Gépesítés

profimagazin

A bérvállalkozók kedvence? – 3548,5 órás tartós teszt

John Deere 7270R felsőkategóriás traktor. (Megjelent a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában.)

A John Deere a 7R sorozat 2011-es első generációja után, 2013-ban indította el a második generációt. A vevők között a bérvállalkozók fontos célcsoport voltak. Így volt ez a mi JD 7270R traktorunkkal is (199 kW/270 LE), ami 2015 óta több mint 3500 üzemórát dolgozott egy bérvállalkozásban.

Ez a John Deere 7270R traktor csaknem 3600 üzemórát dolgozott egy bérvállalkozásban. Legtöbbször hígtrágya szállító kocsival vagy bálázóval, de részt vett a kukorica silózás egyengetési és tömörítési munkáiban is. Fotók: Tovornik

Rengeteg lóerő, alacsony saját tömeg, jó kilátás, valamint nagyon jó fordulékonyság és nagy hasznos terhelhetőség – sok tulajdonságot összegyűjthetünk, amelyek ma elvárhatók egy 300 lóerős kategóriába tartozó modern traktortól. A John Deere 7R számos kritériumnak elég jól megfelel ezek közül.

Abban az időben az is kérdés volt, hogy a fokozatmentes vagy fokozatokkal rendelkező váltó a jobb megoldás, mivel a John Deere éppen akkor vezette be az új, teljes egészében terhelés alatt kapcsolható „e23” sebességváltót. A mi gazdaságunk azonban tudatosan választotta a fokozatmentes „AutoPowr” változatot, mivel a JD 7270R traktornak a lehető legrugalmasabbnak kell lennie, különösen a nagy szögletes bálázóval végzett munkák során, de a hígtrágya kijuttatásakor is (lásd a „Feladatok bemutatása” részt).

Az év nagy részében a tesztelt traktor egy 20 m³-es Kotte hígtrágyaszállító kocsi előtt dolgozik: néha a 27 m-es csúszócsöves hígtrágya kijuttató rendszerrel, időnként a 7,60 m-es injektálóval berendezéssel, és van, amikor a 6 m széles kompakt tárcsás boronával, és nyáron ehhez jön még jó néhány óra szalmabetakarítás a Kro­ne BiG Pack 1270 VC bálázóval, mielőtt ősszel megkezdődik a kukorica silózása.

De kezdjük a tesztjelölt motorjával. A 6,8 literes motor helyett a Deere Power Systems 9 l-es hengerűrtartalmú PVX motorja dolgozik a traktorban, ami ma már csak a két legnagyobb modellben, a 7290R és a 7310R traktorban található meg. Ennek megfelelően a motor még a Stage 4i károsanyag-kibocsátási szint előírásait teljesíti AdBlue nélkül. A teljesítményre és az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozóan sincsenek gyakorlati panaszok. Éppen ellenkezőleg: bálázáskor és hígtrágya kijuttatáskor a motor jól bírja, ha minden erejére szükség van.

A javítási naplóba pillantva a motor csak 900 üzemóra után bukkan fel. Akkor is csak változtatásokról van szó, amelyek a John Deere Termékjavító Program (PIP) részeként történtek. Egyrészt a turbófeltöltőhöz utólag felszereltek egy hővédő pajzsot a motorháztető jobb védelme érdekében. Másrészről a John Deere a 9 literes motorok üzemanyagszűrőit szabványosította, így a tartón változtatásokra volt szükség. Csak a teszt végén vált súlyosabbá a helyzet. Majdnem 3200 üzemóra után jött a hibaüzenet: „A kipufogógáz hőmérséklete túl magas”. Ez először ártalmatlannak tűnt, aztán kiderült, hogy a turbófeltöltőben óriási károk vannak. A turbófeltöltőt ki kellett cserélni, ami azonban a „PowerGard Protection” biztosításnak köszönhetően a gazdaságnak csak 300 euró önrészbe került – ez nagyon jó!

 

A fokozatmentes AutoPowr sebességváltó a JD 7270R traktorban a teszt alatt a mindennapi munkák során jól bevált. A traktorvezetők csak akkor kezdtek hiányolni bizonyos dolgokat, pl. a tempomatokat vagy az „aktív álló helyzet” funkciót, amikor az első CommandPRO felszereltségű traktorok megjelentek a bérvállalkozásban. Erősebb kritika éri a (túl) lassú irányváltó kapcsolást – különösen a fokozatmentes ZF sebességváltóval rendelkező 6R gépekhez képest.

A biztonságos használatot tekintve az egész teszt alatt egyetlen teljes kiesés leállás sem fordult elő. Ennek ellenére idővel öt bejegyzés került a javítási naplóba. Ebből három csak a TLT kapcsolás számlájára írható – a TLT áttételt már 265 üzemóra eltelte után nem tudtuk a terminálon előre kiválasztani, a hiba azonban egy dugós csatlakozó megtisztítása után (remélhetőleg) megszűnt.

A rugózásnál és a kormányműnél egy-egy hengert újra kellett tömíteni. Ezeken kívül a kormányszelepet is kicserélték.

Valamivel több, mint 1600 üzemóra után ez a hiba ismét megjelent, majd ezt követően 2000 üzemóránál a teljes kábelezést ellenőrizték. De még most is előfordul időnként, hogy a TLT használat közben kikapcsol, és az előzőleg kiválasztott fordulatszámot (például 540E) csak a motor újraindítása után lehet újra aktiválni.

Egy újabb műhelylátogatást eredményezett 2360 üzemóránál a terminálon megjelenő „A sebességváltó olajszűrője eltömődött” hibaüzenet. Itt nem volt komoly probléma a sebességváltóban, csak a szűrő érzékelőjét kellett cserélni. Körülbelül 500 órával később új sebességváltó-szoftvert telepítettek a motor-sebességváltó-vezérlés javításának érdekében. Ugyanakkor szükségessé vált egy tengelytömítés cseréje a TLT csonkon, a javítások költségét minden esetben a „PowerGard” biztosítás fedezte.

DPS 9 literes motor megfelelő teljesítménnyel rendelkezik, és az üzemanyag fogyasztása is rendben van. A turbófeltöltőt azonban a teszt végén ki kellett cserélni. Időközben utólag felszereltek egy hővédő pajzsot és az üzemanyag szűrő tartóját cserélték.

A függesztő szerkezet és a hidraulika témát rövidre foghatjuk. A tesztjelölt függesztő szerkezetét a teszt ideje alatt keveset használtuk. Ennek ellenére a John Deere a termékfejlesztési programjának részeként 906 üzemóránál kicserélte az irányító kart, mivel más gépeken nyilvánvalóan problémák voltak vele. Egyébként a hidraulikának nagyon jó osztályzatot adhatunk: a programozás és a kezelés egyszerű; csak az LS vezérlővezeték fojtószelepét növelték meg a rendszer válaszsebességének javítása érdekében.

Nézzük a 7R parancsnoki vezérlő központját: ez a CommandView-Cab. Ami a helykínálatot, a kényelmet, a körpanorámát és a kivitelezést illeti, sok versenytárs példát vehetne ezekről. Marad azonban néhány apró dolog, például a gumi, ami lejött a hátsó ablak fogantyújánál, vagy a közel 2500 üzemóránál végzett javítás – itt a forgatható kormányoszlopnak lett egyszer csak holtjátéka, a lengőkart és a biztonsági reteszt kellett kicserélni.

A vezetőfülke a helykínálat, a kényelem és a kilátás szempontjából példaértékű. Olyan apró dolgok zavaróak csak, mint a hátsó ablak zárjánál a gumi.

Mindössze kb. 280 üzemóra elteltével a GS4 kijelző volt a felelős az első műhelylátogatásért. Az „AutoTrac” automata kormányzás aktiválásakor a rendszer mindig lefagyott. Ezt egy szoftverfrissítés orvosolta. A termékfejlesztés keretében a traktor mintegy 900 óra elteltével újabb frissítést kapott a kormányszoftverhez.

Tudni kell, hogy a JD 7270R az opcionális „Active Command Steering” rendszerrel volt felszerelve. A traktorvezetők tudják értékelni ennek a kormányzásnak az elő­nyeit. Akinek pedig problémája van a változó kormányzással (például azért, mert „normál” kormányzású traktorokat is vezet), az a műhelyben átállíttathatja a rendszert fix áttételre.

A terminál könnyen kezelhető és grafikája ragyogó. Az újabb „CommandPRO” traktorokkal összehasonlítva a vezetők hiányolhatják az aktív álló helyzetet és a tempomatot.

A kormányoszlop biztonsági retesze tönkrement, és hozzá kell szokni az elektronikus kormányzással felszerelt kisméretű kormánykerékhez.

1700 üzemóra eltelte után a kormány hígtrágya kijuttatáskor előre felszerelt szívókarral hirtelen nehezen mozgathatóvá vált. Itt egy biztonsági szelepet ki kellett cserélni. A szervokormány munka hengere és az első tengely rugózását biztosító hidraulikus henger szintén gondoskodott egy műhelylátogatásról. Az olajszivárgások azonban új tömítések behelyezésével megszűntek.

Sajnos nem volt ilyen egyszerű a helyzet az el­ső kerekek sárvédőivel. Különösen aktivált AutoTrac esetén rázkódtak a kezdetektől fogva olyan erősen, hogy megsérült a motorháztető – végül pedig leszakadtak.

A legtöbb bosszúságot a rázkódó első sárvédők okoztak. A tartókat többször is megváltoztatták.

 

A teljes hátsó sárvédőket szintén egyszer ingyenesen kicserélték a termékfejlesztés keretében.

Mintegy 500 üzemóra elteltével csak a kereskedő által végzett átalakítás hozott ebben a tekintetben jelentős javulást, még akkor is, ha a problémát ez teljesen nem oldotta meg.

Ugyanez vonatkozik a Michelin AxioBib első gumiabroncsokra, amelyek viszonylag egyenetlenül kaptak, bár már egyszer megfordították őket. Úgy tűnik, hogy itt a kerékösszetartás nagyon pontos beállítására lenne szükség.

A John Deere közel 1000 üzemóra után a hátsó sárvédőket is kicserélte. Az első változat esetében rövid idő után repedések keletkeztek rajtuk. A csere után ez a probléma megoldódott.

Már csak a karbantartási költségek maradtak. A 7270R motorolaj-cseréje 500 üzemóránként, a sebességváltó/hidraulikaolaj cseréje mindössze 1500 üzemóránként 1,47 euró/óra (bruttó ár, munkabérek nélkül) költséget jelent. Ez rendben van, főleg mivel a „Maintenance”, a „Protection” vagy a „Protection Plus” PowerGard biztosítási csomagok esetében a karbantartás mindig benne van az árban.

A TLT csonk tengelytömítése egyszer szivárgott. Több probléma volt azonban a fordulatszám kiválasztásával.

Kulcsszó a PowerGard – a lista szerint 2015-ben a „Maintenance” változata 7270R traktor esetében 10 000 euróba került öt évre, vagy 3750 üzemórára. A kiválasztott „Protection” csomag a motor, a sebességváltó, az első tengely és az alváz összes javítását fedezi, és további 5720 euróba kerül, míg a „Protection Plus” a hidraulika, az elektromos rendszerek és a vezetőfülke javításaival együtt további 10 260 euróért lett volna elérhető.

Összegzés. A John Deere 7270R nagyon jól teljesítette a munkáját a közel négy év és több mint 3500 üzemóra alatt. A legbosszantóbb az instabil első sárvédők és a TLT váltásával kapcsolatos problémák voltak.

Az egyetlen „nagy” tétel az új turbófeltöltő volt, közel 3200 üzemóránál. A PowerGard védelmének köszönhetően azonban a költségek a 300 euró önrészre korlátozódtak, amelyet minden javítás után fizetni kell.

 

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu – Profi Magazin

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés