Technika
Egyre inkább felértékelődik a mezőgazdaság, és azon belül a kertészet szerepe!
A Délalföldi Kertészek Szövetkezete (DélKerTÉSZ) a 2002-es megalakulása óta törekszik arra, hogy összefogja a Szentes és környékbeli termelőket, családi gazdaságokat, társvállalkozókat és hatékonyan integrálja közel 500 szövetkezeti tagjának termelő tevékenységét. A közös munka kifizetődni látszik, hiszen 2021-ben harmadik alkalommal nyerte el a cég az Érték és Minőség Nagydíjat a Party-mix termékcsalád két tagjával. A szövetkezet életéről, termékeikről, fejlesztéseikről kérdeztem, Nagypéter Sándort a DélKerTÉSZ elnök- ügyvezetőjét.
– Mikor és milyen körülmények között alakult a DélKerTÉSZ?
– Szövetkezetünk 2002 novemberében alakult, 236 taggal úgy, hogy olyan szövetkezetből alakult át, ahol még a gyümölcstermesztők voltak a túlsúlyban. Ez napjainkra megváltozott, hisz most már az étkezési fehér paprika, a hegyes csípős paprika, a kápia paprika illetve a paradicsomfélék, és a kígyóuborka termelők vannak többségben. Ezek a legjelentősebb zöldségféléink, de emellett a kora tavaszi időszakban megtalálható a kínálatunkban a káposztafélék közül a fejeskáposzta. Az ipari zöldség növények előállításában is jeleskedünk, amely területről a megtermelt zöldborsó, ipari paradicsom, fejtett bab és spenót hűtő-és konzervipari feldolgozásra kerül.
– 2019 óta töltöd be az elnöki tisztséget a DélKerTÉSZnél?
– Igen, de az ezt megelőző időszakban is itt dolgoztam. 2003 októberében, mint analitikus könyvelő kezdtem meg a pályafutásomat a szövetkezetnél a főiskola elvégzése után. Azóta is folyamatosan itt dolgozom, s hogy úgy mondjam végig jártam a „hivatali ranglétrát”, mire 2019. január 12.-én megválasztottak az elnöki pozícióra. Egy fontos gondolatot viszont szeretnék megosztani veled, alakulásunk óta folyamatosan Ledó Ferenc töltötte be az elnöki tisztséget. 2014-ben viszont bejelentette, hogy az utolsó 5 éves ciklusát szeretné megkezdeni a DélKerTÉSZ-nél. Az Elnök úr szükségét érezte a fiatalításnak vagy ahogy manapság fogalmazunk a generációváltásnak. Ennek jegyében én ebben az utolsó 5 évben végig az Elnök úr mellett tevékenykedtem. Büszke vagyok arra, hogy az 5 éves ciklus végén a termelők teljes mellszéleséggel mellettem álltak és bizalmat szavaztak nekem, hiszen ez a megbízatás igen nagy felelősség, s én a lehető legnagyobb odaadással igyekszem minden körülmények között a termelők érdekeit védeni.
– Nem első alkalommal kaptatok már Érték és Minőség Nagydíjat. Az idei évben milyen termékek kapták meg ezt az elismerést?
– Három éve minden évben sikerül ezt az elismerést megszerezni, melyre tudatosan készülünk. A korábban már jól működő Magyar Termék Nagydíj megmérettetésben a Magyar Paprika és Magyar Paradicsom kategóriát megnyerve megkaptuk ezt a díjat. Ezt követően a Magyar Termék Nagydíj átalakult Érték és Minőség Nagydíjjá. 2019-ben megpályáztuk ezt a díjat, hiszen a szentesi paprika egy olyan brand, amely már szimbólum és sikerült is vele a díjat megnyernünk. A paprikáink mellett egyre nagyobb hangsúllyal jelent meg a paradicsom is a kínálatunkban. A kérdés csak az volt, hogy melyik paradicsom induljon el a megmérettetésen. 2020-ra már olyan paradicsom különlegességeink voltak, mint például a koktél-, a cherry-, vagy a datolyaparadicsomunk. Ezeket a paradicsom különlegességeket az úgynevezett snack paradicsom termékcsaládba tömbösítve indítottuk el a díjkiírásban. Sikerült ebben az évben is elnyernünk az Érték és Minőség Nagydíjat. Ekkor úgy gondoltam, hogy ha külön-külön a paprika és a paradicsom is elnyerte ezt a díjat, akkor miért ne lehetne a kettőt ötvözni, így hoztuk létre az úgynevezett Party-mix termékcsaládot, melynek két tagja a Grillcsomag és a Piknikcsomag. Ezek a termékkülönlegességek egyedülállóként vannak jelen a piacon, egyetlen versenytárs sem készít ehhez hasonlót. Az elismerések elnyeréséhez vezető úton nagy segítségemre voltak Janó Imre kereskedelmi vezető illetve Gyuricza Kitti marketingvezető.
– A termék elnevezések nagyon különlegesek és egyediek, vásárló szemmel nézve szinte vonzzák a tekintetet. Honnan erednek az elnevezések?
– A Party-mix termékcsalád elnevezést 3-4 ötletből sikerült kiválasztani. Egy kicsit bátrak akartunk lenni, éppen ezért választottuk a parti szót, hiszen ez egy kicsit fiatalos lendületet ad a terméknek. Magyarországon is egyre népszerűbb a grillezés, célunk az, hogy az ilyen társasági összejövetelen is megjelenjenek a termékeink. Bízunk abban, hogy miután a vásárlók elégedettek lesznek a zöldségek ízével, zamatosságával, és a kiváló minőségével, akkor nem csak a társasági összejöveteleknek lesz a része, hanem a mindennapokban is az asztalra kerülhetnek ezek a finomságok.
– Mit tartalmaz a grill, illetve a piknik csomag?
– A grill csomagnak két változata található meg a piacon: az egyikben a kápia paprika, a másikban a fehér paprika van túlsúlyban a paprikafélék tekintetében. A Kápia grillcsomag tartalmaz kápia paprikát, hegyes erős paprikát, illetve koktélparadicsomot. A Vegyes grillcsomagban találhatunk fehér paprikát, hegyes erős paprikát, illetve ugyanúgy koktélparadicsomot. A Piknik csomag másabb, a különlegessége abban rejlik, hogy abban csak fehér paprika, hegyes csípős paprika, és fürtös paradicsom van. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az 1 kilogrammos csomag 80% -a paradicsom a többi 20%-a pedig a fehér és a hegyes paprika. A Piknik és a Grill csomag között az a különbség, hogy az előbbi fürtös bogyós paradicsomot tartalmaz, míg az utóbbi koktélparadicsomot. Ez a két termék árában is jól látszik.
– Napjainkban fontos az egészséges életmód, ezek a termékek ezt nagymértékben támogatják. Mennyire nyitottak az emberek a zöldségek fogyasztására, illetve az elmúlt években tapasztalható volt-e a zöldségfogyasztásban növekedés?
– 2017-től egy pici növekedés ugyan tapasztalható volt a zöldségfogyasztásban, de ez egy nagyon lassú növekedés. A pandémia ideje alatt kis mértékben megerősödött ez a tendencia, de én személy szerint azt gondolom, hogy ez annak is köszönhető, hogy az Agrárminisztérium és más szakmaközi szervezetek illetve a kamara erőteljes kampányt indított arra vonatkozóan, hogy mindenki fogyasszon friss zöldséget, illetve gyümölcsöt. Az utóbbi évek lassú növekedésének a másik oka, hogy ha lassan is, de megváltoznak az étkezési szokások és egyre több háztartásban egyre többször jelenik meg a zöldségféle az asztalon. Meg kell azonban jegyeznem, hogy ha az EU-s átlagot nézem – tehát a naponta zöldséget fogyasztók arányát- még mindig az utolsó helyen állunk, szóval van hova fejlődnünk. Én azért abban bizakodó vagyok, hogy a felnövekvő generáció már sokkal több zöldség, illetve gyümölcsöt fogyaszt. A mi feladatunk ebben a folyamatban, hogy a legfiatalabb korosztály számára vonzóvá tegyük a zöldségféléinket. Itt elsősorban például a snack típusú paradicsomot vagy paprikát kell megemlítenem. A szülő felelőssége azonban ebben a kérdésben megkérdőjelezhetetlen, hiszen a szülőnek kell a gyermeke elé tenni a zöldséget és a gyümölcsöt és már igen korai gyermekkorban fontos lenne, hogy szokássá váljon a rendszeres zöldség és gyümölcs fogyasztás.
– Napjaink igen fontos kérdése a környezetvédelem. A DélKerTÉSZ hogyan járul hozzá a környezetünk megóvásához?
– A termelés során már nagyon régóta integrált biológiai növényvédelem van. Ez azt jelenti, hogy csak a legszükségesebb esetben, és akkor is csak a fertőzött részen avatkoznak be a termelők kémiai növényvédőszerrel. Alapvetően biológiai növényvédelemmel, hasznos szervezetekkel, hasznos rovarokkal védekeznek a kártevők és kórokozók ellen. Másrészről mindenféle alternatív növénykondicionáló szereket használnak annak érdekében, hogy meglegyen a vitalitása a növénynek. Igyekeznek olyan automata tápoldatozó és öntözőberendezéseket alkalmazni, amivel a lehető legkevesebb mennyiségű műtrágya felhasználással tudják elérni a szükséges növekedést a növényekben, tehát okszerűen használják föl ezeket az anyagokat. A logisztikához kanyarodva, a DélKerTÉSZ a fosszilis energia csökkentése érdekében telepített egy 499 kilowattos, azaz fél megawattos napelem parkot, amely segítségével a felhasznált energiánk 60%-át ki tudjuk váltani a normál villamos energiából.
A jövőbeni terveinkben szerepel egy logisztikai centrum létrehozása, amely egy 10500 négyzetméteres területű komplex logisztikai csarnok lesz, amely hűtéstechnológiája már az Európai Unió által legjobban támogatott a környezetvédelem szempontjából előremutató hűtőközeggel fog rendelkezni. Beruházásaink és fejlesztéseink mindegyike arra irányul, hogy minél kevesebb legyen a környezetet károsító anyagok kibocsátásának a mértéke, és a környezetet ne érje semmilyen negatív hatás. A csomagoló anyagok tekintetében fontos megemlítenem, hogy az elmúlt években folyamatosan kísérleteket végeztünk arra vonatkozóan, hogy hogyan tudjuk a lebomló vagy újrahasznosítható csomagolásokat alkalmazni a termékeink előállítása, illetve csomagolása során. A kísérletek során szem előtt kell tartanunk azt, hogy a környezetbarát megoldások mellett a csomagoló anyagok alkalmasak legyenek arra, hogy a zöldségfélék a minőségüket és a frissességüket is maximálisan meg tudják őrizni.
– Sokszor találkozunk a „Vedd a hazait, védd a hazait!” kampánnyal napjainkban. Hogyan lehetne a vásárlókat arra ösztönözni, hogy magyar termékeket válasszanak a polcról?
– Én azt gondolom, hogy ehhez szükségeltetik egy kis központi kormányzati beavatkozás. Ennek keretein belül, nagyon jó döntés volt az, hogy a nyomon követhetőségi címkén kötelező a magyar zászló feltűntetése, illetve ugyanezt meg kell tenni a polcok esetében is. Sajnos a végrehajtás során még tapasztalhatóak hiányosságok, de ez a szabály sokat segíthet a vásárlók azon részének, akik tudatosan keresik a magyar termékeket a polcokon. Az én véleményem szerint az igazán jó megoldás az lenne, ha külön polcokon kínálnák a magyar és a külföldi termékeket. Így határozottan el lehetne különíteni a hazai, illetve import termékeket, s ez megkönnyítené a fogyasztó dolgát is. Természetesen az is hozzátartozik ehhez a dologhoz, hogy ha adott esetben a külföldi termék ár-érték-minőség arányában jobb, mint a hazai, akkor arra kell törekednünk, hogy jobbak legyünk és így a választás egyértelművé válik.
– A Te kinevezésed kapcsán szó esett már a generációváltásról. Te mit tapasztalsz a szövetkezet tagjai között van-e utánpótlás?
– Én azt gondolom, hogy vannak, és ez a fiatalabb generáció már innovatív és fejlődni szeretne. Egyre nagyobb területen, és egyre korszerűbben szeretne termelni. Nem mondom, hogy ez ugrásszerű, és nem mondom, hogy gyors, de van már előjele. Fontos megemlíteni, hogy azokat a fiatalokat, akik egyre korszerűbben és egyre nagyobb területen szeretnének termelni, azokat támogatni kell, hogy fejlődni tudjanak. A társadalmi szemléletformálás tudatos kommunikációjával egyre inkább felértékelődik a szerepe a mezőgazdaságnak és azon belül a kertészetnek. Egyet meg kell érteni, a társadalmi felelősségvállalásnak abban van szerepe, hogy tudassuk a felnövekvő generációval, hogy a munkához való hozzáállás, a munka szeretete és a munka iránt tanúsított alázat, valamint a szorgalom tud előre vinni mindenkit.
– Meséltél már nekem arról, hogy a jövőbeni terveitek között szerepel majd olyan innováció, amely a környezetvédelmet is érinti. Ezen kívül bármilyen más fejlesztést terveztek-e?
– Meggyőződésem, hogy a paprikafélék tekintetében a szortimentet bővíteni kell. Jelen pillanatban a mi kínálatunkban a fehér paprika, a hegyes csípős paprika és kápiapaprika van jelen. A fogyasztói szokásokból jól látszódik, hogy a minél színesebb, és a minél édesebb paprikafélék felé orientálódik a fogyasztás. Határozottan állíthatom, hogy ha a vásárló elé teszünk egy édesebb paprikát összevágva és mellé egy kevésbé édeskésebb paprikát, akkor nagy valószínűséggel az édesebb paprikát fogja választani. Azt gondolom, hogy vannak még édesebb és színesebb paprikafélék, amellyel bővíteni kell a kínálatot, termeszteni kell és meg kell találni a piacát. Hiszen igény van ilyen termékekre, melyet az áruházlánci visszacsatolások igen jól mutatnak. Folyamatos termékfejlesztésben vagyunk, illetve új termékek megjelenésében is gondolkodunk, ha csak a paprikaféléket nézzük.
Törös Ramóna