profimagazin

Gumihevederrel a szőlőhegyre?

Kubota M5091PC félig hevederes futóművel gyorsteszt – A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában jelent meg.

A jövőben a Kubota Európában is kínál kis méretű gumihevederes járószerkezettel ellátott traktorokat. Ez elég ok arra, hogy összehasonlítsuk a szőlőhegyen használt kerekes és gumihevederes traktorokat a Weinsbergi Állami Bor- és Gyümölcstermesztési Kutató-Képző Intézet (LVWO) segítségével.

Kerék a gumiheveder ellen — a Kubota az M5091 traktort gumihevederes járószerkezettel is kínálja. De melyik a jobb megoldás? Fotók: Wilmer

A bejárhatóság minden bizonnyal a szőlőültetvény gazdasági sikerének egyik legfontosabb garanciája. És minél meredekebb a fekvése, annál kritikusabbá válik az egész.

Itt minden bizonnyal sokat el lehet érni egy bizonyos pontig egy (félig) gumihevederes járószerkezettel. A nagy felfekvő felületnek köszönhetően például a (vonó) erő jobban átvihető a talajra anélkül, hogy a talajnyomást tovább kellene növelni.

Ugyanakkor természetesen a gumihevederes traktoroknak is megvannak a maguk hibái. A vételár általában magasabb, a vezetési kényelem és a kormányozhatóság a fordulóknál gyakran gyengébb. Ehhez jön még, hogy a gumihevederek nagyobb a teljesítményigénye, a karbantartáshoz szükséges ráfordítás és a kopás. Mindezen tényezőkkel kapcsolatban felkértük az LVWO Weinsberg hallgatóit, hogy Martin Strauß irányítása alatt hasonlítsanak össze egy kerekes és egy gumihevederes traktort a gyakorlati munkavégzés során (lásd alább: „A gumiheveder megítélése a gyakorlatban”).

De nézzük először a műszaki felépítést! A Kubota programjában az M5001 Narrow három modellje található. Az M5071N 73 lóerős, az M5091 93 lóerős, az M5101 pedig 105 lóerős. Mindhárom traktorban a Kubota saját gyártmányú négyhengeres V3800-CR-TIE4 motorja található, ami a részecskeszűrőnek köszön­hetően megfelel a Stage IIIB emissziós szabvány előírásainak, és 76 literes üzemanyagtartályból kapja a gázolajat. A Kubota csak az M5091 modellt kínálja félig hevederes változatban. Az M5101 traktorban a további 12 lóerő biztosan jót tenne a rendszernek, de erről később még lesz szó…
Az M5 változat sebességváltója három csoportot és hat fokozatot kínál. Így a terhelés alatt kapcsolható irányváltó kapcsolásnak köszönhetően 18/18 kapcsolási fokozat áll rendelkezésre.

A hátsó függesztőszerkezet 2,3 tonnát képes emelni. A fogaskerekes szivattyúja azonban csak 69 l/perc teljesítményű.

Néhány szó az M5091 futóművéről. Az első tengely a Kubota traktorokra jellemző kúpos fogaskerék-meghajtással rendelkezik, amely nemcsak kardáncsukló nélkül működik, és a hasmagasságot növeli, hanem 55°-os aláfordulási szöget is lehetővé tesz. Ehhez jön még a (szintén a Kubota traktorokra jellemző) „BiSpeed-Turn” kanyarodási rendszer. Ha a rendszer aktív, akkor az összkerékhajtáson keresztül az első kerekek fordulatszáma 35°-os aláfordulási szögtől kezdve 60%-kal automatikusan növekszik, hogy a traktort a kanyarban húzza. Ezzel kapcsolatban végeztünk egy mérést: az M5101 esetében (a gumiabroncsok mérete elöl 280/70 R 18) a fordulási kör 9,10 m-ről mindössze 8,0 m-re csökkent — ez nagyon jó!

A Kubota maga gyártja a 28 cm széles és 111 cm hosszú felfekvő felülettel rendelkező járószerkezetet.

 

Az egyetlen különbség a kerekes traktorhoz képest a hátsó tengely portál hajtása. A maximális sebesség ezért 30 km/h értékre korlátozódik.

 

És az M5001 gumihevederes változata? A BiSpeed rendszer nélkül a félig hevederes traktor tényleg megfordul már 9,60 méteren. És a „BiSpeed” rendszerrel — amelyet mindenképpen csak szilárd burkolat nélküli felületen érdemes aktiválni — ez mindössze 8,30 m, ami csak néhány centiméterrel több, mint a kerekes gépek esetében!
Itt azonban nem akarjuk elhallgatni a gumihevederes traktor egyik hátrányát: forduláskor az első tengely által történő „radírozást”. Ez különösen nehéz függesztett munkagépek és kevés első ballasztsúly esetén jelentkezik.

Kulcsszó a gumiheveder. A Kubota a keskeny nyomtávú traktorok számára saját maga gyártja a háromszög alakú gumihevederes járószerkezetet. Annak érdekében, hogy ezt be lehessen építeni az M5091 modellbe, a tengely tölcsér alakú részében homlok kerekes hajtás van, egyébként a traktor többi része változatlan. A hevedereket a felső hajtókerék formazáró módon hajtja. Lent az első és a hátsó hevederfeszítő kerekek között két támasztókerék pár található annak érdekében, hogy a súlyt a lehető legegyenletesebben lehessen a talajra átvinni.
A felfekvő felület terén a kis japán traktornak a kerekes traktorok nem tudnak újat mutatni: a 28 cm széles hevederek 111 cm hosszúságon érintkeznek a talajjal — mindezt 143 cm külső szélesség mellett!
Ez a kerekes gépekkel összehasonlítva óriási stabilitást biztosít. Ugyanez vonatkozik a vonóerő átvitelére: a gumihevederek bordái jobban összekapcsolódhatnak a talajjal, mint a kerekek gumiabroncsai.

Természetesen hátrányai is vannak a gumihevedereknek. A sok forgó rész miatt a két járószerkezet gördülési ellenállását nem szabad alábecsülni. A 93 lóerőre teljes egészében szükség van, hogy az M5091 traktor elérje a 30 km/h maximális sebességet. Ebben az esetben biztosan jobb lenne, ha Kubota az M5101 traktort is felszerelné gumihevederekkel. Ezen felül természetesen a vezetési kényelem is kisebb. Mivel a levegővel telt gumiabroncsok rugózásának hiányát nem kompenzálja például vezetőfülke rugózás, a hosszabb, és mindenekelőtt a gyorsabb közúti haladás nem javasolt.
Egyébként a vezetőfülke sok dicséretet érdemel — a helykínálat és a kilátás példaértékű. Az alapfelszereltséghez tartozó légkondicionálás, a vezetőfülke egyenes kialakítású padlója, a lábpedállal állítható magasságú kormánykerék, stb. nem adnak okot a kritikára.

További tudnivalók röviden:

  • A TLT elektrohidraulikusan kapcsolható, és két fordulatszámot kínál: 540/540E (vagy opcióban 540/540E/1000), mely fokozatok kívülről kapcsolhatók.
  • A Kubota adatai szerint a II. kategóriájú hátsó függesztő szerkezet emelési kapacitása 2,3 tonna, ez jó érték.
  • A munkahidraulika csak 69 l/perc teljesítményű fogaskerekes szivattyúval rendelkezik. Ez kevés lehet, különösen a szőlő- és a gyümölcstermesztés területén használt bonyolult eszközkombinációk esetében.
  • Ezzel szemben a maximálisan elérhető öt hidraulika csatlakozás elöl és hátul nagyszerű.
  • Opcionálisan kapható egy Tellus terminál, például egy kormányrendszer használatához, vagy ISOBUS eszközök vezérléséhez.
  • A teszt során használt traktorunk Reichhardt PSR kormányrendszerrel volt felszerelve. Erről később egy külön cikkben fogunk beszámolni.

Végül az árakról. A Kubota M5091 kerekes változatban légkondicionálóval stb. felszerelve az árlista szerint körülbelül 54 000 euróba kerül (minden ár nettó ár). A gyárilag felszerelt gumihevederes változat a Ku­bota adatai szerint mintegy 10 000 euróval többért szerepel a listán. Ez szenzációsan kevés azokért a kiegészítő lehetőségekért, amelyeket a járószerkezet kínál.
Ennek ellenére ki kell tudnunk használni olyan dolgokat, mint a nagyobb vontatási teljesítmény és jobb emelkedési képesség a domboldalakon, vagy az alacsonyabb talajnyomás, mivel a gumihevederes járószerkezeteknek felépítésükből adódó hátrányai is vannak. Az alacsonyabb vezetési kényelem mellett elsősorban ide tartozik a gumihevederes járószerkezetek magas gördülési ellenállása, valamint az, hogy a traktor kevésbé alkalmas szállítási munkákra.

A kúpos fogaskerékhajtás nagy aláfordulási szöget és hasmagasságot biztosít, és a „BiSpeed” rendszerrel 8,30 m fordulókört lehet elérni!

 

A GUMIHEVEDER MEGÍTÉLÉSE A GYAKORLATBAN

Martin Strauß az Állami Bor- és Gyümölcstermesztési Kutató-Képző Intézet (LVWO) műszaki részlegének vezetője, és jövőbeli technikusokat és mestereket képez a bor- és gyümölcstermesztés területén. A gyakorlati képzés keretében a diákok egy Kubota M5101 kerekes változatát hasonlították össze a Kubota M5091 félig hevederes változatával. Ebből a célból összesen 16 járművezető töltött ki egy értékelési lapot, amely a szántóföldi munkákra és a közúti vezetésére vonatkozó kritériumok széles skáláját tartalmazta. Az eredményeket egy grafikonon foglaltuk össze Önöknek.

Martin Strauß (balra), az LVWO műszaki részlegének vezetője és a diákok együtt vizsgálták a két traktor tulajdonságait a gyakorlati alkalmazás során.

 

A kerék és a gumiheveder egyaránt „jó” besorolást kapott a stabil nyomvonalkövetésben, viszont a vibráció, a kormányzási tulajdonságok és a vezetési kényelem terén egyes esetben több mint egy osztályzattal rosszabb értékelést kapott a gumihevederes, mint a kerekes traktor. A teszt ideje alatti rendkívül száraz munkakörülmény miatt a gumihevederes járószerkezet nyilvánvalóan alig ért el jobb eredményeket a vonóerő átvitel, és a csúszás terén, mint a kerekes traktor. Az emelkedési képességben és az alacsony szintű nyomvonalképzésben azonban a gumihevederes traktort nem lehet felülmúlni. A gyepfelület károsodásának kockázatát a járművezetők mindkét járószerkezet változatnál pontosan ugyanúgy értékelték.

Grafikon: Tovornik

 

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés