Gépesítés

Technika

Milliókat spórolhatunk – hogyan készítsük fel munkagépeinket a téli tárolásra?

Mire figyeljünk, mielőtt téli pihenésre küldjük gépeinket?


fotó: 123rf

Bármilyen erőgépről vagy munkagépről van szó, a téli felkészítés során elsődleges lépés az alapos tisztítás. Traktorok esetében a külső tisztást végezhetjük magasnyomású mosóberendezéssel, bár ilyenkor ügyelni kell az elektromos csatlakozásokra (ne „mossunk be” nekik). A vizes tisztítás után mindenképpen el kell végezni az alapvető kenési feladatokat (zsírozást).

A téli leállást megelőzően ajánlatos elvégezni a kötelező szervizeket (olaj és szűrőcsere). Ugyanis a hosszú téli időszakban a használt olajban leülepednek a szennyező anyagok, amik az első tavaszi indítás során koncentráltan az olajozó-rendszer áramába kerülhetnek, ezáltal károsítják azt (pl. olajszivattyút). Az akkumulátorok elektrolit szintjének ellenőrzése, szükség esetén utántöltés desztillált vízzel is fontos. Az első tavaszi indítást megelőzően érdemes az akkumulátorokat feltölteni. Hűtőfolyadék szintjének és a fagyálló hőfokának mérése lehet a következő lépés. Megfelelő gumiabroncs nyomás beállításáról se feledkezzünk el. Elterjedt módszer a gépek alábakolása a tárolás idejére, hogy a gumikat ne terheljük feleslegesen egy ponton, viszont felmerül a kérdés, hogyan menekíthetjük ki a gépeket a tároló épületből egy esetleges tűz esetén.

Munkagépeknél a mosás végezhető magasnyomású berendezéssel. Kopóalkatrészek korrózió elleni védelme (festés vagy olajozás). Munkahengerek tehermentesítése (zuhanás gátló, kitámasztó ékek alkalmazása).

Bármilyen eszközről vagy gépről legyen szó fontos, hogy fedett helyen tároljuk és védjük az időjárás drasztikus behatásaival szemben. A csapadék ráfagyhat a gépre, korróziót, felületi károsodást okozhat. A külső hőmérséklet ingadozás párásodást okozhat az elektromos kötéseknél, paneleknél – zárlatot eredményezhet. Télen is jelentős a nap UV hatása, ami a gumi és műanyag alkatrészek idő előtti elöregedéséhez vezet.

Mit ne tegyünk?

Magasnyomású mosóberendezéssel csapágyak, elektromos csatlakozások mosását kerüljük. Ha a csapágyak belsejébe víz kerül, ez télen belefagy, a fagyás miatt létrejövő tágulás károsítja a csapágyat, valamint a víz a fémes részek korrodálásához vezet. Szintén nem ajánlott mosni elektromos csatlakozások környezetét, zárlatot vagy akár elektromos tüzet is okozhat (a víz elektromos vezetése miatt). 

A megfelelő téli tárolás legalább olyan fontos, mint a szezon közbeni karbantartási feladatok elvégzése. A helytelen tárolás milliós költséget eredményezhet. A gépek álló helyzetben még könnyebben elhasználódhatnak, mint munka közben. Legnagyobb ellenségek a rágcsálók, a korrózió, valamint a gumi/műanyag alkatrészek elöregedése. A nem megfelelő kenőanyagok alkalmazása is káros hatású (grafitos zsír – extra csapágykopás).

500 üzemórás olajcsere periódus – elmehetünk a határig?

Bizonyosan akadnak olyan körülmények, amelyek közt egy ilyen hosszú intervallum esetében a kenőanyag károsodás nélkül teljesíti a feladatát.  Hazai körülmények között számos helyen azt tapasztaljuk azonban, hogy –munkavégzéstől függően – körülbelül 250-300 üzemóra után drasztikusan csökkenni kezd a motorolajok viszkozitása, ezáltal kenőképességük is jóval gyengébb lesz. Mindenki a maga „ízlése” szerint dönti el, hogy a gyártó által megszabott intervallumot kihasználja-e, egyre azonban nagyon figyeljünk oda: soha ne menjünk a gyári érték fölé!
A nem megfelelő kenés miatt a súrlódó, kenést igénylő alkatrészek extra hőterhelést szenvednek, így élettartamuk is csökken. A kenőképesség és viszkozitás mellett az olaj koromfelvevő/elnyelő képessége is redukálódhat, emiatt káros koromrészecskék koptató hatása erőteljesebben érvényesül a motorban (pl. dugattyú és a henger fala között). 

agrotrend.hu 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés