profimagazin

Négy billencs elindul – billenőszekrényes pótkocsik összehasonlítása

(A gyakorlati teszt a Profi Magazin 2020/2. számában jelent meg.)

A szállítás továbbra is elöl található a feladatok között sok vállalkozás teendőinek listáján. A pótkocsi kínálat a jól ismert prémium gyártóktól a kelet-európai kevésbé ismert gyártókig terjed. Négy ilyen kedvező áron kapható pótkocsit hasonlítottunk össze.

A szállítási technológia kínálata változatos. Különösen Kelet-Európában van számos olyan gyártó, akiknek gyakran van német forgalmazója és német kereskedelmi partnere is. Tehát a német garanciaidők is érvényesek rájuk, és az ügyfélnek van a helyszínen kapcsolattartó partnere.

Ez a négy billenő pótkocsi mutatkozott be a Farmtech, a Metaltech, a Pronar és a Wielton vállalatoktól. Fotók: Tovornik, Brüse

Négy összehasonlítható járművet választottunk német forgalmazóval a 21–23 tonnás kategóriából, és összehasonlítottuk azokat a gabona és a szilázs betakarítása során. Az összehasonlításban résztvevő pótkocsik:

  • Farmtech Durus 2000
  • Metaltech TS 18
  • Pronar T 700 M
  • Wielton PRC-2HP

A függesztés vonatkozásában minden gyártó egységes képet mutat, az összes billenőkocsi standard K 80 alsó vonószerkezeteket alkalmaz. Kérésre más típusú kapcsolószerkezet is szállítható.

A Metaltech TS 18 kivételével az összes billenőkocsi talajkormányzású volt. Ez a na­gyobb fordulékonyság és a talajkímélés érdekében javasolt, de a kormányzott tengelyt mindig le kell zárni a közúton és hátramenetben. A járművezetőnek gondolni kell erre; ha a billenőkocsit bérbe adják, a merev tengelyek előnyösek lehetnek.

A (bemutató készletből szállított) Metaltech billenőkocsi volt az egyetlen kényszer kormányzású jármű. Alapvetően egy jó dolog, de a vonórúd mellett lévő primer henger néha kényelmetlenül korlátozza a traktor és pótkocsi elkormányzási szögét.

A Wielton kényelmes hidropneumatikus vonórúd rugózást használ. A hidraulikus hengerek lehetővé teszik a vonórúd, illetve a billenő felépítmény emelését és leengedését. Ez praktikusnak bizonyult például az összekapcsoláskor, a szecskázás megkezdésekor vagy a pótkocsi megtöltésekor, hogy a vezető jobban be tudjon nézni a pótkocsiba. A Metaltech is hidropneumatikus csillapítással rendelkezik, de nincs sok beállítási lehetősége. A másik két pótkocsi a vonórúdon laprugóval lépett be a körbe.

A hidraulika tömlő tartók és a tömlőrögzítő egységek mindenütt egyformán rendben vannak. Csak a tömlőjelölések hagynak kívánnivalót: A Metaltech esetében csak szigetelőszalag jelölések vannak, a Pronar és a Wielton színes porvédő kupakokat használ. A Farmtech pozitívan kiemelkedik a Kennfixx markolataival. Mindenütt matricák mutatják a hozzárendelést – ez nagyszerű.

A vonórúd támasztólábak között is vannak különbségek. A Farmtech és a Metaltech alapkivitelben kétkörös funkcióval ellátott hidraulikus támasztólábakat használnak, amelyek a vonórúd alatt vannak elhelyezve. Mindkét esetben óvatosak lennénk a pótkocsi megtöltésével traktor nélkül.

A Pronar az egyszeres működésű hidraulikus támasztólábat (feszítő rugókkal) a vonórúdtól balra erősíti fel karimával, itt is jobb, ha a traktor csatlakoztatva marad a pótkocsi megtöltése alatt. A támasztóláb helyzete kedvezőtlen, ha terjedelmes szalma rendeken halad keresztül a kocsi, mert a 33 cm-es hasmagasság ebben az estben kevés. Alternatív megoldásként a Pronar összecsukható hidraulikus támasztólábat vagy egy mechanikus támasztólábat kínál emelőszerke­zettel.

A Wielton támasztólába a teknő alatt található, a pótkocsi teljesen leválasztható.

A Wielton a támasztólábat elől a pótkocsi alatt az alvázon rögzíti. Ott azonban nehezen megközelíthetően van elhelyezve, és a használata is jobb lehetne. Viszont a pótkocsi megtöltve is biztonságosan áll a támasztólábon, amely opcionálisan hidraulikusan is rendelhető. A fellépők összességében rendben vannak; az átlagos magasságú járművezetők is jól be tudnak mászni a pótkocsikba. A Wieltonnak az alapvetően jó alumínium létrát azonban a jármű bal oldalán, és nem a jobb oldalon kellene elhelyeznie.

A Metaltech kezelőjárdája szép és nagy, de a rövid vonórúd miatt viszont összeütközhet a traktor sárvédőjével. Ugyanez vonatkozik (a traktortól függően) a Wielton jóval kisebb rámpájára, amikor a vonórúd le van engedve – mindkét esetben óvatosság szükséges!

Metaltech levehető termény kifolyócsúszdával rendelkezik. A kinyitó kar szép hosszú.

A kocsiszekrénybe történő bejutásnál a Pronar és a Farmtech emelkedik ki, alig gyűlik össze termény a lépcsőjükön vagy a fellépőjükön – ez nagyszerű. Másképp van ez a Wielton és a Metaltech esetében: itt a termény (pl. szilázs) gyorsan felhalmozódik és rothadásnak indul.

A billenő szekrények térfogata 26 m3 (Metaltech) és 36,5 m3 (Pronar) között mozog. A Farmtech (33,3 m3) és a Wielton (31,9 m3) mérete a kettő között van. A különbségek elsősorban az eltérő oldalfal magasságokkal és különböző magasságú toldatokkal magyarázhatók. Itt elsősorban a TS 18 tűnik fel, mert a Metaltech egy használatban lévő gépet szállított az összehasonlításban való részvételre.

A Metaltechnél azonban kaphatók 1,70 m magasságú billenő szekrények is, amelyekhez 70 cm-es toldat tartozik, ezek együttesen körülbelül 35 m3 térfogatot tesznek lehetővé.
A Wielton és a Farmtech osztott toldatai összecsukhatóak, a Wielton még gumi ütközőket és reteszeket is rögzített a toldatokra, hogy ideiglenesen lehajthatók legyenek.
A Pronar és a Metaltech toldatai fixen felszereltek.

Sajnos a csatlakozás a Wieltonnál a billenő szekrényfal és a toldat között nem hézagmentes, átfér rajta a gabona. A Wielton opcióként „tömített” változatot is kínál (500 euró). A többi versenytársnál alapkivitelnek számít a tömítettség, még akkor is, ha (peremig) tele vannak töltve búzával.

A lerakodás megkönnyítése érdekében a kocsiszekrény alakja többnyire hátrafelé bővülő, a Wielton kivétel, amelynél a billenőszekrény formája hátul kissé keskenyebb, mint elöl –, de ez nem bizonyult hátránynak. Wielton ezt a tényt beszállítói hibának tulajdonítja.

A hasznos terhelhetőség szorosan összefügg a billenőszekrény térfogatával. Az adattábla szerint megengedett össztömeg 21 t a Farmtech és a Metaltech esetében (a Metaltech opcionálisan 24 t), ebből 14,5 t hasznos terhelhetőség adódik a Farmtech és 13,7 t a Metaltech számára. A Pronar és a Wielton össztömege 23 t, és hasonló hasznos terhelhetőséget kínálnak, amely 15,5 t (Pronar), illetve 15,6 t (Wielton).

A Farmtech pótkocsin nagy billenő lemez található szecskaszállításhoz. A kocsiba jól belátni.

A tandem futóművek mind laprugó kötegekkel szereltek. Nem tudnak lépést tartani a légrugós vagy a hidraulikus egységekkel, de általában elegendőek. Például a Farmtech Durus 2000 halad ezzel jól a közúton. Ennek oka az alacsony gumiabroncsokban és az ebből adódó alacsony súlypontban keresendő. 710/40 R 22.5 méretű gumiabroncsok voltak felszerelve, de nagyobb átmérőjű abroncsok is kaphatók a pótkocsihoz. Nálunk ezek a gumiabroncsok szubjektíven megítélve könnyen vontatható benyomást keltettek. A többi járművet 650/55 R 26,5 méretű gumiabroncsokkal szerelték fel; a Pronar kerekeinek „lekerekített sarkai voltak”, amelyek a zöldterületeken pozitív módon kitűntek.

A billenőkocsik aláfutás gátlói és hátulnézete jelentősen különbözik. A Wielton felszerelt egy teljes értékű vonófejet, valamint fék-, világítás- és hidraulika csatlakozót is (átkapcsolás a vonórúdon). Billenéskor a fixen rögzített csúszda ütközhet egy második pótkocsi vonórúdjával!
A kerek aláfutásgátló, amelyen billentéskor alig marad termény, visszacsukható. A világítást rács védi.
A Farmtechnél hátul gyárilag előkészítettek a fék- és áramvezetékek egy második billenő pótkocsi számára. Amit sajnáltunk az, hogy az aláfutásgátló billentéskor jelentősen elszennyeződik. Viszont a világítást védetten szerelik fel.

A Pronar pótkocsinál itt dörzsölődik, károsodást okozva a lakkozáson.

A rögzítő csapszegek meghúzása után a Pronar aláfutásgátlója is összecsukható. Sajnos billentéskor ide is rakódik le termény. A világítás jó védőburkolatokkal ellátott. Egy második pótkocsihoz a teljes csatlakoztatás rendelkezésre áll.
A Metaltech szintén fel van készítve jármű szerelvények kialakítására is. Szinte semmilyen anyag nem marad a kerek aláfutásgátlón, és a világítás egy sarokprofilban ráccsal ellátva jól védett.
Valamennyi járművet 40 km/h sebességgel történő üzemeltetéshez engedélyezett papírokkal szállítják.

A járművek áttekintését – az előnyök és hátrányok kompakt összefoglalásával – a továbbiakban olvashatják.

 

 

Szerző: Profi/Christian Brüse

agrotrend.hu – Profi Magazin

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés