profimagazin

JÁFI M-25 prototípus-traktor

A Szent István Egyetem Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeumának egyik büszkesége, egyedülálló technikatörténeti értéke a JÁFI M-25 prototípus-traktor, amely 1955-ben készült. (A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/4. számának Gépmúzeum rovatában jelent meg.)

Az 1950 évek közepén a mezőgazdaság kollektivizálása mellett – egy siettetett iparosítási program keretében – gazdaság fejlesztési irányként, kiemelt célként került meghatározásra, hogy a hazai járműgyártást és a mezőgazdasági gépgyártást fejleszteni kell! A jármű és mezőgazdasági erőgép fejlesztésben a Járműfejlesztési Intézet kapott kiemelt feladatot.

1948-ben megalakult a Nehézipari Központ (NIK) Központi Autótervező Iroda, majd a STEYR gyárral kötött licensz-megállapodások koordinálására létrejött az ún. Steyr Iroda. 1950-ben – a két intézet jogutódjaként – megalakult a JÁRMŰFEJLESZTÉSI INTÉZET (JÁFI). Feladatköre gépjárművek mintapéldányainak szerkesztése, legyártása és kikísérletezése.

A járműfejlesztés keretében, a katonai fejlesztések mellett mezőgazdasági célú traktorok fejlesztésével is foglalkozott.

Ebben az időszakban a magyar mezőgazdaság munkaerő-, erőgép-, azaz energia-hiánnyal küszködött. Jellemzően használt traktortípus – más hazai gyártású traktorok mellett – a Vörös Csillag Traktorgyárban készült Hofherr traktor volt. A nehéz szántótraktorok mellett, egyre nagyobb igényként jelent meg, egy korszerű erőforrású, univerzális közúti vontatásra és sorközművelésre is alkalmas traktor kifejlesztése.

A JÁFI első traktorfejlesztési tervei és kísérletei 18 LE teljesítményű saját fejlesztésű, kétütemű diesel motorra, illetve a Kismotor és Gépgyár motorjaira építve készültek.

A gazdasági irányvonal változásával, és a ZETOR K-25 traktor térnyerésével az Intézet feltűnően rövid idő alatt kialakította az M-25 mindenes traktort. Az M-25 hátsókerék hajtású, a kor műszaki színvonalán korszerűnek minősíthető univerzális mezőgazdasági traktor és vontató, fúvott gumiabroncsaival 25 km/óra sebességre volt képes.

A JÁFI a motort a Csepel motorcsalád kéthengeres tagjaként tervezte meg! Az intézet álló, kéthengeres, vízhűtésű előkamrás diesel-motort fejlesztett, alagút rendszerű öntöttvas forgattyúházzal. A motor tervezésekor a Steyr motor hazai első adaptációjakor kialakított DT-413 típusú motor minél több alkatrészének felhasználására töre­kedtek.

A klasszikus traktorelvre épülő erőgépet a JÁFI tervei alapján a Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) közreműködésével készítették el, a Csepel Autógyár 25 LE teljesítményű kísérleti motorjával. Két prototípus-traktor – a Szakmúzeum a 2. számút birtokolja – 1955-ben elkészült és kiállították az őszi Mezőgazdasági Kiállításon.

A korabeli szaklap címlapon hozta a traktor megjelenését, míg a sajtó így írt róla: „Ezt a gépet várja a mezőgazdaság a legjobban: a magyar univerzális-traktort. Egy 3 tagú kísérleti sorművelő kultivátor van rajta, mégpedig úgy, hogy külön munkagépkezelő nem szükséges.”

Az JÁFI M-25 traktorból a VCST gyárban a 0. sorozatban 5 kísérleti példány készült és 1956 közepéig jó eredménnyel befejezték az állami gazdaságokban a 2000 órás szántóföldi kísérleteket is.

A Csepel Autógyár 1956 elején szériásította a motort. Ennek során az FM és Vörös Csillag Traktorgyár kérésére jelentősebb átalakításokat végezték el. A forgattyúház öntöttvas anyaga könnyűfémre változott. Elhagyták a dugattyúfenekek olajhűtését.

A motor bütyköstengelyéről működtetett befecskendezőszivattyút alkalmaztak, a szabályozót pedig beépítették a motorba. Az így módosított motor az U-28-as traktorcsalád alapját képezte.

A JÁFI M-25 traktorokkal szerzett üzemi tapasztalatok alapján a Vörös Csillag Traktorgyár – miután a traktorfejlesztés az 1957. évben visszakerült a gyárhoz – a JÁFI tervet a fejlesztett önhordó kivitelben U-28 traktortípusra módosította és sikeresen gyártotta.

A bemutatott fejlesztés és az alapjain gyártott U-28 traktorcsalád szakmai siker a magyar traktorgyártás történetében. Ez jól példázza a műszaki fejlesztési és gazdasági együttműködések egy lehetséges sikeres rendszerét.

Dr. Hentz Károly mezőgazdasági
gépészmérnök, múzeumigazgató

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés