Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gépesítés

profimagazin

Egyszerűen takarékos – Case IH Puma 220 MC traktorteszt

(A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában jelent meg.)

A Puma „Multicontroller” a Case IH 150 – 220 lóerős traktorja fokozatokkal rendelkező terhelés alatt kapcsolható sebességváltóval. A Puma 220 MC traktort vettük alaposan szemügyre a traktortesztben. Összegezve egyszerű, de takarékos!

Természetesen, ha a kartámaszos vezetőfülke tíz évnél régebbi, akkor vannak olyan kritikus pontok benne, amelyeket az évek során mi is többször teszteltünk. A Magnummal bevezetett új vezérlési filozófia bizonyítja, hogy a Case IH reagál erre a kritikára. Annak ellenére, hogy a Puma esetében ennek az új kartámasznak a végleges kialakítása biztosan eltart még egy kis ideig, úgy döntöttünk, hogy teszteljük a gépet.

A Puma motorháztetője alatt dobogó motorszív a Fiat Powertrain Technologies terméke: hat hengerével és 6,7 l hengerűrtartalmával minden bizonnyal az egyik legjobb motor, ami ebben a kategóriában beszerezhető! A Stage IV. károsanyag-kibocsátási szint előírásainak megfelelő motor például csendesen jár, és meglepően könnyen forog. Ennek megfelelőek a DLG tesztközpont eredményei is.
A megadott 162 kW/220 LE névleges teljesítményből (az ECE-R 120 szabvány szerint segédberendezések nélkül) 155,2 kW érkezik hátra a csonkhoz – ez nagyon jó! Különösen mivel a teljesítmény a fordulatszám csökkenésével még tovább növekszik.
A Case IH adatai szerint a maximális teljesítmény 177 kW/240 LE, melyből a DLG pontosan 167 kW teljesítményt tudott mérni hátul a teljesítményleadó tengelyen.

Aztán ott van még a Boost teljesítménynövelő, amely TLT-vel végzett és hidraulikus munkák (0,5 km/h sebességtől) valamint szállítási munkák során a 16 sebességfokozat felett aktiválódik. A prospektus adatai szerint ez további 15 kW/20 LE teljesítményt jelent. Névleges fordulatszámon 160,6 kW és 1800/perc fordulatszámon maximum 178,2 kW teljesítménnyel számolva a DLG eredményei szerint ebből elég nagy mennyiség meg is érkezik hátul a TLT csonkra–ez nagyszerű!
Már említettük, hogy a motor könnyen forog. A DLG mérési eredményei is ezt bizonyítják: A mindössze 30%-nál valamivel nagyobb fordulatszám-csökkenés mellett mérhető közel 45%-os forgatónyomaték növekedés, valamint a csaknem 30% állandó teljesítménytartomány és a 11%-os többletteljesítmény esetén, nem sok minden alakulhat rosszul.

A Case IH Puma 220 MC minden mérési ciklusban lényegesen gazdaságosabb, mint az eddig tesztelt traktorok átlaga. A teljes Powermix érték mindössze 256 g/kWh (+22,9 g/kWh AdBlue), ez több mint 10%-kal van az átlag alatt. Az érték még jobb a szállítási munkáknál: a 358 g/kWh fajlagos hajtóanyag fogyasztás 40 km/h sebességnél 13,5%-kal kevesebb az átlagnál.

Az üzemanyag-fogyasztással kapcsolatban még nagyobb a lelkesedés: a maximális TLT teljesítmény mellett mért mindössze 215 g/kWh, és a névleges fordulatszámon mért összesen csak 229 g/kWh fajlagos hajtóanyag fogyasztással a Puma az egyik leggazdaságosabb traktor a piacon! Ezen a viszonylag magas, 22 g/kWh értékű AdBlue fogyasztás sem változtat. Ennek megfelelően a Case IH 48 literes AdBlue tartályt tervezett a 400 literes üzemanyagtartály mellé.
A motor és a sebességváltó szintén bizonyítja jó hatásfokát a vontatási munkák során. A maximum 145,3 kW vontatási teljesítmény ugyanolyan kiváló, mint a mindössze 243 g/kWh fajlagos fogyasztás. És ez tükröződik a gyakorlati Powermix mérésekben is: A mindössze 256 g/kWh fajlagos hajtóanyag fogyasztással a Puma 220 MC mintegy 10%-kal gazdaságosabb, mint az általunk eddig tesztelt összes traktor átlaga.
Ugyanez vonatkozik a szállításra. A 40 km/h sebesség mellett mért 358 g/kWh fajlagos hajtóanyag fogyasztás minden bizonnyal a 19/6 fokozatú powershift sebességváltó Eco kapcsolási fokozatainak köszönhető.
A Puma a 40 km/h sebességet így már 1765/perc fordulatszámon eléri – ez nagyon jó!

A 6,7 l-es FPT motor járása lenyűgöző és fogyasztás szempontjából gazdaságos. Jelenleg még a Stage IV károsanyag-kibocsátási szint előírásainak megfelelően működik. Fotók: Tovornik, Wilmer (1)

Ha már a sebességváltónál tartunk: a „19/6 fokozatú teljes Powershift sebességváltó” – csakúgy, mint a kartámaszba épített vezérlőpulttal felszerelt vezetőfülke – természetesen időközben szintén „korosodik”. Ennek ellenére sem a megbízhatóság, sem pedig a hatékonyság szempontjából nincs okunk panaszra. Azonban a 4–12 km/h közötti tartományban a mindössze hat sebesség egyrészt még egy teljesen terhelés alatt kapcsolható sebességváltó esetében sem mindig elegendő, másrészt az automatikus váltó váltópontjainak szabadon állíthatónak kell lenniük.
A négy TLT fordulatszám (540/540E/1000/ 1000E) az elektromos átkapcsolással viszont ismét nagyon korszerű. Sajnos a jelöltünknél hiányzott az elektromos parkolófék az irányváltó kapcsolókaron – ez pedig egy nagyon kifizetődő felszerelés!

Mindössze 70,3 dB (A) zajszinttel a vezetőfülke példaértékűen csendes. Az ergonómia és a tároló rekeszek szempontjából még van mit javítani.

A beszerzésre érdemes kiegészítő felszerelések közé tartozik az axiáldugattyús hidraulikus szivattyú is, melynek szállítási teljesítménye 150 l/perc (120 l/perc helyett), „csak” 760 euróért. Ezzel a DLG tesztközpont hátul a hidraulikacsatlakozóknál közel 138 l/perc maximális szállítási mennyiséget mért, miközben a mennyiség szinte teljes egészében egy szelepen megy keresztül –ez jó! Ennek ellenére nem akarjuk eltitkolni azt a tényt, hogy más gyártók itt opcionálisan még jóval nagyobb szivattyúkat is kínálnak.
Kulcsszó az opcionális lehetőségek: maximum öt kétkörös hidraulikacsatlakozó, plusz a „Power beyond” felszereltség (és három elektromos működésű központi hidraulikacsatlakozó) kapható a Puma traktorhoz. „Multicontroller” esetén ezek időszabályzóval is fel vannak szerelve(jó), de az irányító karok még mindig elakadnak a hátsó helyzetben, és az idő letelte után sem térnek vissza középállásba (ez kevésbé jó).

Itt hiányzik az opcionális parkolófék az irányváltó karon, de erősen ajánlott.

A DLG 7848 daN (7,848 tonnás) folyamatos emelőerőt mért a hátsó függesztő szerkezetnél – ez akár az 5 tonnás vetőkombinációhoz is bőségesen elegendő! A működtetése közben azonban megint a jól ismert kritika hallható, a mélységszabályzó hiányzó, állítható tájolásáról. Rendelkezésre áll viszont egy jó emelési magasságjelző az A-oszlopon, valamint egy helyzetjelző a terminálon.
A mellső függesztő szerkezet szintén nagyon jó emelőerővel rendelkezik, több mint 4,5 tonnát tud folyamatosan emelni. Ugyanakkor nem kevesebb, mint 4680 euróval szerepel a listában (amihez még 1550 eurót hozzá kell adni egy központi hidraulikacsatlakozó miatt)!
Ugyanakkor az opcionális helyzetvezérlés már 600 euró alatt kapható hozzá.

A „TMR”, vagyis a traktorokat és a gyártóikat érintő uniós szabályozás sikereként könyvelhetjük el, hogy a Puma traktoron most négy azonos méretű fellépő lépcsőfok segítségével juthatunk be a vezetőfülkébe. Maga a vezetőfülke a körpanoráma szempontjából rendben van, ha eltekintünk elöl a túl kicsi ablaktörlő felülettől, valamint a látótérbe lógó kerettől és az (opcionális) napfényvédőtől hátul. Van azonban sok olyan részlet, amelyen lehet javítani. A polcoktól és a hűtőrekesztől kezdve az irányjelzők vagy a kartámaszon lévő gombok elrendezésén keresztül egészen a multifunkciós karon lévő egyetlen szelep működéséig.
A fülke zajszintje 70,3 dB (A) teljes terhelés mellett – ezen nincs mit javítani! Ha kívánhatnánk valamit, akkor ez a vezetőfülke rugózásának könnyebb beállítása lenne.
A hátsó mechanikus rugóstagok középső helyzetében az egész kicsit túlságosan „ringató” volt számunkra.

A joystick csak a vezérlőszelephez tartalmaz gombokat, a kormányzási rendszer aktiválásához nincsenek gombjai. A Magnumban már bemutatott új vezérlés minden bizonnyal hamarosan megérkezik a Puma modellekbe is.

Álljunk meg kicsit a rugózásnál! Az első tengely rugózásának jelenleg van egy gyorsulásérzékelője, valamint egy-egy nitrogéntartály a felfüggesztő henger dugattyú- és gyűrűkamrájának oldalán. Ennek ellenére a rugóhatást nem találtuk kielégítőnek, főleg a rakomány nélküli traktor esetében. A Case IH véleménye szerint egy új szoftver fogja orvosolni ezt a problémát, amely automatikusan oda-vissza vált a „soft” és a „hard” állapot között.
„AdaptiveSteering” az elnevezése annak a lehetőségnek, amely az automatikus GPS kormányrendszerhez előkészített Puma traktorokon gyakorlatilag a rendszerhez tartozik. A terminálon szabadon beállítható, hogy a kormánykerék hány fordulatot tegyen az egyik oldalon lévő teljes bekormányzási szögről a másik oldalon lévőig–mindez külön-külön minden menetirányhoz!
A GPS kormányzási rendszer használata nem ennyire örömteli: Egyrészt hiányzik a joystickon az aktiváláshoz szükséges külön gomb, mivel „vakon” lehetetlen megtalálni a fóliabillentyűzet gombját a kartámaszon. Másrészt a (figyelmeztető) hangjelzések egész sora biztosította, hogy ne vegyük észre, ha a kormányzási rendszert nem aktiváltuk.

Az emelőerő elöl kiváló és a hidraulika teljesítmény jó, a bal és jobb oldalon is található vezérlés. Az első tengely rugózásának hatásfoka lehetne jobb.

A fordulási kört illetően csak 12,10 métert mértünk (540/65 R 30 gumiabroncsméret, 1,96 m nyomtáv mellett). Ez nagyon jó! A fékezéskor mért lassulása szintén nagyon jó: A DLG 4,9 m/s2 értéket mért, kevesebb, mint 30 daN pedálnyomó erő mellett. Ennek oka nem utolsósorban az első tengelyen lévő kiegészítő fék, amellyel minden 50 vagy 40 km/h sebességű „Eco” sebességváltóval és első tengely rugózással felszerelt traktor rendelkezik. A Puma 220 MC itt egy másik műszaki különlegességet is kínál: az „intelligens” elektromos pótkocsi fékszelepet. Ha a sárga légvezetékben a fékpedál megnyomásakor túl lassan emelkedik a nyomás, akkor a szelep automatikusan utószabályozást végez, hogy a járműszerelvény megfelelő lassulást tudjon elérni.
A Puma 220 MC pontosan 13.600 kg össztömegre engedélyezett. A tesztelt gép 8780 kg tömege mellett pontosan 4820 kg hasznos terhelhetőség marad. Ez legfeljebb átlagosnak nevezhető ebben a kategóriában.

Térjünk rá az árakra: alapfelszereltséggel a Puma 220 MC szinte pontosan 174.000 euróba kerül (az árak nettó árak). Közel 7200 euró felárat jelent a rugózott első tengely, a fékkel együtt, emellett több mint 6800 euróba kerül a mellső függesztőszerkezet, beleértve a helyzetvezérlést és a kiegészítő központi hidraulikacsatlakozást.
További 2100 eurót kell fizetni a negyedik hátsó hidraulikacsatlakozóért, valamint a „Power beyond” csatlakozókért.
A 110 l/perc helyett 150 l/perc teljesítménnyel dolgozó axiáldugattyús szivattyú 760 euróért tulajdonképpen egy „kötelező” opció. Csakúgy, mint az automatikus alsó függesztőkar-stabilizátorok valamivel több, mint 700 euróért. Ajánlott a nagyméretű, 14 LED fényszórót tartalmazó, összesen több mint 25.000 lumen fénymennyiséget biztosító lámpacsomag, kevesebb, mint 1400 euróért. A kevesebb mint 3000 euróba kerülő, 42 col méretű gumiabroncsokkal és a sok „aprósággal”, mint például rádió (380 euró), ISOBUS kábelezés (760 euró), gömbfejes vonószerkezet (760 euró), de ide számít a „Deluxe” vezetőfülke kialakítás közel 2000 euróért, a tesztben szereplő traktor listaára összességében legalább 202.310 euró. És ebből még hiányzik a kormányzási rendszerhez szükséges GPS-antenna a hozzá tartozó Controller és modem 10.700 euróért.

 

Összefoglalva a következőt mondhatjuk: a Case IH Puma 220 MC motorja, amely a teljesítmény és a fogyasztás teréna DLG tesztközpontban is a legjobb értékeket nyújtotta, lenyűgözi az embert. A 19/6 fokozatú Powershift sebességváltó esetében viszont észrevehető, hogy „korosodik”.
A 4–12 km/h sebességtartományban található összesen hat sebességfokozat ugyanúgy nem kielégítő, mint a beállítási lehetőségek és az automatikus funkciók.
Ha egyébként kartámaszba épített vezérlőpulttal és elektromos szelepekkel rendelkező felszereltséget szeretnénk vásárolni, akkor érdemes fontolóra venni, hogy még egy csekély többletfelár ellenében ne válassza-e az ember inkább a fokozatmentes CVX változatot. Másrészt a váltó lehetőséget kínál olyan egységek, mint például a terminál (-3400 euró), a GPS előkészítés (-4000 euró), valamint a III osztályú ISOBUS (-1900 euró) stb. elhagyására, és ezzel sok euró megtakarítására!
Nincs okunk panaszra a függesztőszerkezet, a hidraulika és a futómű terén. Csak az első tengely rugózása lehetne puhább, és a traktor hasznos terhelhetősége nagyobb.
A vezetőfülke zajszintje mindössze 70 dB (A) értékkel szintén nagyon meggyőző, de az ergonómia és számos részlet is javítható még. Összességében a Puma 220 MC egy „egyszerűen takarékos” traktor.

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés