profimagazin

Négy billencs elindul – billenőszekrényes pótkocsik összehasonlítása

Létrehozva:

|

(A gyakorlati teszt a Profi Magazin 2020/2. számában jelent meg.)

A szállítás továbbra is elöl található a feladatok között sok vállalkozás teendőinek listáján. A pótkocsi kínálat a jól ismert prémium gyártóktól a kelet-európai kevésbé ismert gyártókig terjed. Négy ilyen kedvező áron kapható pótkocsit hasonlítottunk össze.

A szállítási technológia kínálata változatos. Különösen Kelet-Európában van számos olyan gyártó, akiknek gyakran van német forgalmazója és német kereskedelmi partnere is. Tehát a német garanciaidők is érvényesek rájuk, és az ügyfélnek van a helyszínen kapcsolattartó partnere.

Ez a négy billenő pótkocsi mutatkozott be a Farmtech, a Metaltech, a Pronar és a Wielton vállalatoktól. Fotók: Tovornik, Brüse

Négy összehasonlítható járművet választottunk német forgalmazóval a 21–23 tonnás kategóriából, és összehasonlítottuk azokat a gabona és a szilázs betakarítása során. Az összehasonlításban résztvevő pótkocsik:

  • Farmtech Durus 2000
  • Metaltech TS 18
  • Pronar T 700 M
  • Wielton PRC-2HP

A függesztés vonatkozásában minden gyártó egységes képet mutat, az összes billenőkocsi standard K 80 alsó vonószerkezeteket alkalmaz. Kérésre más típusú kapcsolószerkezet is szállítható.

A Metaltech TS 18 kivételével az összes billenőkocsi talajkormányzású volt. Ez a na­gyobb fordulékonyság és a talajkímélés érdekében javasolt, de a kormányzott tengelyt mindig le kell zárni a közúton és hátramenetben. A járművezetőnek gondolni kell erre; ha a billenőkocsit bérbe adják, a merev tengelyek előnyösek lehetnek.

A (bemutató készletből szállított) Metaltech billenőkocsi volt az egyetlen kényszer kormányzású jármű. Alapvetően egy jó dolog, de a vonórúd mellett lévő primer henger néha kényelmetlenül korlátozza a traktor és pótkocsi elkormányzási szögét.

A Wielton kényelmes hidropneumatikus vonórúd rugózást használ. A hidraulikus hengerek lehetővé teszik a vonórúd, illetve a billenő felépítmény emelését és leengedését. Ez praktikusnak bizonyult például az összekapcsoláskor, a szecskázás megkezdésekor vagy a pótkocsi megtöltésekor, hogy a vezető jobban be tudjon nézni a pótkocsiba. A Metaltech is hidropneumatikus csillapítással rendelkezik, de nincs sok beállítási lehetősége. A másik két pótkocsi a vonórúdon laprugóval lépett be a körbe.

A hidraulika tömlő tartók és a tömlőrögzítő egységek mindenütt egyformán rendben vannak. Csak a tömlőjelölések hagynak kívánnivalót: A Metaltech esetében csak szigetelőszalag jelölések vannak, a Pronar és a Wielton színes porvédő kupakokat használ. A Farmtech pozitívan kiemelkedik a Kennfixx markolataival. Mindenütt matricák mutatják a hozzárendelést – ez nagyszerű.

A vonórúd támasztólábak között is vannak különbségek. A Farmtech és a Metaltech alapkivitelben kétkörös funkcióval ellátott hidraulikus támasztólábakat használnak, amelyek a vonórúd alatt vannak elhelyezve. Mindkét esetben óvatosak lennénk a pótkocsi megtöltésével traktor nélkül.

A Pronar az egyszeres működésű hidraulikus támasztólábat (feszítő rugókkal) a vonórúdtól balra erősíti fel karimával, itt is jobb, ha a traktor csatlakoztatva marad a pótkocsi megtöltése alatt. A támasztóláb helyzete kedvezőtlen, ha terjedelmes szalma rendeken halad keresztül a kocsi, mert a 33 cm-es hasmagasság ebben az estben kevés. Alternatív megoldásként a Pronar összecsukható hidraulikus támasztólábat vagy egy mechanikus támasztólábat kínál emelőszerke­zettel.

A Wielton támasztólába a teknő alatt található, a pótkocsi teljesen leválasztható.

A Wielton a támasztólábat elől a pótkocsi alatt az alvázon rögzíti. Ott azonban nehezen megközelíthetően van elhelyezve, és a használata is jobb lehetne. Viszont a pótkocsi megtöltve is biztonságosan áll a támasztólábon, amely opcionálisan hidraulikusan is rendelhető. A fellépők összességében rendben vannak; az átlagos magasságú járművezetők is jól be tudnak mászni a pótkocsikba. A Wieltonnak az alapvetően jó alumínium létrát azonban a jármű bal oldalán, és nem a jobb oldalon kellene elhelyeznie.

A Metaltech kezelőjárdája szép és nagy, de a rövid vonórúd miatt viszont összeütközhet a traktor sárvédőjével. Ugyanez vonatkozik (a traktortól függően) a Wielton jóval kisebb rámpájára, amikor a vonórúd le van engedve – mindkét esetben óvatosság szükséges!

Metaltech levehető termény kifolyócsúszdával rendelkezik. A kinyitó kar szép hosszú.

A kocsiszekrénybe történő bejutásnál a Pronar és a Farmtech emelkedik ki, alig gyűlik össze termény a lépcsőjükön vagy a fellépőjükön – ez nagyszerű. Másképp van ez a Wielton és a Metaltech esetében: itt a termény (pl. szilázs) gyorsan felhalmozódik és rothadásnak indul.

A billenő szekrények térfogata 26 m3 (Metaltech) és 36,5 m3 (Pronar) között mozog. A Farmtech (33,3 m3) és a Wielton (31,9 m3) mérete a kettő között van. A különbségek elsősorban az eltérő oldalfal magasságokkal és különböző magasságú toldatokkal magyarázhatók. Itt elsősorban a TS 18 tűnik fel, mert a Metaltech egy használatban lévő gépet szállított az összehasonlításban való részvételre.

A Metaltechnél azonban kaphatók 1,70 m magasságú billenő szekrények is, amelyekhez 70 cm-es toldat tartozik, ezek együttesen körülbelül 35 m3 térfogatot tesznek lehetővé.
A Wielton és a Farmtech osztott toldatai összecsukhatóak, a Wielton még gumi ütközőket és reteszeket is rögzített a toldatokra, hogy ideiglenesen lehajthatók legyenek.
A Pronar és a Metaltech toldatai fixen felszereltek.

Sajnos a csatlakozás a Wieltonnál a billenő szekrényfal és a toldat között nem hézagmentes, átfér rajta a gabona. A Wielton opcióként „tömített” változatot is kínál (500 euró). A többi versenytársnál alapkivitelnek számít a tömítettség, még akkor is, ha (peremig) tele vannak töltve búzával.

A lerakodás megkönnyítése érdekében a kocsiszekrény alakja többnyire hátrafelé bővülő, a Wielton kivétel, amelynél a billenőszekrény formája hátul kissé keskenyebb, mint elöl –, de ez nem bizonyult hátránynak. Wielton ezt a tényt beszállítói hibának tulajdonítja.

A hasznos terhelhetőség szorosan összefügg a billenőszekrény térfogatával. Az adattábla szerint megengedett össztömeg 21 t a Farmtech és a Metaltech esetében (a Metaltech opcionálisan 24 t), ebből 14,5 t hasznos terhelhetőség adódik a Farmtech és 13,7 t a Metaltech számára. A Pronar és a Wielton össztömege 23 t, és hasonló hasznos terhelhetőséget kínálnak, amely 15,5 t (Pronar), illetve 15,6 t (Wielton).

A Farmtech pótkocsin nagy billenő lemez található szecskaszállításhoz. A kocsiba jól belátni.

A tandem futóművek mind laprugó kötegekkel szereltek. Nem tudnak lépést tartani a légrugós vagy a hidraulikus egységekkel, de általában elegendőek. Például a Farmtech Durus 2000 halad ezzel jól a közúton. Ennek oka az alacsony gumiabroncsokban és az ebből adódó alacsony súlypontban keresendő. 710/40 R 22.5 méretű gumiabroncsok voltak felszerelve, de nagyobb átmérőjű abroncsok is kaphatók a pótkocsihoz. Nálunk ezek a gumiabroncsok szubjektíven megítélve könnyen vontatható benyomást keltettek. A többi járművet 650/55 R 26,5 méretű gumiabroncsokkal szerelték fel; a Pronar kerekeinek „lekerekített sarkai voltak”, amelyek a zöldterületeken pozitív módon kitűntek.

A billenőkocsik aláfutás gátlói és hátulnézete jelentősen különbözik. A Wielton felszerelt egy teljes értékű vonófejet, valamint fék-, világítás- és hidraulika csatlakozót is (átkapcsolás a vonórúdon). Billenéskor a fixen rögzített csúszda ütközhet egy második pótkocsi vonórúdjával!
A kerek aláfutásgátló, amelyen billentéskor alig marad termény, visszacsukható. A világítást rács védi.
A Farmtechnél hátul gyárilag előkészítettek a fék- és áramvezetékek egy második billenő pótkocsi számára. Amit sajnáltunk az, hogy az aláfutásgátló billentéskor jelentősen elszennyeződik. Viszont a világítást védetten szerelik fel.

A Pronar pótkocsinál itt dörzsölődik, károsodást okozva a lakkozáson.

A rögzítő csapszegek meghúzása után a Pronar aláfutásgátlója is összecsukható. Sajnos billentéskor ide is rakódik le termény. A világítás jó védőburkolatokkal ellátott. Egy második pótkocsihoz a teljes csatlakoztatás rendelkezésre áll.
A Metaltech szintén fel van készítve jármű szerelvények kialakítására is. Szinte semmilyen anyag nem marad a kerek aláfutásgátlón, és a világítás egy sarokprofilban ráccsal ellátva jól védett.
Valamennyi járművet 40 km/h sebességgel történő üzemeltetéshez engedélyezett papírokkal szállítják.

A járművek áttekintését – az előnyök és hátrányok kompakt összefoglalásával – a továbbiakban olvashatják.

 

 

Szerző: Profi/Christian Brüse

agrotrend.hu – Profi Magazin

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook