Gépesítés

Technika

DUTRA D4K TRAKTOR

A Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) 1961-ben elkészült D4K traktora a világ traktorgyártásában és a nemzetközi technikatörténetben egyedülálló és kiemelkedő jelentőségű magyar mérnöki alkotás volt.

A hazai traktorgyártási tradícióra építve a növekvő vonóerő-igény, az UE-28 típus jó tapasztalatai és egy kinematikailag újszerű traktor-építési gondolat hívta életre a D4K típust! Az alkotók a VCST mérnökei, Korbuly János és Rhórer Emil vezetésével megalkották a DUTRA elvű mezőgazdasági erőgép első típusát. Ezen elven világelsőként készült hazánkban traktor, melynek szabadalmaztatott műszaki újdonsága a hajtott és kormányzott mellső-kerék megoldás volt. A D4K traktor összkerékhajtása lehetővé tette, hogy a traktor teljes súlya adhéziós-erőként felhasználható legyen. Jellemzői azonos első és hátsó kerékméret, fix nyomtáv, vontatáskor kedvező közel 50-50 %-os súlyelosztás a tengelyeken.

Nagyobb vonóerő, gyors művelés és jó vontatási képesség volt a célkitűzés, melyet a DUTRA D4K traktor sikeresen teljesített. 1959-ben 3 db kísérleti példányt szereltek össze. A prototípusok 60 és 70 LE-s 4 hengeres Csepel dízel-motorral készültek. A traktor az üzemi próbák alapján a kisebb motorteljesítményű, megbízhatóbb üzemű motorral került sorozatgyártásra 1961-ben.

A VSCST új erőgépe a DUTRA (Dízel Univerzális TRAktor) D4K (Dízel 4 Kerék-hajtás) típus jelzéssel került forgalomba. Az összkerékhajtású traktort az 1960-70 években, a nagyüzemekben tömegesen nehéz talajművelési feladatokra használták, valamennyi talajtípuson. Erdőgazdálkodásban és ipari vontatóként is alkalmazták. Összkerékhajtása, nagy motorteljesítménye alkalmassá tette a középnehéz lánctalpas traktorokéhoz hasonló munkavégzésre, használata előnyös volt nehéz terepviszonyok mellett. Nagy földtömegek mozgatásával alkalmas volt területrendezési és építési feladatokra is.

A traktor önhordó-vázzal rendelkezett. Erőforrása a Csepel Autógyárban készült DT-414/5 motor volt, amely 65 LE (48 kW) névleges teljesítményt biztosított. A hajtás a sebességváltóműről a mellső tengelyre kardántengelyen és kiegyenlítőművön keresztül jutott. Közúti közlekedésnél a mellső tengelyhajtás kikapcsolható volt. A hátsó futómű kiegyenlítőművön és bolygóműveken keresztül kapta a hajtást. Az első sorozatok fülke nélkül készültek, majd fülkés változatban is forgalmazták.

Felhasználhatóságának szélesítésére kiegészítő berendezésként rendelhető volt mellékhajtás-tengelykapcsoló, hidraulikus hárompont-függesztő szerkezet, légfék rendszer, mellső erőleadó-tengely, hátsó szíjhajtás, két mászó sebesség, pótsúlyok és vízfeltöltő szelep.

Négy évig 1963-ig gyártották, 1830 db készült a traktorból. A gyártott mennyiségből 770 db exportra került összesen 16 országba, melynek több mint 90%-át az NDK, Lengyelország és Kuba vásárolta meg. Több mint 1000 példány a hazai agrárium közkedvelt alapgépe lett.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés