profimagazin

Nyomkövetés mesterfokon

Fliegl Twist 13000 tartálykocsi gyorsteszt – A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában jelent meg.

A Fliegl nem téveszti el az irányt, és az új Twist tartálykocsija teljesen a traktornyom mellett képes haladni. A központi csap teszi lehetővé a „kutyamenetet” és a táblavégi fordulóknál a gyors fordulást. Egyedülálló lehetőséget kaptunk a fordulékony tartálykocsi kipróbálására.

1,10 méterig a traktor nyom mellett halad. Az új Twist tartálykocsi a Fliegl-től. Fotók: Bensing

Az egytengelyes, 13-16 m³ térfogatú hígtrágyaszállító tartálykocsik piaci rést találtak a német piacon. A kihúzható tengely, a négy kerék egymás melletti nyomvonalakkal haladó kerékbeállítása vagy a csuklós vonórúd miatt ezek a tartálykocsik különösen népszerűek a bérvállalkozók körében, akik a hígtrágyát és a lebontási maradékokat nehéz függesztett munkagépekkel (lazítókéses kijuttató eszközökkel, tárcsás boronákkal vagy sávos talajművelő injektorokkal) juttatják ki.
A Fliegl eddig ebben a szegmensben teleszkópos tengellyel rendelkező tartálykocsikkal képviseltette magát. A Twist tartály most teljesen új lehetőségeket kínál, melynek alapja egy alacsony kialakítású alváz.
Ez tartja az egész tartályt, és közvetlenül a vonórúdra irányítja a húzóerőket. Ehhez az alvázhoz van rögzítve az ADR tengely egy szilárd központi csappal (átmérője 120 mm, 80 cm hosszú). A tartály alvázára helyezett összesen négy kétkörös hidraulika hengerrel a vezető a tengelyt 11°-kal balra vagy jobbra tudja elfordítani. Ez a táblavégi kiváló fordulás mellett mindenekelőtt a talaj védelmét szolgálja.

Négy henger fordítja el a tengelyt 11°-kal. Az alváz hordozza a tartályt és közvetlenül össze van hegesztve a központi csappal.

Ha a vezető egyenesen haladva a teljes aláfordulási szögig kormányozza a kerekeket, akkor a 900/60 R32 kerekek kb. 110 cm-rel futnak a traktor nyomvonala mellett. További újdonság ennél a felépítésnél: A függesztő szerkezet automatikusan együtt mozog a tengellyel. A függesztett munkagép (tárcsás injektor, szántóföldi kultivátor, tárcsás borona vagy sávos talajművelő eszköz) a tengellyel együtt menet­irányba fordul – ez nagyszerű. A teljes vonóerő a tengelyen és az alváz központi csapján keresztül a traktorra irányul. A Fliegl így hosszú távon még könnyebb GFK tartályt is kínálhatna a Twist változathoz – de ez még a jövő zenéje.

A kétkörös hidraulikus függesztő szerkezet közvetlenül a tengelyhez csatlakozik, így minden függesztett hígtrágya kijuttató eszköz a tartályhoz képest megfelelő szögben dolgozik.

A kerekeknek kialakított nagy hely miatt a horganyzott tartály hasznos térfogata körülbelül 13 m³. A tartály töltése történhet felülről, vagy felszívással egy Vogelsang forgódugattyús szivattyúval. A vákuumtechnika lehetősége a tartály hátsó részének alakja miatt kizárt. Más modellekhez hasonlóan a Fliegl számos szívókart vagy csövet kínál a Twist tartályhoz. A kétkörös függesztő szerkezet maximális emelési kapacitása 5,5 t.

A tartálykocsi a későbbi használat során egy Fendt 724 traktor mögött nem csak a nedves zöldterületeken, hanem a táblavégi fordulókon is meggyőző képet nyújtott.

A táblavégi fordulókban a keskeny vonórúdnak és a tartályon lévő kormányzott tengelynek köszönhetően menet közben fordulékony, és még a 6 m munkaszélességű lazítókéses kijuttató eszközzel is egy menetben rá tud csatlakozni a következő nyomvonalra.

A Fliegl a jövőben a vonórudat szeretné még egy kicsit meghosszabbítani, hogy a traktor még szélesebb gumiabroncsokkal se ütközzön a szívócsővel. Domboldalon a vezető a tartályt tudatosan az emelkedő felé fordíthatja. Aláfordított tengellyel a traktor teljes mértékben befordulhat, és közvetlenül a következő nyomvonalon haladhat tovább. A hígtrágya kijuttató munkaeszköz egy 6 m széles Vario Disc típusú tárcsás lazító volt, amelynek a teszt körülményei között könnyű dolga volt és jó munkát végzett.

További részletek:

  • A teljes támasztó terhelés több mint 6 t. A függesztett kijuttató eszköztől függően a tengelyterhelés 17 és 20 t közé esik.
  • A tartálykocsi kijuttatás céljára készült. Közúton függesztett eszköz nélkül legfeljebb 7 m³ terhelés engedélyezett.
  • A LED fényszóróban lévő „Osprey” kamerával nagyon jó a rálátás a munkaeszközökre.
  • A központi csapot nem kell kenni. A tengelyt oldalirányban alumínium kopólemezek támasztják alá.
  • A hidraulikus szivattyú hajtását ehhez a tartálykocsihoz tervezték. A 4 m³-es szivattyút közvetlenül a traktorhidraulika hajtja meg. Nagyobb szivattyú opcionálisan kapható.
  • Az automatikus kormányzási rendszereket ISOBUS segítségével lehet integrálni a vezérlésbe.
  • A jövőben lehetséges lesz a GPS rendszeren keresztüli aktív kormányzás, így a hígtrágya tartálykocsi (pl. sávos talajművelés esetén) centiméter pontossággal tud majd dolgozni.
  • A tartályban egy terelőlap stabilizálja a haladást, amikor a tartály félig tele van.
  • Két orsó támasztja meg a tartályt az alváz hátsó részén.
  • A hárompontos hátsó függesztő szerkezet rugózott oldal stabilizátorok segítségével állítható be.
  • Elegendő hidraulikacsatlakozás van a hát­só részen (beleértve a Power beyond csatlakozót is).

 

NIRS ÉRZÉKELŐK A CNH-től

A Dinamica Generale vállalattal együtt a CNH az Agritechnica kiállításon a NIR hígtrágya tápanyagelemzőt mutatott be egy megoldást, amelyet a Fliegl tartályba telepítenek be. NIRXact a rendszer neve, amely felhasználható hígtrágya tartályban, vagy a takarmány vizsgálatához járvaszecskázón. A szárazanyagot és az olyan összetevőket, mint a nyers rost, a nyers fehérje, a nyers hamu, a nyers zsír és a cukor két százalékos pontossággal (valamint hígtrágya esetében a nitrogént, foszfort és káliumot, valamint a szárazanyagot) határozza meg. A meghatározott adatokat adatfelhőben tárolja, melyek valós időben lehívhatók egy saját alkalmazás segítségével. A nyitott interfészeknek (ISOBUS, ISOxml, API) köszönhetően a NIRXact más farmkezelő rendszerekkel is kommunikációs lehetőséget kínál.

A Dinamica Generale vállalat NIR érzékelőt is kínált a kocsihoz az Agritechnica-n. A nyílt programozásnak biztosítania kell a problémamentes kommunikációt más rendszerekkel.

Szerző: Profi/Tobias Bensing

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés