Élelmiszergazdaság

Piac

Nagyon megdrágultak az édességek

Drágán kerültek idén a boltok polcaira a csokimikulások, az egy évvel ezelőtti szinthez képest nagyot nőtt a figurás szezonális édességek ára. Míg a gyártók szerint a vásárlók egy része az ismeretlenebb márkákat és kisebb kiszerelést választhatja idén, a minőségből a többség idén sem szeretne engedni. A hazai édesipar szereplői abban reménykednek, hogy a forgalom értéke a tavalyi szinten marad.

Kellemetlen meglepetéssel találkozhatnak azok, akik az idén valamilyen figurás édességgel szeretnék meglepni gyermeküket, családjukat vagy épp saját magukat – írta a Magyar Nemzet. Miközben az édességpiacon év közben fokozatos áremelési hullám söpört végig, a szezonális termékek piacán egyszerre jelentkezik az elmúlt hónapok drágulása. A múlt évihez képest ezért ugrásszerű áremelkedés tapasztalható például a csokimikulások, egyéb figurás édességek esetén.

Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára lapunknak elmondta: a fogyasztók az idén lépcsőzetes drágulással találkozhattak a boltokban, az árak emelkedése pedig még mindig tart. Azonban míg egy csokoládészelet ára az elmúlt hónapokban fokozatosan nőtt, a szezonális édességek esetében hirtelen nagy ugrás következett be. 

A rendkívüli drágulás hátterében természetesen az alapanyagok árának és egyéb termelési költségek növekedése áll. A cukor és a csokoládégyártáshoz elengedhetetlen kakaóbab árának emelkedése fáj leginkább a feldolgozóknak. Intődy Gábor szerint az egész európai uniós cukorpiacot ellátási nehézségek jellemzik, ami az árakban is megmutatkozott az idén. Míg 15-20 évvel ezelőtt az EU önellátó volt, ma már jelentős importra szorul a közösség. A kakaóbab ára is nagyot nőtt, ami részben a klímaváltozásnak, részben az új kártevők megjelenésének tudható be. A drágulásban egy pozitív folyamat is közrejátszik, a piac egyre jobban elismeri a termelők munkáját. Ennek eredményeként a korábbi évekhez képest magasabb árat kapnak az afrikai kakaóbab-termelők az áruért, mint korábban. Az alapanyagok mellett a gyártók energiaköltségei és a munkabérekre fordított kiadásai is nagyot nőttek, mindez pedig a termékek árában is megmutatkozik. 

Fotó: MTI

A drágulás miatt szinte borítékolható, hogy ebben az évben kevesebb csokimikulás kerül majd a kosarakba. 

A gyártók ugyanakkor abban bíznak, hogy az ünnepi bevásárlásokból így sem maradnak ki a szezonális édességek, s ha volumenben csökken is a fogyasztás, a forgalom értéke a tavalyi szinten marad.  Hogy a vásárlás szerkezete változik-e, azt a szakember szerint egyelőre nem lehet megmondani. Elképzelhetőnek tartja, hogy lesznek olyan vásárlók, akik a megszokottnál kisebb kiszerelést választják majd, vagy egy ismert márka helyett más terméket tesznek a kosarukba. A minőségre azonban Intődy Gábor szerint továbbra is nagy igény van. 

– Az elmúlt években, a szakma legnagyobb örömére, kikopott a kínálatból a kakaómasszából készült édesség. A tapasztalataink pedig azt mutatják, hogy a vásárlók a gazdasági nehézségek ellenére is ragaszkodnak a minőséghez – mutatott rá a titkár.

Hazánkban egyébként még mindig a tejcsokoládéból készült figurák a legkelendőbbek, bár az elmúlt években az étcsokoládés édességek is egyre nagyobb teret nyernek a fogyasztásban. A kínálat persze ennél jóval szélesebb, a gyártók ebben az évben is számtalan ízvariációval készültek az ünnepi időszakra: üregükben cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű vagy akár paleomikulások is helyet kapnak a polcokon. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképe szerint egyébként évente nem kevesebb, mint nyolcmillió csokimikulás talál gazdára hazánkban.

agrotrend.hu  Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés