Hírek

Újra csökkenést mutat az uniós frissgyümölcs és zöldségfogyaszás

A Freshfel Europe 2022-es évre vonatkozó felmérése szerint az EU-ban 350 g/fő/nap volt az átlagos zöldség-gyümölcs fogyasztás, ami éves viszonylatban 5%-os visszaesést jelent.

A Freshfel Europe áprilisban publikálta az Európai Unió tagállamaira kiterjedő felmérését: a Consumption Monitor nevű, éves rendszerességgel megjelenő kiadvány szerint az átlagos gyümölcs- és zöldségfogyasztás szintje az EU-ban 2022-ben 350 g/nap/főre csökkent. A koronavírus-járvány idején kezdődött pozitív tendenciát a gazdasági válság fékezte meg, ami jelentős hatással volt a fogyasztók vásárlóerejére. A Freshfel Europe hangsúlyozza a friss gyümölcsök és zöldségek vitathatatlan egészségügyi előnyeit és húsfélékhez képest alacsony fokú környezetre gyakorolt hatásukat. A Freshfel álláspontja szerint gyümölcsök és zöldségek a társadalmi problémák megoldásának részét képezik, és fogyasztásukat a WHO által ajánlott napi 400 g/fő/nap minimális célértéket jóval meghaladó szint elérésére kell ösztönözni.

forrás: pixabay

A jelentés az EUROSTAT és a FAOSTAT hivatalos statisztikái alapján összehasonlítja a fogyasztási trendeket az EU-27 egészében (aggregált adatok) és az egyes tagállamokra vonatkozóan is. Az elmúlt két évtizedben a Freshfel Europe Consumption Monitor egyre fontosabbá vált az európai frisspiaci gyümölcs- és zöldségtermelés, -kereskedelem és -fogyasztás tendenciáinak értékelésében. A jelentés az évek során következetes módszertant alkalmazott, és egyedülálló referenciadokumentummá vált az ágazat és a döntéshozók számára, akik mind a piaci fejlődést, mind a friss termékek napi étrendben betöltött szerepének alakulását vizsgálják Európában.

Az idei kiadásból kiderül, hogy az átlagos gyümölcs- és zöldségfogyasztás az EU-ban 2022-ben 350 g/nap/főre csökkent, ami 5%-os csökkenést jelent 2021-hez képest, és csaknem 3%-kal marad el az előző öt év átlagától. A 2022-es szint még mindig több mint 12%-kal marad el a WHO által ajánlott minimális 400 g/nap/fő értéktől. Az EU-ban mindössze 6 ország éri el a legalább 400 g/nap/fő/nap friss gyümölcs és zöldség ajánlott célértékét, így a fogyasztás ösztönzése előtt még jelentős feladatok állnak.

forrás: pixabay

Az EU-27 frisspiaci zöldség-gyümölcs termékek piacának mérete 71 350 965 tonnára zsugorodott. Ez a csökkenés véget vetett a 2020-ban a COVID-19 világjárvánnyal kezdődött pozitív tendenciának, amely az európaiak életmódját az egészségesebb szemlélet irányába változtatta meg, emellett sokat változott a környezeti okokhoz és az éghajlatváltozáshoz való hozzáállásuk is. Azonban 2022-től a gyümölcs- és zöldségfogyasztás ismét nyomás alá került az egész Európai Unióban a gazdasági válság, az emelkedő árak és az általános infláció miatt, amely hatással volt a fogyasztók vásárlóerejére, korlátozta az értékesített mennyiséget és fogyasztókat a legkedvezőbb árú opciók keresésére ösztönözte, azaz jelentősen növelte a vásárlók árérzékenységét.

Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára így nyilatkozott: “A bizonytalan gazdasági időszakok során a fogyasztók hajlamosak a kevésbé egészséges táplálkozás felé mozdulni, amelyről úgy vélik, hogy a gyümölcsöknél és zöldségeknél energiatakarékosabb és olcsóbb alternatívát kínál. A 2022-es Consumption Monitor megállapításain túl a 2023-2024-re vonatkozó előzetes adatok megerősítik a csökkenő tendencia folytatódását, amelynek mértéke sok esetben meghaladja a 10%-ot. Ez azt jelenti, hogy a pandémiát követően megfigyelhető fogyasztásnövekedés mára teljesen megszűnt.”

A Freshfel Europe a tagjaival folytatott eszmecsere alapján több olyan közös tényezőt azonosított, amelyek a legújabb fogyasztási trendek mögött állnak: a háztartások zöldség-gyümölcs vásárlásainak csökkenése, az alacsonyabb jövedelmű háztartások nagyobb mértékben érintettek a visszaesésben, a bio- és prémium termékek nyomás alatt állnak, a vásárlók gyakrabban, de kevesebb mennyiséget vásárolnak, valamint összességében csökken az értékesítési volumen, amelyet részben a magasabb árak kompenzálnak. Salvo Laudani, a Freshfel Europe elnöke kijelentette: “A Freshfel Europe ideális platform az ágazat számára, hogy tájékozódjon a legújabb trendekről, és a legjobb hozzáféréssel rendelkezzen a piaci információkhoz, hogy megértse a piaci dinamikát, valamint hogy összehangolja a friss termékek pozíciójának megerősítésére irányuló erőfeszítéseket a versenyző élelmiszerpiacokon, valamint hogy frisspiaci termékek új imázsát közvetítse a fogyasztók felé. Közösen kell demisztifikálnunk ennek az imázsnak a téves megítélését, meg kell oldanunk a fogyasztás előtt álló akadályokat, és vissza kell állítanunk a friss termékeknek a világjárvány idején biztosított “hősies” státuszát.”

Mivel az EU jelenlegi elnökségi ciklusa a végéhez közeledik, az ilyenkor szokásos értékelés egyik fontos pontja, hogy megkérdőjelezhető az általa ajánlott növényi alapú étrend felé történő elmozdulás sikere. Az európai zöld megállapodásból (Green Deal), a “Termelőtől a fogyasztóig Stratégia” (Farm to Fork Strategy), a körforgásos gazdaságra vonatkozó cselekvési tervből (Circular Economy Action Plan), valamint a rákbetegségek elleni európai tervből (Europe’s Beating Cancer Plan) eredő intézkedések többszörös politikai inkoherenciája és következetlenségének hiánya miatt nem sikerült elérni az egészségesebb és környezetbarátabb étrendre való átállásra irányuló törekvés céljait. A frisspiaci termékek pozitív megkülönböztetésének lehetőségét nem sikerült kihasználni. A pandémia idején keletkezett lendületet a politikai döntéshozók nem voltak képesek fenntartani vagy erősíteni annak érdekében, hogy jelentősen megerősítsék a gyümölcsök és zöldségek helyzetét az élelmiszer-kínálatban. A gyümölcsökre és zöldségekre közjavakként, a társadalmi kihívások megoldásának részeként kell tekinteni, és mint ilyeneket, alapvető fontosságú termékeknek kell minősíteni. Binard hozzátette: “A nemzeti táplálkozási iránymutatások, az Északi Tanács (Nordic Council)  ajánlásai és az EGEA tudósai egyetértenek abban, hogy a fogyasztási célt a 800 g/fő/nap szint felé kellene elmozdítani. Bár a tudatosság megvan, még mindig túl sok akadály gátolja a növekedést. A gyümölcsök és zöldségek előnyeit jobban el kellene ismerni a promóciós politikában, de a közelgő taxonómiai, nevezéktani vitában is. Emellett foglalkozni kell az árakkal és a biztonsággal kapcsolatos téves elképzelésekkel, hogy a fogyasztók megalapozott döntéseket hozhassanak. Ezzel párhuzamosan az ágazatnak folytatnia kell az innovációt és erőfeszítéseit a nagyobb kényelem, a jobb íz és állag elérése érdekében, a promóciós intézkedéseket a legfiatalabbakra kell összpontosítania, valamint támogatást kell keresnie annak érdekében, hogy a friss termékek megfizethetőek és elérhetőek legyenek a leginkább rászoruló és alacsonyabb jövedelmű háztartások számára”.

A gyümölcsök és zöldségek számos előnyös tulajdonsággal rendelkeznek, és a táplálkozásban megfizethető alternatívát jelentenek az európai fogyasztók számára. A gyümölcs- és zöldségágazatnak és az állami hatóságoknak össze kell fogniuk annak érdekében, hogy fenntartható fogyasztói magatartást alakítsanak ki a frisspiaci gyümölcsök egészségre, valamint az éghajlat és bolygónk megőrzésére gyakorolt hatásaira alapozva. Azonnal cselekvésre van szükség, különösen a legfiatalabb generációt érintő intézkedések esetében.

 

Agrotrend.hu/ FruitVeb

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nyakas Farm
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés