalibrálni, és nagyon pontosan működnek. A magtartályban 8.420 kg búzát tudtunk raktározni. 71 kg/hl esetében ez körülbelül 11.900 liter térfogatnak felel meg, amíg a 100%-os telítettséget ellenőrző szenzor nem jelzett. A megadott 12.500 liter gyári értéktől ez azért még távolabb van.

 

 

Közel 8,5 tonna búza a tartályban

A magtartály ürítése mindössze 99 másodpercet vett igénybe, ami nem kevesebb, mint 120 l/s sebességnek felel meg, ez szinte teljesen megegyezik a gyártó által megadott 126 l/s értéknek – ez nagyszerű! Még több dicséretet érdemel az elfordítható ürítőcsővég. Az 1000 eurós felár abszolút jól befektetett pénz! Bármelyik kocsi jól megtölthető sok manőverezés nélkül. Ha az ürítőcsövet elfordítjuk, akkor a csővég megakadályozza, hogy a gabonaszemek még peregjenek a csőből – ez nagyszerű!

A New Holland CR 9.80 kombájn alapkivitelben aktív „OptiSpread Plus” szalmaterítő rendszerrel van felszerelve. A hatsoros szecskázó 88 késsel és ellenkésként 20 állítható pengével rendelkezik. Ezek azonban szinte mindig teljesen be voltak fordítva, mivel a szecskázó (most 4000/perc fordulatszámmal) a szalmát szinte „porrá zúzta”.

Itt az egyetlen gyenge pont a mechanikus tengelykapcsoló a szecskázó hajtásban, ami szinte csak kesztyűben használható. Könnyebben lemondanánk inkább az elektromosan állítható fedélről, ami a rendterítő és a szecskázó közötti váltást biztosítja (2100 euró).

8,4 t búza a magtartályban megfelelő, csakúgy, mint az ürítési teljesítmény. Az 1000 euró felárat is érdemes megadni az elektromosan állítható ürítőcsővégért.

A kidobási távolság és irány beállítása a vezetőfülkéből történik, elmenthetők, és irányváltás esetén tükrözve értelmezhetők – ez szép! A szalmaterítő újjá alakított kidobó szárnyának köszönhetően az eloszlás is mindig kifogástalanul működött a közel tizenegy méteres vágási szélességben. Már csak egy automatikus oldalszél kompenzáció hiányzik.

A pelyvaterítő kialakítását is átdolgozta a New Holland. A rostaszekrénytől a pelyva elvezetése most célzottan történik, és a ki­dobási távolság a vezetőfülkéből megváltoztatható.

Néhány szó a vezetőfülkéről: A „HarvestSuite Ultra” csendes, zajszintje 73 dB (A), jó kilátást biztosít, sok tárolási lehetőség és kényelmes ülést kínál: Csak a műanyag borítású kormányoszlop nem illik a képbe. Nagyszabású viszont a közel 3000 euróba kerülő LED munkafényszórókat tartalmazó lámpacsomag a vezetőfülke tetején! A tetőn lévő hűtőrekesz is jobban tetszett, mint az utasülés alatt elhelyezett kivehető hűtőláda. Igaz, hogy ez kényelmesen feltölthető a konyhában, de nehéz kivenni a tartóból és hiányzik a kondenzvíz elvezetés.

Tágas, kényelmes és csendes: a vezetőfülke minden kívánságnak megfelel!

 

Meg kell szokni, hogy a menetirányító kar mindig visszatér a középső helyzetbe. Egyébként a kezelés és a terminál magától értetődően használható.

A kartámaszon lévő „IntelliView IV” terminál könnyen állítható, ezen kívül egy praktikus mobiltelefon-­tartó is tartozik hozzá. Mellette találhatók a gép beállítására szolgáló, jól ismert billenőkapcsolók, valamint egy áttekinthető gép-piktogram a megfelelő vezérlőgombokkal – ez nagyon jó.

Annak, hogy az új menetirányító kar mindig visszatér a középső helyzetbe, megvan az az előnye, hogy a sebességek menthetők, és újra behívhatók. Hozzá kell azonban szokni, különösen a manőverezés során. Nem tudtuk azonban megszokni a kame­raképek zavarait a szalmarázó védőbur­kolatán, a gabonatartály csövén és a vonószerkezen. A New Holland javíthat a menüszerkezet részletein vagy az üzenetek megjelenítésén (amelyeket most mindig meg kell erősíteni). Ezen felül hiányzik egy kijelölt hely egy rádió számára, miközben az USB portok már rendelkezésre állnak.

Még néhány mondat a gumihevederes járószerkezetről. Igaz, hogy 40.000 euróval többe kerül, mint a kerekes változat (amely még a 710/70 R 42 gumiabroncs mérettel is 3,50 m külső szélesség alatt marad!), azonban nemcsak azért javasoljuk, hogy legálisan lehessen haladni a kukoricacsőtörő adapterrel közúton. Nem számít, hogy a gabonatartály megtelt vagy üres, és az sem, hogy a talaj puha vagy kemény: a gumihevederes járószerkezet alig hagy nyomot és a vágószerkezetet könnyedén tartja a megfelelő magasságban.

A 61 cm széles gumi­hevederek 3,49 m külső szélességet biztosítanak és szép hosszan fel­fekszenek. Közúton így maximum 30 km/h sebességgel tud haladni, opcionális hidraulikus rugózással 40 km/h a maximális sebesség.

A gumihevederes járószerkezet kellemes mellékhatása: Könnyebben hozzá lehet férni a cséplődobokhoz és az előkészítő aljzathoz. Az egyetlen hátrány (az árán kívül) a vezetési kényelem: ez azonban jelentősen javítható, ha a hidraulikusan rugózott járószerkezetek mellett dönt az ember, amelyek a 40 km/h sebességet is lehetővé teszik.

 

Minden további tudnivaló röviden

  • A sebességváltó már csak két olyan fokozatot kínál, ami gombnyomásra váltható. A 30 km/h sebesség az alapfelszereltséghez tartozik, de 20 vagy 40 km/h is lehetséges.
  • Az 500/85 R 24 gumiabroncsméretű Mitas hátsó kerekekkel a fordulékonyság jó volt.
  • A fellépőnél elhelyezett szappanadagolóval ellátott kézmosótartály nagyszerű!
  • A vezetőfülke levegőszűrője az ablakmosófolyadék tartálya miatt nehezen vehető ki, és még nehezebben helyezhető vissza.
  • Naponta csak négy kenési pontot kell kenni, 50 óránként 28-at, és összesen még 12 van (100, illetve 200 üzemóra) – ez nagyon jó!
  • Minden hevederfeszítőhöz van hosszmérő, a készlethez tartoznak LED karbantartó lámpák és egy akkumulátoros lámpa töltőtartóval!

Már csak az árak hiányoznak: a New Holland CR 9.80 Revelation gumihevederes változatban 539510 euróért szerepel az árlistán. A tesztgépünkön a már említettek mellett csak a kompresszor volt opcionális kiegészítő, tömlővel (2280 euró) (amelynek a csatlakozói sajnos nem felelnek meg a jelenlegi szabványnak).

Összességében a tesztgép listaára így 571.000 euró lett. Emellett a 10,70 m széles VariFeed vágóasztal repce oldalkaszával további 65.000 euró az árlistán. Ezen kívül még a TAM szállítókocsi növeli az összeget 11.500 euróval.

Összegzés

A New Holland CR 9.80 Revelation kombájn meggyőző eredménnyel dolgozott a teszt során az egész idényben nagy cséplési teljesítmény és alacsony törött szemarány mellett. Különösen a tavalyi év száraz feltételei között volt a hosszú szálú szalma minősége átlag alatti. Emellett van még néhány apróság a gép kezelésével kapcsolatban, melyeken a New Holland még javíthat.

Összességében azonban a plusz pontok vannak túlnyomó többségben: kezdve a hosszú állítási lehetőséggel rendelkező vágóasztallal, vagy az egymással szemben mozgó, lejtő kompenzációval rendelkező rostákkal, a szalmaterítővel ellátott szecskázón és a hajtások áttekinthető elrendezésén keresztül egészen a nagy vezetőfülkéig és nem utolsósorban a cséplés automatizálásáig.

Szerző: Profi/L. Görtmüller, H. Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés