Gépesítés

Technika

A Deutz TCD 9.0 L4 a 2018-as év dízelmotorja

Az olasz „Diesel” szaklap szervezésében minden évben megválasztják az év dízelmotorját. A szakértők és a szakújságírók szavazatai alapján az idén a Deutz TCD 9.0 L4 dízelmotor érdemelte ki a kitüntető címet, amely az elmúlt évben kezdődött Deutz-Liebherr együttműködés első innovációja, miután a korábbi svéd Volvo helyébe partnerként a svájci multinacionális longliner gyártó Liebherr lépett.

Az elmúlt évben 162 ezer motort gyártó kölni motorgyár Európa egyik jelentős motorgyártójának számít, amely 2;2 és 18,0 liter hengerűrtartalom között 18,4-620,0 kWh (25-843 LE) teljesítménytartományban gyárt 3-8 közötti hengerszámmal dízelmotorokat, mintegy 170 féle típus és típusváltozatban. Ezek megtalálhatók a mezőgazdaságban üzemelő traktorokban, magajáró rakodókban és betakarító gépekben, különböző speciális rendeltetésű járművekben, csónakokban, hajókban és ipari aggregátokban egyaránt.

A „2018-as Év Dízelmotorja” címet  kiérdemlő TCD 9.0 L4 motor, új fejlesztés eredménye, számos innovációt tartalmaz és a legnagyobb teljesítményű, négyhengeres, EMR teljesen elektronikus vezérlésű CR (Common Rail) befecskendezési rendszerű motor a piacon.

fotó: deutz.com

Az alacsony fordulatszámú (1700-1900 f/min) gazdaságos dízeleket képviselő motor névleges teljesítménye 300 kW (408 LE). A motor legalacsonyabb alapjárati fordulatszáma 600 f/min. A maximális nyomatéka 1700 Nm, amelyet már 1200 f/min fordulatszám tartományban tartósan nyújtani képes. Az egy liter hengerűrtartalomra vetített fajlagos teljesítménye 33,3 kW/lit (45,3 LE/lit), a fajlagos nyomatéka pedig (188,9 Nm/lit). Az átlaghoz képest 25%-kal magasabb a fajlagos teljesítménye és 30%-kal a fajlagos nyomatéka.

A Deutz TCD 9.0 L4 modulárisan felépített többféle választható füstgázkezelő rendszerrel készül. Akár EU Stage IIIB normáknak megfelelő EAT (EGR/AGR) füstgáz visszahűtésű és visszavezetéses (égetésű) füstgázkezelő rendszerrel is szállítják, vagy kérésre PDF+SCR (Selectiv Catalitic Reduction) AdBlue befecskendezésű US EPA Tier4/EU Stage IV/China IV füstgázkezelő rendszerrel szerelik fel.

És a motor DOC+SCR katalizátoros változatban tudja teljesíteni az EU Stage V 2019-től érvénybe lévő füstgáz normatívák előírásait is. A motornak kedvezően alacsony (750 kg) a tömeg, 1 kg tömegre vetített teljesítmény 0,4 kW/kg (0,54 LE/kg), ugyancsak kedvezőek a beépítési méretei is (H = 1015 mm, 32 = 838 mm, M = 116 mm). A TCD 9.0 L4-es motort először tavaly ősszel Kínában, majd a hannoveri Agritechnica-n mutatták be.

Kínában a Deutz Motor AG-nak leányvállalata működik. Nem véletlen, hogy itt debütáltak hisz a kínai piac lehet a motor egyik legnagyobb vásárlója. A „Diesel of the Year 2018” cím átadására áprilisban Párizsban kerül sor, ahol egy építőgépipari kiállításon szintén látható lesz.

agrotrend.hu / Dr.Hajdú József 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés