Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

profimagazin

Bemutatják a svédek, mi a jövő – robotfűnyíró gyorsteszt

(A gyorsteszt a Profi Magazin 2020/2. számában jelent meg.)

2019 szeptemberének végén a Husqvarna két újdonsággal is robbantott az újonnan kifejlesztett „Epos Technology” segítségével. Ez kiküszöböli a robot fűnyíróknál a terület szélein a dróthuzal alkalmazását és az újonnan bemutatott „Autonomous” hibrid fűnyíró naponta vezető nélkül akár 15 hektár füvet is lenyír.

A Husqvarna által nemrég kifejlesztett „Epos” műholdas vezérlés a klasszikus határoló vezetéket feleslegessé teszi az 550-es sorozat új modelljeiben. Fotók: Zäh, gyártó (1)

A műholdas technológiát már régóta alkalmazzák a mezőgazdaságban, így nem volt meglepő számunkra, hogy a Husqvarna az „Epos” professzionális robotfűnyíróval most műholdas vezérlésű modellt dobott piacra. Ennek ellenére a technológia nagy lelkesedést váltott ki belőlünk: mert ez a gép megfizethető lesz; és mivel az Epos technológia hamarosan elérhető lesz a Rider típusú fűnyíróban is, amely nagy területeken is alkalmazható majd, például vezető nélkül képes lesz a fűnyírásra a napelemes parkokban – és ki tudja, talán hamarosan kapálhat és kaszálhat a kukorica sorok között is. De kezdjük az elején.

A műholdas referenciaállomásnak köszönhetően a fűnyíró csak 2-3 cm-re tér el útjától.

Amikor a Husqvarna 25 évvel ezelőtt bemutatta az első robotfűnyírót, sokan kételkedtek. De 2019-ben a valóság az, hogy a lakóövezetekben gyakran több robot van, mint hagyományos fűnyíró. A gazdaságokban azonban a robotfűnyíró továbbra is ritkaság. Hasonlóképpen a parkok vagy sportlétesítmények gondozásában. Ennek oka elsősorban a földben lévő határoló vezetékeknek tudható be, amelyekre eddig szükség volt. A probléma a huzal, például gyepszellőztetéskor megsérülhet, és a kemény talajon, például utaknál nehéz lefektetni. Ezenkívül különösen a mezőgazdaságban gyakran sok kis parcella van, amelyeket utak választanak el, amelyek szinte lehetetlenné teszik a határoló huzal lefektetését.

A jól ismert 550-es robot fűnyíró alapján a svéd gyártó kifejlesztett egy olyan fűnyírót, amely nem igényel elektromos jelet kibocsájtó határoló vezetéket. Ez a fűnyírón található műholdas vevő miatt válik lehetővé. A területen azonban egy műholdas referenciaállomásra is szükség van. Ez a kombináció a fűnyíró számára 2–3 cm pontosság elérését teszi lehetővé – mondja a Husqvarna.

Az új, 550-es műholdas vezérlésű generáció a szürke „gombról” felismerhető.

A problémamentes működés előfeltétele azonban legalább négy műhold folyamatos vétele az amerikai GPS, az Európai Galileo, az Orosz Glonass és a Kínai Beidou rendszerből.

A műholdas korrekciós rendszer használatának nincsenek költségei. Az egyetlen korlátozás az, hogy a referenciaállomás csak 500 m távolságot fed le – de középtávon egy állomás akár egyszerre négy robotfűnyírót is képes támogatni az útvonalvezetésben. A referenciaállomásnak és a fűnyírónak nem szükséges egymást látnia.

Az fontos csak, hogy a fűnyírónak és a referenciaállomásnak tiszta kilátása legyen az ég felé.

A fűnyírónak okostelefon-alkalmazás vagy táblagép használatával is meghatározhatjuk, hogy hol kell füvet nyírnia. A betanításkor a fűnyírót végigvisszük a virtuális munkaterületén, a két ujjunkkal irányítva. Mivel a mi esetünkben a vezetés olyan volt, mint egy ittas vezetés, szívesen látnánk egy Desktopra fejlesztett megoldást. A Husqvarna szerint a megfelelő szoftver már működik, így a fűnyírásra kiválasztott területek az otthoni számítógépen is konfigurálhatók és néhány egérkattintással akár egyszerűen meg is változtathatók.

Az úgynevezett „Stay-Out”, azaz kihagyott területek, azokat a szegmenseket jelölik, amelyeken nem kell fűnyírást végezni.

Ezeket egy gyors körüljárással elzárt területeknek lehet nyilvánítani. Ha például a pancsoló medencét megszüntettük, akkor elegendő néhány adat megadása, és a korábban lezárt területet újra nyírni fogja a gép – ez nagyszerű.

A kaszálási terület és a „kihagyott területek” okostelefon segítségével állíthatók be.

Az úgynevezett „vezér vagy vezető kábel” is lefektethető virtuálisan. Ez helyettesíti a fűben lefektetett klasszikus vezetéket, amely a fűnyírónak segít gyorsabban visszatérni a töltőállomáshoz.

Néhány szó a töltőállomásról: ez alapvetően nem különbözik a klasszikus modelltől. Az Epos állomást azonban nem szabad elrejteni pl. egy garázsban, mivel ez zavarhatja a műholdas vételt.

Az ár. A klasszikus 550 jelenlegi nettó ára mintegy 3865 euró. Mivel a műholdas vezérlésű modell csak 2021-ben lesz elérhető, a kiválasztott felhasználókkal történő üzembe helyezési szakasz után, a beszerzési költségekről még nincsenek információink.

A bejelentett cél azonban az, hogy a műholdas megoldás csak 30-50%-kal legyen drágább, mint a hagyományos modell. Ez 1160 és 1933 euró közötti felárat jelentene – ami azért sok pénz. Másrészt: más korrekciós jelű navigációs rendszerekkel összehasonlítva a felár meglehetősen szerény. A műholdas változattal azonban a gyorsabb és anyagtakarékos telepítés révén takarítható meg némi ráfordítás.

Összegezve: 25 évvel az első robot fűnyíró bemutatása után a Husqvarna új korszakot nyitott meg az Epos technológiával. Hiszen nemcsak a ház előtti gyep nyírható automatikusan, hanem a ház és az udvar körül alapvetően minden terület, ami az ég felé szabad rálátással rendelkezik.

Az új önjáró Husqvarna Autonomous hibrid fűnyíró megmutatja, hogy milyen lehetőségek rejlenek az új Epos technológiában. Eddig csak három repülőtéren dolgozott.

De hamarosan a napenergia-parkok gondozásában is részt vesz. És ki tudja: talán egyszer majd gyomot írt a kukoricaföldön…

 

Önvezető munkás a szántóföldön – Husqvarna Autonomous

Szeptemberben a Husqvarna bemutatta az „Autonomous” elnevezésű, nagy területek ápolására is alkalmas fűnyíróját, Epos műholdas vezérléssel. A gyártó Rider fűnyírójával ellentétben ebben nincs vezetőülés – de hibrid hajtással rendelkezik. A széles vágófelületnek köszönhetően a gép képes a nagyon nagy és nehezen hozzáférhető zöldterületeket is levágni, és napi teljesítménye akár 15 hektár is lehet. A Husqvarna adatai szerint két prototípus már dolgozik a svéd Jonköping és Örnsköldsvik repülőterek zöldterületein a repülési műveletekkel párhuzamosan. Az állandó műholdas csatlakozáson kívül a hibrid fűnyíró objektum felismerő szenzorokkal, kamerákkal, radarral és ultrahangos érzékelőkkel rendelkezik a szükséges biztonság érdekében.

„Autonomous” az elnevezése a Husqvarna önvezető hibrid nagy területek ápolására tervezett fűnyírójának.

A Husqvarna további kísérleti üzemeket tervez a fűnyíróval a következő évre.

A gyártó szerint 2021-ben valószínűleg teljes körű megoldások lesznek az egyes piacokon. Ekkor majd azt is megtudjuk, hogy lehetséges-e önvezető gépekkel a hóeltakarítás a repülőtereken, miután a Husqvarna átvette a norvég Yeti Snow Technology vállalatot is.

Szerző: Profi/Martin Zäh

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés