profimagazin

Nem helyettesítheti semmi sem a hengerűrtartalmat… – Case IH Maxxum 150 ActiveDrive8 traktorteszt

…kivéve a még nagyobb hengerűrtartalom! A hagyomány szerint ez a mondás jó 100 éves. Érvényes még ma is? Ezt tisztázzuk a 107 kW/145 LE teljesítményű, hathengeres és nyolc terhelés alatt kapcsolható fokozattal rendelkező Case IH Maxxum 150 tesztje során. (A traktorteszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/4 számában jelent meg.)

Tavaly tettük közzé (2019/3) a New Holland T6.175 DynamicCommand traktor tesztjét, ami – mint tudjuk – ugyanazon a CNH platformon alapul, csak négy hengerrel. Ugyanígy a Case IH esetében is megtalálhatóak a Maxxum 115-145-ös modellek, négyhengeres 4,5 literes hengerűrtartalommal. Jelenlegi tesztjelöltünk a Maxxum 150 volt, amely azonos méretek és azonos tengelytáv mellett hathengeres, 6,7 literes hengerűrtartalmú FPT motorral rendelkezik a motorháztető alatt.

Így természetesen kíváncsiak voltunk, hogy a hathengeres traktor hogyan fog teljesíteni a négyhengereshez képest. A gyakorlati munkavégzés során a hathengeres traktornak csak a legjobb értékelést adhatjuk: halk járás, egyenletes előrehaladás és mindenekelőtt kitartó munkavégzés a szántóföldi kultivátor, az eke vagy a vetőgép előtt, ez több mint példaértékű – nagyon jó!

 

Az egészet csak második pillantásra erősítik meg a DLG tesztközpont TLT próbapadjának eredményei

Boost teljesítménynövelő nélkül a Maxxum 150 névleges fordulatszámon eléri a 92,3 kW teljesítményt, a maximális értéke pedig 107,4 kW. Még jobb lesz az eredmény, ha a Boost teljesítménynövelő a TLT-vel végzett munkák során (0,5 km/h sebességtől) vagy szállítás közben (14 km/h sebességtől) bekapcsol. Ekkor a TLT-t fékező teljesítménymérő  csak 106,1 vagy 120,2 kW maximális teljesítménynél állt meg. Noha ezek az értékek nagyon hasonlóak a négyhengereshez, a különbség a teljesítmény jelleggörbéjében látható leginkább: több mint 50% forgatónyomaték-növekedés több mint 30%-kal alacsonyabb fordulatszámon ugyanúgy magáért beszél, mint a több mint 130%-ot meghaladó indítónyomatékok – nagyon jó!

 

Itt van ugyanakkor az üzemanyag-fogyasztással kapcsolatos kérdés

Végül­ is a plusz két henger logikusan több üzemanyagot igényel, és ha összehasonlítjuk a TLT-mérések során kapott fajlagos fogyasztási értékeket, akkor nagy motorfordulatszámon tényleg ez tapasztalható. Körülbelül 3-5%-kal több üzemanyag áramlik át a rendszeren. De mivel a maximális teljesítmény már jóval alacsonyabb fordulatszámon jelentkezik, ezért ebből már semmi sem tapasztalható, itt a négy- és a hathengeres motor fogyasztása azonos!

Ha összehasonlítjuk egymással a négy- és a hathengeres motor gyakorlati Powermix értékeit, akkor a következő kép rajzolódik ki: a nehéz és a közepesen nehéz vontatási munkák esetén a hathengeres motor nagyon gazdaságos 266 g/kWh fajlagos fogyasztása szinte pontosan a négyhengeres motor (265 g/kWh) szintjén van.

A Case IH Maxxum 150 minden mérési ciklusban következetesen gazdaságosabb, mint az eddig tesztelt traktorok átlaga. A 266 g/kWh (+24 g/kWh AdBlue) teljes Powermix értéket tekintve a Maxxum csaknem 4%-kal gazdaságosabb az átlagnál. Szinte ugyanezt az eredményt adja a szállítási munkáknál: legalább 40 km/h sebesség esetén (csak 1525/perc fordulatszámon) a Maxxum 10%-kal alacsonyabb az átlagnál.

A nagyobb fordulatszámon és részben alacsonyabb kihasználtság mellett végzett TLT-munkák esetében valamivel nagyobb az eltérés

A négyhengeres 250 g/kWh fajlagos fogyasztása helyett a hathengeres fajlagos fogyasztása 259 g/kWh. De kétségtelenül még ez is nagyon gazdaságos. És akkor ott vannak még a „vegyes munkák”, például a trágyaszórás vagy a bálázás. Itt látszik a legjobban a négyhengeres előnye: 265 g/kWh fajlagos fogyasztással ez kereken 4%-kal gazdaságosabb, mint a hathengeres, amelynél 276 g/kWh látható a skálán. Összességében a Maxxum 150 Powermix értéke 266 g/kWh (+24g/kWh AdBlue). Összehasonlításképpen: a négyhengeres 257 g/kWh fajlagos fogyasztással átlagosan 3%-kal volt gazdaságosabb az összes talajművelési munka átlagában. A közúti szállítással kapcsolatos mérések sem mutatnak különösebben eltérő eredményeket: 40 km/h sebességnél 378 g/kWh és 50 km/h sebességnél 385 g/kWh fajlagos fogyasztással a négyhengeres fogyasztási előny itt valamivel még kisebb (377 és 381 g/kWh).

Hat henger – dorombol mint egy macska: a 6,7 liter hengerűrtartalmú FPT motor kiváló teljesítményértékekkel rendelkezik és gazdaságos.

A motorral kapcsolatos következtetéseket összegezve tehát megállapíthatjuk, a hathengeres traktor különösen a nehéz (szántóföldi) munkák esetén jó választás.

Ha azonban a közepesen nehéz és a könnyű (ápolási) munkák, valamint a homlokrakodóval végzett munkák vannak többségében, akkor a négyhengeres traktor kihasználhatja az előnyeit, legalábbis a fogyasztás terén, mivel a méretek megegyeznek.

De lépjünk tovább a Maxxum 150 új „Active Drive 8” sebességváltójához

Három csoportjával és nyolc terhelés alatt kapcsolható fokozatával összesen 24/24 sebességfokozatot kínál 2,5 km/h sebességtől (opcionálisan kapható egy mászófokozat is minimálisan 250 m/h sebességgel).

Jó dolog, hogy a három csoport nagymértékben átfedi egymást, így a fő munkavégzési tartományban 4–12 km/h sebesség között 11 sebességfokozat áll rendelkezésre (még akkor is, ha a fokozatok közötti ugrások a csoporton belül meglehetősen nagyok). Emiatt szállításkor könnyedén el lehet indulni a C csoportban tele pótkocsikkal, annak ellenére, hogy a C1 névleges fordulatszámon 13,5 km/h sebességű, és az 50 km/h sebesség kevesebb, mint 2000/perc fordulatszámon érhető el (40 km/h sebesség 1680/perc fordulatszámon) – ez nagyon jó!

A sebességváltóról nagyon jó véleményt alkottunk a gyakorlati munkavégzés közben is: ellentétben az előző tesztben szereplő nullszériás verzióval, most a gyakorlati munkákhoz megfelelő automatikus funkciókon kívül a „kibővített sebességváltó menedzsmenttel” rendelkező tempomat funkció is elérhető 300 euró felár ellenében. A fokozatmentes traktorhoz hasonlóan csak a kívánt sebességet kell kiválasztani, minden mást elvégez a motor és a sebességváltó! Ugyanígy tetszett az „ActiveClutch” funkció, ami fékezéskor a kuplungpedál használata nélkül is oldja a hajtásláncot, valamint a „Smooth Shift” funkció, amely váltáskor automatikusan csökkenti a motor fordulatszámát.

A sebességváltó működését a terhelés alatti irányváltó teszi teljessé beépített parkolófékkel. Csupán a bővített (ISOBUS) funk­ciókkal ellátott kicsi joystick esetében hiányzik egyrészt a hely az ésszerű működtetéshez, másrészt egy gomb is az irányváltáshoz. És még mindig a „hiányzik” a kulcsszó: vásárláskor a négy lehetséges TLT-fordulatszám közül hármat lehet választani (540/540E/1000/1000E).

A hátsó rész rendezett, külső kezelőgombokkal, az emelőerő és a hidraulikus teljesítmény azonban ebben a kategóriában átlag alatti.

 

A Maxxum 150 hidraulika és hátsó hárompont függesztésének kialakítása…

…pontosan megegyezik a Maxxum 145 (ill. a New Holland T6.175) traktorral. Tehát itt csak a legfontosabb dolgok röviden: az axiáldugattyús szivattyú kb. 135 l/perc (38,2 kW) szállítási teljesítménye ebben a teljesítménykategóriában rendben van. Azonban normál olajszintnél a mindössze 18 liter kivihető olajmennyiség nem volt elegendő egy 16 tonnás billenő tandem pótkocsi teljes megemeléséhez. Jó dolog, hogy az olajszint 38 liter kivihető olajmennyiségig megnövelhető.

Az emelési út és az emelőerő nem elég nagy: 5778 daN nem volt elegendő ahhoz, hogy egy három méter széles vetőkombinációt vetőmaggal feltöltve teljesen kiemeljünk (lásd az ábrát: „Emelőerő és emelőerőigény”). Ehhez jön még, hogy az oldalstabilizátoroknak nem az a feladata, hogy az alsó függesztőkarokat a III. kategória terpesztésére állítsák be. Ezenkívül a gyors kiemelésre szolgáló gomb nem mindig reagált úgy, ahogy kellene, hanem időnként a „vészleállítás” helyzetbe került. Ez azonban egy olyan probléma, amelyre a Case IH már keresi a megoldást.

 

Mielőtt rátérnénk a vezetőfülkére…

…kritizálnunk kell a keskeny fellépőt, csakúgy, mint korábban a négyhengeres traktornál is. A vezetőfülkébe érkezve a Case IH vezetője gyorsan kiismeri magát: kartámaszba épített vezérlőpult, multikontroller, kartámasz – itt minden változatlan maradt. Sajnos ez igaz a távol eső irányjelző karra, a kis ablaktörlő területre vagy a szemmagasságban lévő napellenzőre is, és az ülés rugózás közben oldalt továbbra is a burkolatnak ütközik.

A fellépő (túl) keskeny. Az üzemanyagtartály tisztességes 250 l (+39,5 l AdBlue) méretű.

Előrelépés történt az ISOBUS eszközök csatlakoztatása és a kormányzási rendszer működtetése terén. Nem tetszett azonban a sok különféle figyelmeztető és figyelemfelkeltő hangjelzés, amelyek a kezelőnek  nem segítenek a munkában. Ugyanez vonatkozik a monitoron található menükre: az oldalakat szabadon lehet ugyan programozni, de hiányzik egy információs oldal, ahol például egy rápillantással megtaláljuk a hidraulikacsatlakozók hozzárendelését, beleértve az idő- és mennyiségi beállításokat, valamint a sebességváltó és a függesztő szerkezet beállításait. Ezen felül a terminál bal felső részében lévő tíz státuszmezőben található információkat mindig ugyanazon a helyen kellene megjeleníteni. Másrészt nagyon jó megközelítés az új kör alakú menü, amelyen a beállítások egyértelmű szimbólumokkal szerepelnek.

Néhány szó a függesztő szerkezet beállításairól. A mellső függesztő szerkezethez mindenképpen ajánlott az opcionális függesztő szerkezet vezérlés pozíciószabályozással.

Csupán négy oszlopos és rendkívül csendes, de ergonómiai szempontból már nem naprakész – a Maxxum vezetőfülkéje.

Ami a Maxxum 150 súlyát illeti, a CNH megvalósította azt a trükköt… .

…hogy a hathengeres traktor alig nehezebb, mint a négyhengeres. A mérési eredményünk pontosan 7190 kg volt. 10,5 t megengedett össztömeg mellett 3,3 t hasznos terhelhetőség marad, ami ebben a kategóriában(túl) kevés. A fordulási kör szintén kicsi – de pozitív értelemben: a négyhengeres traktorral azonos tengelytávnak köszönhetően (2,68 m) legfeljebb 11,10 m fordulási kört mértünk (elöl 1,97 m nyomtáv, a gumiabroncsok mérete 540/65 R 28) – ez nagyszerű!

Ami az első tengely rugózását illeti, a hengernek most a Maxxum esetében is mindkét „oldalon” (gyűrű és dugattyúkamra)van egy nitrogéntartály is. Mindazonáltal szeretnénk, ha a rugózást gyárilag még „puhábbra” állítanák. Már most szerepel az opciós listán a traktor GPS előkészítése esetén egy gyors kormányzási rendszer megrendelésének lehetősége, mindössze 300 euró felár ellenében. A 400 euró felár ellenében kapható adaptív fékszelep azonban csak a fokozatmentes Maxxum CVX esetén áll rendelkezésre!

A kormánykerék és a parkolózárral ellátott irányváltó kar nagyon kedvelt, a nagyon távol eső irányjelző kar és a nyitott hűtőrekesz kevésbé népszerű.

 

A karbantartásról és az árakról még nem esett szó

A Maxxum legfeljebb 250 l üzemanyagot (210 l az alapfelszereltség) tud magával vinni (+39,5 l AdBlue). Ez ugyanúgy rendben van, mint a 600, illetve 1200 órás olajcsere intervallum. Ezen túlmenően az „ActiveDrive 8” alapkivitelben LED lámpákkal rendelkezik, beleértve az elegáns burkolatban található fényszórókat, amelyek oldalirányban csaknem 90°-ra világítanak. És mennyibe kerül a Maxxum 150? Alapkivitelben 122 520 euró áll az árlistában. Ez csak 2 600 euróval több, mint a négyhengeres ára. Elsőtengely rugózással (6 450 euró), frontfüggesztéssel (4 230 euró), kompresszorral (3 850 euró), monitorral (3 675 euró), valamint a kormányzási rendszer előkészítésével (3 740 euró) és még sok más részlettel legalább 161 000 euró szerepel a listán.

A számos fólia­billentyűvel ellátott kartámasz ugyanúgy nehezen működtethető intuitív módon, mint a számos képernyőoldallal ellátott terminál. A sebességváltó kapcsolási idejének beállítására szolgáló csúszka kiváló.

„Semmi sem helyettesíti a hengerűrtartalmat, kivéve a még nagyobb hengerűrtartalom!”

Aki az új Maxxum traktort elsősorban (nehéz) szántóföldi munkára akarja használni, az szívlelje meg ezt a mondást. A hathengeres Maxxum 150 lendületes, erőteljes és mégis fordulékony. A négyhengeres traktor viszont jobb választás, ha sok könnyebb (ápolási) munkát stb. szeretne végezni. A két hengerrel kisebb motor itt egyszerűen takarékosabb.

A sebességváltót tekintve a nyolc terhelés alatt kapcsolható fokozattal és praktikus automatikus funkciókkal rendelkező Active­Drive 8 sebességváltót csak ajánlani tudjuk – nem utolsósorban azért is, mert ez a fokozatmentes CVX váltóhoz képest mintegy 6 000 euróval olcsóbb is. A CNH javíthat még a vezetőfülke ergonómiáján, és a hátsó hárompont függesztése, valamint a hasznos terhelhetőség is eléri a korlátait ebben a teljesítménykategóriában.

Innen elérhető a Case IH Maxxum műszaki adatai.

Ezen a linken három 150 lóerős traktor összehasonlítása érhető el: Case IH Maxxum 150 AD8 / New Holland T6.175 DC / Kubota M7151 Premium

 

Szakmai vélemény

Vajpuha kapcsolás!

A Frankfurt közeli Eppsteinben dolgozó Michael Rothegy lótartással foglalkozó gazdasággal rendelkezik, 100 ha zöldterületen és 30 hektár gabonatermesztésre használt szántóföldön gazdálkodik. 2019 szeptemberében vá­sárolta meg a Maxxum 150 traktorját egy Steyr 4120 utódjaként, amelyet „mindenesként” használnak, az első/hátsó kaszakombinációtól kezdve, a körbálázón át az 1000 literes permetezőgépig és egy három méter széles vetőkombinációig. Roth azért döntött a hathengeres mellett, mert sokkal jobban húz „lefelé”. A gyakorlati szakember az új nyolcfokozatú terhelés alatt kapcsolható váltóval, különösen a sokkal jobb érzékenységű tengelykapcsolóval is nagyon elégedett. „Ez valódi hiányosság volt a Steyr traktornál, különösen a homlokrakodóval végzett munkáknál” – mondja a gazdálkodó. Roth a kormányzással és a rugózással is elégedett.

Michael Roth: A Maxxum 150 sokkal fordulékonyabb, mint korábban a Steyr 4120!

6 henger jobban húz!

A Bajor-erdőben fekvő Rattenbergben dolgozó Josef Mühlbauer tavasszal kapta meg a Maxxum 150 traktort, miután kipróbált egy négyhengeres változatot is. A 40 hektáros gyepterülettel és 50 darabos tehénállománnyal rendelkező gazdaságban az univerzális traktornak kell a trágyát (12,5 m3) kijuttatni, egy oldalkaszakával kaszálni és egy 28 m3-es silószállító kocsit húzni. „A hathengeres jobban tud ha­ladni a lejtőkön, mint a négyhengeres – mindezt ugyanazzal a tengelytávval és azonos manőverező-képességgel” – magyarázza Mühlbauer a döntését. A szakembernek elsősorban a vezérlőszelepek programozásához van szüksége a nagy monitorra, a gazdaság nem használ ISOBUS eszközöket és automata kormányzási rendszereket. A gazda lelkesedik az egyszerűen beállítható nyolc fokozatú terhelés alatt kapcsolható váltóért. „Az újra és újra megjelenő hibakódok eltűntek a szoftverfrissítés óta” – mondja a szakember.

Josef Mühlbauer:  A fellépő és jobb oldalra a kilátás lehetne jobb!

Szerző: Profi/ Hubert Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook