Gépesítés

profimagazin

Egyszerűen takarékos – Case IH Puma 220 MC traktorteszt

(A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában jelent meg.)

A Puma „Multicontroller” a Case IH 150 – 220 lóerős traktorja fokozatokkal rendelkező terhelés alatt kapcsolható sebességváltóval. A Puma 220 MC traktort vettük alaposan szemügyre a traktortesztben. Összegezve egyszerű, de takarékos!

Természetesen, ha a kartámaszos vezetőfülke tíz évnél régebbi, akkor vannak olyan kritikus pontok benne, amelyeket az évek során mi is többször teszteltünk. A Magnummal bevezetett új vezérlési filozófia bizonyítja, hogy a Case IH reagál erre a kritikára. Annak ellenére, hogy a Puma esetében ennek az új kartámasznak a végleges kialakítása biztosan eltart még egy kis ideig, úgy döntöttünk, hogy teszteljük a gépet.

A Puma motorháztetője alatt dobogó motorszív a Fiat Powertrain Technologies terméke: hat hengerével és 6,7 l hengerűrtartalmával minden bizonnyal az egyik legjobb motor, ami ebben a kategóriában beszerezhető! A Stage IV. károsanyag-kibocsátási szint előírásainak megfelelő motor például csendesen jár, és meglepően könnyen forog. Ennek megfelelőek a DLG tesztközpont eredményei is.
A megadott 162 kW/220 LE névleges teljesítményből (az ECE-R 120 szabvány szerint segédberendezések nélkül) 155,2 kW érkezik hátra a csonkhoz – ez nagyon jó! Különösen mivel a teljesítmény a fordulatszám csökkenésével még tovább növekszik.
A Case IH adatai szerint a maximális teljesítmény 177 kW/240 LE, melyből a DLG pontosan 167 kW teljesítményt tudott mérni hátul a teljesítményleadó tengelyen.

Aztán ott van még a Boost teljesítménynövelő, amely TLT-vel végzett és hidraulikus munkák (0,5 km/h sebességtől) valamint szállítási munkák során a 16 sebességfokozat felett aktiválódik. A prospektus adatai szerint ez további 15 kW/20 LE teljesítményt jelent. Névleges fordulatszámon 160,6 kW és 1800/perc fordulatszámon maximum 178,2 kW teljesítménnyel számolva a DLG eredményei szerint ebből elég nagy mennyiség meg is érkezik hátul a TLT csonkra–ez nagyszerű!
Már említettük, hogy a motor könnyen forog. A DLG mérési eredményei is ezt bizonyítják: A mindössze 30%-nál valamivel nagyobb fordulatszám-csökkenés mellett mérhető közel 45%-os forgatónyomaték növekedés, valamint a csaknem 30% állandó teljesítménytartomány és a 11%-os többletteljesítmény esetén, nem sok minden alakulhat rosszul.

A Case IH Puma 220 MC minden mérési ciklusban lényegesen gazdaságosabb, mint az eddig tesztelt traktorok átlaga. A teljes Powermix érték mindössze 256 g/kWh (+22,9 g/kWh AdBlue), ez több mint 10%-kal van az átlag alatt. Az érték még jobb a szállítási munkáknál: a 358 g/kWh fajlagos hajtóanyag fogyasztás 40 km/h sebességnél 13,5%-kal kevesebb az átlagnál.

Az üzemanyag-fogyasztással kapcsolatban még nagyobb a lelkesedés: a maximális TLT teljesítmény mellett mért mindössze 215 g/kWh, és a névleges fordulatszámon mért összesen csak 229 g/kWh fajlagos hajtóanyag fogyasztással a Puma az egyik leggazdaságosabb traktor a piacon! Ezen a viszonylag magas, 22 g/kWh értékű AdBlue fogyasztás sem változtat. Ennek megfelelően a Case IH 48 literes AdBlue tartályt tervezett a 400 literes üzemanyagtartály mellé.
A motor és a sebességváltó szintén bizonyítja jó hatásfokát a vontatási munkák során. A maximum 145,3 kW vontatási teljesítmény ugyanolyan kiváló, mint a mindössze 243 g/kWh fajlagos fogyasztás. És ez tükröződik a gyakorlati Powermix mérésekben is: A mindössze 256 g/kWh fajlagos hajtóanyag fogyasztással a Puma 220 MC mintegy 10%-kal gazdaságosabb, mint az általunk eddig tesztelt összes traktor átlaga.
Ugyanez vonatkozik a szállításra. A 40 km/h sebesség mellett mért 358 g/kWh fajlagos hajtóanyag fogyasztás minden bizonnyal a 19/6 fokozatú powershift sebességváltó Eco kapcsolási fokozatainak köszönhető.
A Puma a 40 km/h sebességet így már 1765/perc fordulatszámon eléri – ez nagyon jó!

A 6,7 l-es FPT motor járása lenyűgöző és fogyasztás szempontjából gazdaságos. Jelenleg még a Stage IV károsanyag-kibocsátási szint előírásainak megfelelően működik. Fotók: Tovornik, Wilmer (1)

Ha már a sebességváltónál tartunk: a „19/6 fokozatú teljes Powershift sebességváltó” – csakúgy, mint a kartámaszba épített vezérlőpulttal felszerelt vezetőfülke – természetesen időközben szintén „korosodik”. Ennek ellenére sem a megbízhatóság, sem pedig a hatékonyság szempontjából nincs okunk panaszra. Azonban a 4–12 km/h közötti tartományban a mindössze hat sebesség egyrészt még egy teljesen terhelés alatt kapcsolható sebességváltó esetében sem mindig elegendő, másrészt az automatikus váltó váltópontjainak szabadon állíthatónak kell lenniük.
A négy TLT fordulatszám (540/540E/1000/ 1000E) az elektromos átkapcsolással viszont ismét nagyon korszerű. Sajnos a jelöltünknél hiányzott az elektromos parkolófék az irányváltó kapcsolókaron – ez pedig egy nagyon kifizetődő felszerelés!

Mindössze 70,3 dB (A) zajszinttel a vezetőfülke példaértékűen csendes. Az ergonómia és a tároló rekeszek szempontjából még van mit javítani.

A beszerzésre érdemes kiegészítő felszerelések közé tartozik az axiáldugattyús hidraulikus szivattyú is, melynek szállítási teljesítménye 150 l/perc (120 l/perc helyett), „csak” 760 euróért. Ezzel a DLG tesztközpont hátul a hidraulikacsatlakozóknál közel 138 l/perc maximális szállítási mennyiséget mért, miközben a mennyiség szinte teljes egészében egy szelepen megy keresztül –ez jó! Ennek ellenére nem akarjuk eltitkolni azt a tényt, hogy más gyártók itt opcionálisan még jóval nagyobb szivattyúkat is kínálnak.
Kulcsszó az opcionális lehetőségek: maximum öt kétkörös hidraulikacsatlakozó, plusz a „Power beyond” felszereltség (és három elektromos működésű központi hidraulikacsatlakozó) kapható a Puma traktorhoz. „Multicontroller” esetén ezek időszabályzóval is fel vannak szerelve(jó), de az irányító karok még mindig elakadnak a hátsó helyzetben, és az idő letelte után sem térnek vissza középállásba (ez kevésbé jó).

Itt hiányzik az opcionális parkolófék az irányváltó karon, de erősen ajánlott.

A DLG 7848 daN (7,848 tonnás) folyamatos emelőerőt mért a hátsó függesztő szerkezetnél – ez akár az 5 tonnás vetőkombinációhoz is bőségesen elegendő! A működtetése közben azonban megint a jól ismert kritika hallható, a mélységszabályzó hiányzó, állítható tájolásáról. Rendelkezésre áll viszont egy jó emelési magasságjelző az A-oszlopon, valamint egy helyzetjelző a terminálon.
A mellső függesztő szerkezet szintén nagyon jó emelőerővel rendelkezik, több mint 4,5 tonnát tud folyamatosan emelni. Ugyanakkor nem kevesebb, mint 4680 euróval szerepel a listában (amihez még 1550 eurót hozzá kell adni egy központi hidraulikacsatlakozó miatt)!
Ugyanakkor az opcionális helyzetvezérlés már 600 euró alatt kapható hozzá.

A „TMR”, vagyis a traktorokat és a gyártóikat érintő uniós szabályozás sikereként könyvelhetjük el, hogy a Puma traktoron most négy azonos méretű fellépő lépcsőfok segítségével juthatunk be a vezetőfülkébe. Maga a vezetőfülke a körpanoráma szempontjából rendben van, ha eltekintünk elöl a túl kicsi ablaktörlő felülettől, valamint a látótérbe lógó kerettől és az (opcionális) napfényvédőtől hátul. Van azonban sok olyan részlet, amelyen lehet javítani. A polcoktól és a hűtőrekesztől kezdve az irányjelzők vagy a kartámaszon lévő gombok elrendezésén keresztül egészen a multifunkciós karon lévő egyetlen szelep működéséig.
A fülke zajszintje 70,3 dB (A) teljes terhelés mellett – ezen nincs mit javítani! Ha kívánhatnánk valamit, akkor ez a vezetőfülke rugózásának könnyebb beállítása lenne.
A hátsó mechanikus rugóstagok középső helyzetében az egész kicsit túlságosan „ringató” volt számunkra.

A joystick csak a vezérlőszelephez tartalmaz gombokat, a kormányzási rendszer aktiválásához nincsenek gombjai. A Magnumban már bemutatott új vezérlés minden bizonnyal hamarosan megérkezik a Puma modellekbe is.

Álljunk meg kicsit a rugózásnál! Az első tengely rugózásának jelenleg van egy gyorsulásérzékelője, valamint egy-egy nitrogéntartály a felfüggesztő henger dugattyú- és gyűrűkamrájának oldalán. Ennek ellenére a rugóhatást nem találtuk kielégítőnek, főleg a rakomány nélküli traktor esetében. A Case IH véleménye szerint egy új szoftver fogja orvosolni ezt a problémát, amely automatikusan oda-vissza vált a „soft” és a „hard” állapot között.
„AdaptiveSteering” az elnevezése annak a lehetőségnek, amely az automatikus GPS kormányrendszerhez előkészített Puma traktorokon gyakorlatilag a rendszerhez tartozik. A terminálon szabadon beállítható, hogy a kormánykerék hány fordulatot tegyen az egyik oldalon lévő teljes bekormányzási szögről a másik oldalon lévőig–mindez külön-külön minden menetirányhoz!
A GPS kormányzási rendszer használata nem ennyire örömteli: Egyrészt hiányzik a joystickon az aktiváláshoz szükséges külön gomb, mivel „vakon” lehetetlen megtalálni a fóliabillentyűzet gombját a kartámaszon. Másrészt a (figyelmeztető) hangjelzések egész sora biztosította, hogy ne vegyük észre, ha a kormányzási rendszert nem aktiváltuk.

Az emelőerő elöl kiváló és a hidraulika teljesítmény jó, a bal és jobb oldalon is található vezérlés. Az első tengely rugózásának hatásfoka lehetne jobb.

A fordulási kört illetően csak 12,10 métert mértünk (540/65 R 30 gumiabroncsméret, 1,96 m nyomtáv mellett). Ez nagyon jó! A fékezéskor mért lassulása szintén nagyon jó: A DLG 4,9 m/s2 értéket mért, kevesebb, mint 30 daN pedálnyomó erő mellett. Ennek oka nem utolsósorban az első tengelyen lévő kiegészítő fék, amellyel minden 50 vagy 40 km/h sebességű „Eco” sebességváltóval és első tengely rugózással felszerelt traktor rendelkezik. A Puma 220 MC itt egy másik műszaki különlegességet is kínál: az „intelligens” elektromos pótkocsi fékszelepet. Ha a sárga légvezetékben a fékpedál megnyomásakor túl lassan emelkedik a nyomás, akkor a szelep automatikusan utószabályozást végez, hogy a járműszerelvény megfelelő lassulást tudjon elérni.
A Puma 220 MC pontosan 13.600 kg össztömegre engedélyezett. A tesztelt gép 8780 kg tömege mellett pontosan 4820 kg hasznos terhelhetőség marad. Ez legfeljebb átlagosnak nevezhető ebben a kategóriában.

Térjünk rá az árakra: alapfelszereltséggel a Puma 220 MC szinte pontosan 174.000 euróba kerül (az árak nettó árak). Közel 7200 euró felárat jelent a rugózott első tengely, a fékkel együtt, emellett több mint 6800 euróba kerül a mellső függesztőszerkezet, beleértve a helyzetvezérlést és a kiegészítő központi hidraulikacsatlakozást.
További 2100 eurót kell fizetni a negyedik hátsó hidraulikacsatlakozóért, valamint a „Power beyond” csatlakozókért.
A 110 l/perc helyett 150 l/perc teljesítménnyel dolgozó axiáldugattyús szivattyú 760 euróért tulajdonképpen egy „kötelező” opció. Csakúgy, mint az automatikus alsó függesztőkar-stabilizátorok valamivel több, mint 700 euróért. Ajánlott a nagyméretű, 14 LED fényszórót tartalmazó, összesen több mint 25.000 lumen fénymennyiséget biztosító lámpacsomag, kevesebb, mint 1400 euróért. A kevesebb mint 3000 euróba kerülő, 42 col méretű gumiabroncsokkal és a sok „aprósággal”, mint például rádió (380 euró), ISOBUS kábelezés (760 euró), gömbfejes vonószerkezet (760 euró), de ide számít a „Deluxe” vezetőfülke kialakítás közel 2000 euróért, a tesztben szereplő traktor listaára összességében legalább 202.310 euró. És ebből még hiányzik a kormányzási rendszerhez szükséges GPS-antenna a hozzá tartozó Controller és modem 10.700 euróért.

 

Összefoglalva a következőt mondhatjuk: a Case IH Puma 220 MC motorja, amely a teljesítmény és a fogyasztás teréna DLG tesztközpontban is a legjobb értékeket nyújtotta, lenyűgözi az embert. A 19/6 fokozatú Powershift sebességváltó esetében viszont észrevehető, hogy „korosodik”.
A 4–12 km/h sebességtartományban található összesen hat sebességfokozat ugyanúgy nem kielégítő, mint a beállítási lehetőségek és az automatikus funkciók.
Ha egyébként kartámaszba épített vezérlőpulttal és elektromos szelepekkel rendelkező felszereltséget szeretnénk vásárolni, akkor érdemes fontolóra venni, hogy még egy csekély többletfelár ellenében ne válassza-e az ember inkább a fokozatmentes CVX változatot. Másrészt a váltó lehetőséget kínál olyan egységek, mint például a terminál (-3400 euró), a GPS előkészítés (-4000 euró), valamint a III osztályú ISOBUS (-1900 euró) stb. elhagyására, és ezzel sok euró megtakarítására!
Nincs okunk panaszra a függesztőszerkezet, a hidraulika és a futómű terén. Csak az első tengely rugózása lehetne puhább, és a traktor hasznos terhelhetősége nagyobb.
A vezetőfülke zajszintje mindössze 70 dB (A) értékkel szintén nagyon meggyőző, de az ergonómia és számos részlet is javítható még. Összességében a Puma 220 MC egy „egyszerűen takarékos” traktor.

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés