4x4

Technika

25 év alatt 50.000 Volkswagen haszonjármű Magyarországon

Az idén több autótörténeti jubileumot ünnepel a Volkswagen Haszonjárművek. Március 8-án volt a 66. évfordulója annak, hogy Wolfsburgban 1950-ben megkezdődött a T1-nek nevezett, forradalmian új felépítésű kisáruszállító, a Transporter gyártása. A hatalmas piaci siker és növekvő megrendelések következtében hat évvel később, 1956. március 8-án Hannoverben is megindították a gyártást.

A márka Magyarországon is jelentős évfordulót ünnepel: a hazánkban 1991-ben bemutatkozott Volkswagen Haszonjárművek márka  25 év alatt az idén márciusra elérte az 50.000-es darabszámot.

A T-sorozat magyarországi története 1991-ben kezdődött és egybeforr a Porsche Hungaria működésének pár hónappal korábbi, 1990 végi megkezdésével, amely mindjárt az első teljes évben 656 Transporter T4-est értékesített. A klasszikus modell fogadtatására jellemző, hogy egy évvel később már a T4-es eladásai tették ki a magyarországi kishaszonjármű piac 27%-át. Érdekesség, hogy a T3-as sorozatot 1990-ben váltó, immár elsőkerék-hajtású, önhordó acélkarosszériás T4 orrában már keresztben helyezkedett el a vízhűtéses motor. Az egészen 2003-ig, vagyis 13 évig gyártásban lévő T4 kétféle tengelytávval, számos ajtómegoldással és összkerék-hajtással is készült. Az ezt váltó ötödik generációs Transporter már három különféle tetőmagassággal és kétféle tengelytávval jelent meg, szériában dobozos szállító, kombi és szimpla- vagy duplakabinos változatban.  A sokoldalú karosszériavariáció következtében, összesen 460 változatban készülő T5-ösben vált igazán népszerűvé egy exkluzív tárgyalóbusz-változat, a Multivan és a sokoldalú és világsikerré váló California campingautó is. A T6-os sorozat 2015 őszi megjelenéséig számos rangos nemzetközi elismerést szerzett a Transporter-család. Az auto motor und sport olvasóinak kedvenc kisbuszaként például már sorozatban a kilencedik alkalommal kapta meg az Év autója címet a Multivan 2012-ben.

Magyarországon szintén gyorsan kialakult egyfajta ragaszkodás a kedvező üzembentartási költségű, funkcionális és értéktartó Volkswagen haszonjárművekhez, melyek legrégebbi törzsvásárlói között olyan jelentős intézmények és vállalatok találhatók, mint például a Magyar Posta, a Honvédség és a Fővárosi Vízművek. A járművek minőségi kidolgozása és tartósan megbízható működése a magyar piac kiemelkedő szereplői közé emelte a márkát, így ma már a klasszikus Transporter mellett a Caddy, a Mixto, a TransVan, a Caravelle, a Multivan, a Crafter, az Amarok és az LT is a vállalkozások kedvelt munkaeszközévé vált.

A Volkswagen Haszonjárművek értékesítése Magyarországon is sikertörténetnek tekinthető. A Porsche Hungaria 1990. októberi indulástól számítva mindössze 8 év kellett ahhoz, hogy 1998. márciusáig 10.000 kishaszonjárművet helyezzenek forgalomba. Azonban a következő tízezer jármű értékesítésére már csak további 4 évet kellett várni, ugyanis 2002 decemberében vehette át a 20.000. autót egy magyarországi vásárló, sőt alig újabb két esztendő elteltével, 2005 februárjában már a 25.000. átadott VW haszonjárművet köszönthették a Porsche Hungariánál. A következő duplázáshoz viszont már elegendő volt 11 év, idén márciusban ugyanis a magyarországi Volkswagen Haszonjármű-értékesítés 1990 vége óta elérte az 50.000-es darabszámot. Az 50 ezer eladott jármű modellenkénti bontásban azt jelenti, hogy negyedévszázad alatt 16 238 Caddy, 26 626 Transporter, 2944 LT, 2726 Crafter, 1335 Amarok, 4 Taro, valamint néhány Polo- és Golf Van talált gazdára hazánkban idén márciusig.

Az 50.000-dik Volkswagen Haszonjárművet, ami egy cseresznyepiros Caddy Maxi Trendline 2,0 TDI DSG 102 lóerős autó, egy négygyermekes család vette át Kovács András márkaigazgatótól.

A hazai gazdaság bővülésének egyik legjobb jelzőrendszere a haszonjárművek piacának alakulása, ahol a Volkswagenek ’90-es évek eleje óta meghatározó szerepet töltenek be. Ezt jól jelzi például, hogy az 1991-es indulást követő első években több mint 1.300 Transporter talált gazdára, így 1992-ben 1796 darab, 1993-ban 1.425 darab, 1994-ben 1.342 darab Transporter került piacra, ez a típus adta évekig a teljes forgalom 93-95%-át. Ez a helyzet a Caddy 1996-os megjelenésével változott, amikortól e két típus adta a teljes értékesítés többségét.

Mindezekben a flotta üzleteknek is jelentős szerepe volt, mert a VW haszonjárművek mindig keresettek voltak a céges megrendeléseknél és a közbeszerzéseknél.

A T-sorozat elsöprő és máig tartó világsikere nemzetközi szinten is megalapozta a Volkswagen Haszonjárművek minőségének és sokoldalú felhasználhatóságának általános elismertségét, amit a 2015-ben elért, összesen 430 ezer 800 darabos kiszállítás is fémjelez. A gyártó az idei év első két hónapjában világszerte 67 ezer járművet adott át ügyfeleinek, ami 6,7%-kal haladja meg a tavalyi esztendő azonos időszakának kiszállítási mennyiségét. A legfőbb piacnak számító teljes nyugat-európai régióban a márka az első két hónapban rekordméretű, kétszámjegyű, 12,3%-os növekedést produkált a Transporter, a Caddy, a Crafter és az Amarok modelljeinek változataival, s ez 10%-kal haladja meg az egy évvel ezelőtti szintet, míg Németországban 16,4%-os a növekedés. A márka legfontosabb piacainak számító Franciaországban 15,7%-kal, Olaszországban 38,8%-kal és Spanyolországban 24,1%-kal múlta felül az egy évvel korábbi eredményeit a VW Haszonjárművek.

Az idők során autóipari legendává váló Transporter, vagy ahogy a kisbuszt kedvelők becézték abban az időben, a Bulli léte mára egybeforrt Hannover nevével. Hatvan évvel ezelőtt, a Wolfsburg-i sikeren és a nemzetközivé szélesedő, egyre növekvő piaci keresleten felbuzdulva, Alsó-Szászország fővárosában egyetlen esztendő alatt a semmiből hoztak létre egy 1,1 millió négyzetméter alapterületű gyárat, melynek a szerelőcsarnoka abban az időben Európa legnagyobbjának számított. A letisztult, dobozszerű, ám szerethető formavilágú, korszerű műszaki alapokra épülő T1-es gyárilag háromféle felépítménnyel készült, de már az első időben karosszériaépítő és tuningcégek sokasága látta meg benne az ideális, stílusteremtő üzleti lehetőséget. A szériában platós, zárt furgon és kisbusz változatból a T2-es sorozat megérkeztéig, 1967-ig összesen 1,8 millió darabot gyártottak Németországban. A 14 ezer 500 munkást foglalkoztató hannoveri gyár a Transporter valódi anyaüzeme, eddig összesen 9,5 millió jármű került le az itteni szalagokról. Emellett ma is a világ egyik legnagyobb és legmodernebb autógyára, ahol a folyamatos fejlesztésnek hála a 3D nyomtatás és a könnyű robotok használata a gyártástechnológiában mindennapossá vált. A T-sorozat mellett ma itt készül a Volkswagen Amarok modell is.

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés