Hírek

Horsch Maestro: Szemtől szemben a vetés mesterével

A Horsch szemenkénti vetőgépe – a Maestro – nemrég lépte át az országhatárt és indult hódító körútjára, hogy mindenki testközelből ismerkedhessen meg az addig is széles skálát felvonultató Horsch-kínálat eme új tagjával.

A Maestro töretlen lendülettel halad, egyre több gazdaság udvarán találkozhatunk ilyen vetőgéppel. A típus bevezetésekor elsőként 12 soros gépet lehetett rendelni, majd a birtokméretek és vevői igény figyelembevételével nyolc-, és tavaly már hatsorost is.

A Maestro, mint gyűjtőnév

A Maestro elnevezést hallva sokan nem is gondolják, hogy egy egész gépcsaládot foglal magában, hiszen a különböző műszaki tartalmú típusokat mindössze néhány karakter különbözteti meg egymástól. Nem összetévesztendő a hasonlóan hangzó Maestro típussal, amely lényegesen különbözik tőle: ez a típuscsalád volt a mai Maestro elődje, de még mechanikus magadagolással, fogóujjas technikával adagolta le a vetőmagot. A Maestro esetében ezt már soronként felhelyezett és egyenként vezérelt, elektromotorokkal szabályozott adagoló végzi. A többi gyártó rendszeréhez képest jelentősen eltér a Maestro, ugyanis nem nyomott levegőt, hanem vákuumot alkalmaz. Ennek köszönhetően nincs szükség tömítésre, súrlódásmentes a működés és nagyon kevés áramot vesz fel az elektromotor. További érdekesség a piactársakhoz képest, hogy az adagoló tárcsa nem furatos kialakítású, hanem kifelé réselt, így a mag kap egy kezdeti sebességet mielőtt az ejtőcsőbe kerülne. A GPS technológia fejlődése egyre több lehetőséget nyújt a precíz kijuttatásra és szabályzásra. Ezekre a gépekre is kérhető a GPS-es sorvezérlés, ami annyit jelent, hogy a vetőkocsikat egymástól függetlenül, egyesével tudja lezárni, így nem lesz rávetés, hiszen automatikusan vezérli azt a vetőkocsit, ami már vetett területre ér.

Maestro RC – a hasznos kiegészítő                                                            

A Maestro RC típust egy másik, a palettáról jól ismert géppel párosíthatjuk. Mivel a Pronto 6 AS vetőegysége a gép hátulján hárompont felfüggesztéssel van rögzítve, cserélni lehet a gabona- és a szemenkénti vetőegységet. A szemenkénti vetőgép esetében a központi tartályban a műtrágya kap helyet (3.500 liter) és a vetőmagot a vetőkocsikon található 70 literes tartályokba töltjük. A gépkapcsolat további előnye, hogy a Pronto vetőgépek sajátosságát is magában hordozva a tárcsás elmunkálót is megtaláljuk a gépen. A nyolcsoros változat sortávolsága 75 centiméter (munkaszélesség 6 méter), míg ugyanerre a gerendelyre 12 vetőkocsit is szerelhetünk, amelyek sortávolsága így 50 centiméter lesz.

Horsch Maestro CC – közepes gazdaságoknak

A nyolcsoros gépet a hatsoros követte. A különbség a szó legszorosabb értelmében mindössze két vetőkocsi, hiszen mindkét típus központi tartálya 2800 literes. Ez az űrméret a műtrágya befogadására hivatott, míg a vetőmagot a vetőkocsikon található hetven literes elkülönített tartályokba tölthetjük. A pneumatikus rendszer lelkét adó ventilátor hajtása kétféle lehet. Az egyik megoldás az, amikor a rendszert a traktor hidraulikaköre látja el olajjal (közvetlen hajtás), vagy pedig opcióként választható a TLT-ről hajtott, saját szivattyúval és a traktor rendszerétől elkülönített hidraulikatartállyal felszerelt változat. A gép opciós kínálatát szemügyre véve 2014 újdonsága a dupla mikrogranulátum-tartály, amellyel lehetőség van egy menetben kijuttatni a talajfertőtlenítő szert és a mikrogranulált starter-műtrágyát is. Az ikerkerék is egy hasznos opció, melynek köszönhetően a járókerék a sorközben halad.

Maestro SW – a nagyok közt is a legnagyobb, akár 24 sorban

A kategória gépei 12, 16 vagy 24 soros kivitelben készülnek. Legfőbb ismérvük a hatalmas kapacitású központi tartály: 2000 liter a vetőmagnak és 7000 a műtrágyának, aminek köszönhetően jelentősen csökkenthetjük a feltöltések számát. A nagy munkaszélességgel a területteljesítmény is tiszteletre méltó. Hatalmas befoglaló méretei ellenére a közúton három méter szélességben vonulhat a 24 soros gép is, hiszen a gerendelyt típustól függően a tartály mellé vagy mögé fel lehet csukni. A gépek teleszkópos tengelye közúton három méter széles, vetéskor pedig kitolja a kerekeket 3,5 méterre. Ezeknél a nagy gépeknél a GPS-vezérlésű vetőkocsi-működtetés szinte már elvárt, hiszen ekkora munkaszélességben jelentős megtakarításokat érhetünk el mind vetőmag, mind pedig műtrágya tekintetében. Tovább gondolva ezt a vonalat, ezekhez a gépekhez GPS-vezérlésű automatikus kormányzás is rendelhető, amely az erőgéptől függetlenül, a vetőgépre felhelyezett külön antenna segítségével vezérli a gépet.

Forrás: Axiál Híradó/Szabó Gábor

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés