Agrárpiac
Piac
A mezőgazdaság jövője, lehet másnap már a jelene
Az agrárium kihívásait elemezték a Business Days konferencián, amelyek között technológiai újításokra is kitértek.
A jövő mezőgazdasági kihívásairól és a megoldást hozó, hazai kitörési pontokról beszélt Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója a Trade Magazin által szervezett Business Days konferencián. Az aranytojást tojó tyúk – Makrogazdasági kerekasztal egyeztetésén elhangzott: az öntözési területek növelése, a GMO-mentes termesztés érvényesítése, a rövid ellátási láncok fenntartása, a kiskereskedelem megóvása, a precíziós gazdálkodás, valamint a szakképzett tudás bevonása és megtartása olyan kitörési pontok, amelyekkel a következő 50 évben is biztosítható élelmiszerellátottságunk.
Ma már olyan technikai eszközök vannak az agráriumban, amelyek 10 éve még elképzelhetetlenek voltak – fotó: AMC
Az AMC célkitűzéseiről és feladatairól is szót ejtő ügyvezető igazgató a kerekasztal beszélgetésen jelezte:
a magyar mezőgazdaság óriási változáson ment keresztül, 2010 óta a kibocsátás több mint 50%-kal bővült, a mezőgazdasági termékek iránti kereslet azonban világszerte egyre erősödik.
Az előrejelzések szerint 2050-re mintegy 70%-kal nő a Föld lakosságának élelmiszer-szükséglete, miközben a termőterület 30%-kal, az ivóvíz mennyisége pedig 40%-kal csökken. Mindezekből világosan látszik, hogy hatékonyságjavító intézkedésekre van szükség a mezőgazdaságban már a mi generációnkban – mondta Ondré Péter.
Hozzátette:
az élelmiszeripari és mezőgazdasági termékekért a világpiacon már most őrjítő verseny van és a következő 50 évben is az lesz, a termőföldek tulajdonban tartása ezért kulcsfontosságú.
Az AMC ügyvezetője szerint szükség van olyan fiatalokra, akik megfelelő
- szakképesítéssel,
- motivációval,
- szaktudással érkeznek a mezőgazdaságba és akik értenek a programozáshoz,
- értik a különböző IT fejlesztéseket,
- tudják kezelni a legújabb mezőgazdasági gépeket.
– Szükség van a tudatos vásárlói magatartás kiterjesztésére, a helyi termékek kereskedelmét támogató kiskereskedelmi hálózatok fenntartására is, hiszen nélkülük a kistelepülések ellátása és a rövid ellátási láncolat egyaránt sérül.
Egy EU-s kutatás szerint a fogyasztók 15-20%-a GMO-mentes terméket szeretne választani, ezért a GMO-mentesség is olyan hívószó, amivel élnünk kell.
A fiatalok bevonásával, a tudástranszferrel, a digitalizáció és a tudatos vásárlás kiterjesztésével eredményessé tehető a magyar mezőgazdaság és elérhető az a stratégiai cél, hogy 2050-ben is megfelelő legyen élelmiszer ellátottságunk – zárta hozzászólását az AMC vezetője.
agrotrend.hu / AMC