Agrárpiac

Piac

Angus marha és vászolyi sajt – a Balaton legjobb alapanyagai

Kiemelkedő minőségű helyi termékeket és termelőket versenyeztettek gasztronómiai szakemberek a Balatonon a folyamatos, megbízható minőség, szállítási kapacitás alapján – a balatonfenyvesi angus marha és a vászolyi sajt lettek az idei év legjobb alapanyagai a régióban.

A megmérettetés egy hagyomány megalapozása, a cél a térségben a helyi termelők, termékek és szolgáltatók összekapcsolása. A koordinálást a Balatoni Gasztrotérkép vállalta magára. A térség újradefiniálása, egy erős balatoni identitás megteremtése a stratégiai célja a Balatoni Körnek is. ők is többek között a minőségi termelőkre és termékekre alapoznának.  

A két éve működő szervezet elnökével, Laposa Bencével beszélgettünk.

– Mi a legfontosabb szempont egy ilyen versenyen?

– A Balatoni Gasztrotérkép által szervezett versenyen és a Balatoni Kör célkitűzései között alapvetően fontos szempont a folyamatosság, azaz, hogy biztonsággal beszerezhetőek legyenek a termékek egész évben a helyi termelőktől, ne csak szezonális jelleggel. Ugyanígy a szolgáltatók is folyamatosan nyitva tartsanak egész évben.

– Két és fél éve működik a Balatoni Kör, ami a régió újradefiniálását szeretné elérni, gazdasági és társadalmi kérdésekben is.

– Igen, és ebben alapvető szerep jut a helyi gazdáknak. Az ő termékeik minősége, a szállítói biztonság és a folyamatos elérhetőség tudja garantálni a hitelességet a régióban. őket szeretnénk motiválni arra, hogy ne csak szezonálisan legyenek aktívak, bízzanak a helyi felvevő piacban, a szolgáltatókban, akik szinte éheznek az ő termékeikre.

Több étterem van például, melyek maguknak termeltetnek zöldséget, mert a kereskedelmi csatornákon beszerezhető áru nem éri el azt a minőséget, amit a gasztronómia megkövetel.

– A fenyvesi angus marha és a vászolyi sajt lett a két kiemelt termék idén, de fontos a gasztronómiai szakemberek szerint a hal, a vad, illetve a zöldségek.

– A régióban a borászat és a halászat bír tradícióval, de a sokszínű alapanyag-felhasználás ma már egy bővebb termékportfóliót igényel. Sok javulás történt 10 év alatt, de még nagy az igény a jó minőségű termelésre. Együttműködést szeretnénk a helyi gazdák és szolgáltatók között, saját feldolgozás, értékesítés, vágóhíd, húsüzem működjön. A sajtkészítés a másik terület, ahol van már egy viszonylag stabil és tervezhető termelés a régióban, és magas a minőség.

Minőségi termelésre van szükség, valódi alapanyagokra, melyek biztosíthatnák a térség egyediségét nemcsak a turisták, hanem az itt élők számára is.

– Mit ért újradefiniáláson?

– Egész évben élhető és élvezhető Balatont szeretnénk, melynek vérkeringésébe a helyi társadalom aktív szerepet vállal. A tömegturizmus, és a korábban a Balatonra erőltetett szerep helyett a régió valódi, egyedi arcát szeretnénk visszaadni, melyben minden itt élő megtalálhatja a maga szerepét és kötődését. Egységes arculatot szeretnénk, helyi forrásokra támaszkodva.

– Hány tagjuk van?

– Harminc olyan vállalkozó, akik évtizedek óta itt élnek vagy dolgoznak. Ez egy baráti összefogásként, együtt gondolkodásként indult. Fő célkitűzésünk az érdekvédelem, együttműködések kialakítása, motiválása, koordinálása bizalmi légkörben. A fő rendező elv az volt, hogy egész évben folyamatos itt tartózkodást, termelést, nyitva tartást biztosítanak a hálózat szereplői. Helyi terméklánc felépítésében, működtetésében gondolkodunk, katalizátor szerepet vállalunk.

Azt szeretnénk elérni, hogy az itt realizált jövedelem a térségben maradjon. Szolgáltatói és beszállítói láncok legyenek, amik által a Balaton gazdasági szerepe erősödhetne, a térség fejlődését szolgálná.

– Ez egy gondolkodásmód.

– Igen. Szemléletátadás a cél. Új vendéglátóhelyek nyíltak például az elmúlt két évben, ahol már nemcsak hekket árulnak, hanem megjelennek a helyi termékek is jó minőséggel, kínálattal. Szeretnénk újraértelmezni a balatoni hangulatot. Nem a luxus a cél, de a minőség fontos. Legyen kötődés, mondanivaló, eredetiség. Olyan társadalom jelenjen meg a Balaton körül, aki gazdaságilag is bekapcsolódik a körforgásba mint termelő és fogyasztó.

Fontos lenne, hogy a helyiek megengedhessék maguknak ezt, és igényük is legyen rá. A vidéki, helyi értelmiség szerepe fontos. Szeretnénk, hogy a kritika nélküli tömegturizmust váltsa fel egy valós teljesítményen alapuló és magas szintű gazdasági eredmény.

agrotrend.hu / GG.

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés