profimagazin

Gumihevederrel a szőlőhegyre?

Kubota M5091PC félig hevederes futóművel gyorsteszt – A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában jelent meg.

A jövőben a Kubota Európában is kínál kis méretű gumihevederes járószerkezettel ellátott traktorokat. Ez elég ok arra, hogy összehasonlítsuk a szőlőhegyen használt kerekes és gumihevederes traktorokat a Weinsbergi Állami Bor- és Gyümölcstermesztési Kutató-Képző Intézet (LVWO) segítségével.

Kerék a gumiheveder ellen — a Kubota az M5091 traktort gumihevederes járószerkezettel is kínálja. De melyik a jobb megoldás? Fotók: Wilmer

A bejárhatóság minden bizonnyal a szőlőültetvény gazdasági sikerének egyik legfontosabb garanciája. És minél meredekebb a fekvése, annál kritikusabbá válik az egész.

Itt minden bizonnyal sokat el lehet érni egy bizonyos pontig egy (félig) gumihevederes járószerkezettel. A nagy felfekvő felületnek köszönhetően például a (vonó) erő jobban átvihető a talajra anélkül, hogy a talajnyomást tovább kellene növelni.

Ugyanakkor természetesen a gumihevederes traktoroknak is megvannak a maguk hibái. A vételár általában magasabb, a vezetési kényelem és a kormányozhatóság a fordulóknál gyakran gyengébb. Ehhez jön még, hogy a gumihevederek nagyobb a teljesítményigénye, a karbantartáshoz szükséges ráfordítás és a kopás. Mindezen tényezőkkel kapcsolatban felkértük az LVWO Weinsberg hallgatóit, hogy Martin Strauß irányítása alatt hasonlítsanak össze egy kerekes és egy gumihevederes traktort a gyakorlati munkavégzés során (lásd alább: „A gumiheveder megítélése a gyakorlatban”).

De nézzük először a műszaki felépítést! A Kubota programjában az M5001 Narrow három modellje található. Az M5071N 73 lóerős, az M5091 93 lóerős, az M5101 pedig 105 lóerős. Mindhárom traktorban a Kubota saját gyártmányú négyhengeres V3800-CR-TIE4 motorja található, ami a részecskeszűrőnek köszön­hetően megfelel a Stage IIIB emissziós szabvány előírásainak, és 76 literes üzemanyagtartályból kapja a gázolajat. A Kubota csak az M5091 modellt kínálja félig hevederes változatban. Az M5101 traktorban a további 12 lóerő biztosan jót tenne a rendszernek, de erről később még lesz szó…
Az M5 változat sebességváltója három csoportot és hat fokozatot kínál. Így a terhelés alatt kapcsolható irányváltó kapcsolásnak köszönhetően 18/18 kapcsolási fokozat áll rendelkezésre.

A hátsó függesztőszerkezet 2,3 tonnát képes emelni. A fogaskerekes szivattyúja azonban csak 69 l/perc teljesítményű.

Néhány szó az M5091 futóművéről. Az első tengely a Kubota traktorokra jellemző kúpos fogaskerék-meghajtással rendelkezik, amely nemcsak kardáncsukló nélkül működik, és a hasmagasságot növeli, hanem 55°-os aláfordulási szöget is lehetővé tesz. Ehhez jön még a (szintén a Kubota traktorokra jellemző) „BiSpeed-Turn” kanyarodási rendszer. Ha a rendszer aktív, akkor az összkerékhajtáson keresztül az első kerekek fordulatszáma 35°-os aláfordulási szögtől kezdve 60%-kal automatikusan növekszik, hogy a traktort a kanyarban húzza. Ezzel kapcsolatban végeztünk egy mérést: az M5101 esetében (a gumiabroncsok mérete elöl 280/70 R 18) a fordulási kör 9,10 m-ről mindössze 8,0 m-re csökkent — ez nagyon jó!

A Kubota maga gyártja a 28 cm széles és 111 cm hosszú felfekvő felülettel rendelkező járószerkezetet.

 

Az egyetlen különbség a kerekes traktorhoz képest a hátsó tengely portál hajtása. A maximális sebesség ezért 30 km/h értékre korlátozódik.

 

És az M5001 gumihevederes változata? A BiSpeed rendszer nélkül a félig hevederes traktor tényleg megfordul már 9,60 méteren. És a „BiSpeed” rendszerrel — amelyet mindenképpen csak szilárd burkolat nélküli felületen érdemes aktiválni — ez mindössze 8,30 m, ami csak néhány centiméterrel több, mint a kerekes gépek esetében!
Itt azonban nem akarjuk elhallgatni a gumihevederes traktor egyik hátrányát: forduláskor az első tengely által történő „radírozást”. Ez különösen nehéz függesztett munkagépek és kevés első ballasztsúly esetén jelentkezik.

Kulcsszó a gumiheveder. A Kubota a keskeny nyomtávú traktorok számára saját maga gyártja a háromszög alakú gumihevederes járószerkezetet. Annak érdekében, hogy ezt be lehessen építeni az M5091 modellbe, a tengely tölcsér alakú részében homlok kerekes hajtás van, egyébként a traktor többi része változatlan. A hevedereket a felső hajtókerék formazáró módon hajtja. Lent az első és a hátsó hevederfeszítő kerekek között két támasztókerék pár található annak érdekében, hogy a súlyt a lehető legegyenletesebben lehessen a talajra átvinni.
A felfekvő felület terén a kis japán traktornak a kerekes traktorok nem tudnak újat mutatni: a 28 cm széles hevederek 111 cm hosszúságon érintkeznek a talajjal — mindezt 143 cm külső szélesség mellett!
Ez a kerekes gépekkel összehasonlítva óriási stabilitást biztosít. Ugyanez vonatkozik a vonóerő átvitelére: a gumihevederek bordái jobban összekapcsolódhatnak a talajjal, mint a kerekek gumiabroncsai.

Természetesen hátrányai is vannak a gumihevedereknek. A sok forgó rész miatt a két járószerkezet gördülési ellenállását nem szabad alábecsülni. A 93 lóerőre teljes egészében szükség van, hogy az M5091 traktor elérje a 30 km/h maximális sebességet. Ebben az esetben biztosan jobb lenne, ha Kubota az M5101 traktort is felszerelné gumihevederekkel. Ezen felül természetesen a vezetési kényelem is kisebb. Mivel a levegővel telt gumiabroncsok rugózásának hiányát nem kompenzálja például vezetőfülke rugózás, a hosszabb, és mindenekelőtt a gyorsabb közúti haladás nem javasolt.
Egyébként a vezetőfülke sok dicséretet érdemel — a helykínálat és a kilátás példaértékű. Az alapfelszereltséghez tartozó légkondicionálás, a vezetőfülke egyenes kialakítású padlója, a lábpedállal állítható magasságú kormánykerék, stb. nem adnak okot a kritikára.

További tudnivalók röviden:

  • A TLT elektrohidraulikusan kapcsolható, és két fordulatszámot kínál: 540/540E (vagy opcióban 540/540E/1000), mely fokozatok kívülről kapcsolhatók.
  • A Kubota adatai szerint a II. kategóriájú hátsó függesztő szerkezet emelési kapacitása 2,3 tonna, ez jó érték.
  • A munkahidraulika csak 69 l/perc teljesítményű fogaskerekes szivattyúval rendelkezik. Ez kevés lehet, különösen a szőlő- és a gyümölcstermesztés területén használt bonyolult eszközkombinációk esetében.
  • Ezzel szemben a maximálisan elérhető öt hidraulika csatlakozás elöl és hátul nagyszerű.
  • Opcionálisan kapható egy Tellus terminál, például egy kormányrendszer használatához, vagy ISOBUS eszközök vezérléséhez.
  • A teszt során használt traktorunk Reichhardt PSR kormányrendszerrel volt felszerelve. Erről később egy külön cikkben fogunk beszámolni.

Végül az árakról. A Kubota M5091 kerekes változatban légkondicionálóval stb. felszerelve az árlista szerint körülbelül 54 000 euróba kerül (minden ár nettó ár). A gyárilag felszerelt gumihevederes változat a Ku­bota adatai szerint mintegy 10 000 euróval többért szerepel a listán. Ez szenzációsan kevés azokért a kiegészítő lehetőségekért, amelyeket a járószerkezet kínál.
Ennek ellenére ki kell tudnunk használni olyan dolgokat, mint a nagyobb vontatási teljesítmény és jobb emelkedési képesség a domboldalakon, vagy az alacsonyabb talajnyomás, mivel a gumihevederes járószerkezeteknek felépítésükből adódó hátrányai is vannak. Az alacsonyabb vezetési kényelem mellett elsősorban ide tartozik a gumihevederes járószerkezetek magas gördülési ellenállása, valamint az, hogy a traktor kevésbé alkalmas szállítási munkákra.

A kúpos fogaskerékhajtás nagy aláfordulási szöget és hasmagasságot biztosít, és a „BiSpeed” rendszerrel 8,30 m fordulókört lehet elérni!

 

A GUMIHEVEDER MEGÍTÉLÉSE A GYAKORLATBAN

Martin Strauß az Állami Bor- és Gyümölcstermesztési Kutató-Képző Intézet (LVWO) műszaki részlegének vezetője, és jövőbeli technikusokat és mestereket képez a bor- és gyümölcstermesztés területén. A gyakorlati képzés keretében a diákok egy Kubota M5101 kerekes változatát hasonlították össze a Kubota M5091 félig hevederes változatával. Ebből a célból összesen 16 járművezető töltött ki egy értékelési lapot, amely a szántóföldi munkákra és a közúti vezetésére vonatkozó kritériumok széles skáláját tartalmazta. Az eredményeket egy grafikonon foglaltuk össze Önöknek.

Martin Strauß (balra), az LVWO műszaki részlegének vezetője és a diákok együtt vizsgálták a két traktor tulajdonságait a gyakorlati alkalmazás során.

 

A kerék és a gumiheveder egyaránt „jó” besorolást kapott a stabil nyomvonalkövetésben, viszont a vibráció, a kormányzási tulajdonságok és a vezetési kényelem terén egyes esetben több mint egy osztályzattal rosszabb értékelést kapott a gumihevederes, mint a kerekes traktor. A teszt ideje alatti rendkívül száraz munkakörülmény miatt a gumihevederes járószerkezet nyilvánvalóan alig ért el jobb eredményeket a vonóerő átvitel, és a csúszás terén, mint a kerekes traktor. Az emelkedési képességben és az alacsony szintű nyomvonalképzésben azonban a gumihevederes traktort nem lehet felülmúlni. A gyepfelület károsodásának kockázatát a járművezetők mindkét járószerkezet változatnál pontosan ugyanúgy értékelték.

Grafikon: Tovornik

 

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nyakas Farm
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés