Hírek

Ránk fér az év végi „halhajrá”

Sok ember már készülődik, lassan nem csak fejben áll össze az ünnepi menüsor és az ajándék lista. Előbbinek szinte elengedhetetlen eleme a magyar családoknál a halászlé és a rántott hal. Ránk is fér az év végi „halhajrá”, ugyanis a hazai halfogyasztás a karácsonyi időszakot leszámítva kétségbeejtően csekély.

Létrehozva:

|

A globális helyzetet tekintve, az éves egy főre eső halfogyasztás 20 kg/fő- az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) kimutatása szerint. A tendencia növekvő világszinten, ugyanis az 1960-as években ez az érték még csak 10 kg/fő volt.

Az akvakultúra leginkább Kínában virágzik, de növekedésnek indult az ágazat Chilében és Indonéziában, csakúgy, mint ahogy Norvégiában és Vietnámban, a világ második és harmadik legnagyobb halexportáló országaiban is.

A felmérések szerint Magyarország része annak a 35 országot magába foglaló csoportnak, ahol a tenyésztett hal mennyisége több volt a vadon fogottnál.

Hazánkban Karácsony előtt a legnépszerűbb hal a ponty, de a vásárlók körében egyre többen keresik a konyhakész, irdalt, szálka nélküli halfiléket, afrikai harcsaszeleteket is. A tendencia végett egyre népszerűbbek azok a halboltok, ahol megtalálhatók a fagyasztás nélküli, friss halkészítmények. Az előző években a ragadozó halak közül nagy igény mutatkozott a harcsára, süllőre, kisebb mennyiségben pedig csukát is vásároltak az emberek. A szakemberek a következő évektől további növekedést várnak a magyar halfogyasztásban.

Hogy miért érdemes több halat ennünk?

Amellett, hogy a halhús egészséges, jó hatással van a hajra és a bőrre is, illetve bármennyit ehet belőle az ember, mert gyakorlatilag nem hizlal. Az északi népek – különösen a tengerpartok lakói – jóval hosszabb élettel dicsekedhetnek. A statisztikai adatokból az is kiderül, hogy Finnországban és Svédországban közel nyolcszor annyi hal fogy évente, mint hazánkban.

A hal nemcsak fehérjékben és vitaminokban (D, B2, B12) gazdag, jelentős ásványianyag- és nyomelemforrás (jód, szelén, fluor) is egyben. A benne rejlő omega-3 zsírsavnak köszönhetően a gyakori halfogyasztás jótékony hatással van az egész testre. Csökkenti az időskori szem-megbetegedéseket, a mellrák-, az infarktus-, az érelmeszesedés- és az agyvérzés kockázatát, valamint hatékony segítséget nyújt a depresszió ellen is.

agrotrend.hu / N.ZS.E.

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook