Hírek
Megszűnt az üzemanyag árstop
Kedden 23 órától megszűnt az üzemanyagárstop Magyarországon, új összegekkel kell megbarátkoznia azoknak is, akik már piaci áron tankoltak. Megnéztük, ez mennyire számít alacsonynak vagy magasnak az elmúlt időszak szintjeihez képest.
A részletekről Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója beszélt késő este egy rendkívüli Kormányinfón.
Az üzemanyagok új áráról kiderült, hogy kedd 23 órától a Molnál
-
a benzinért 641 forintot,
-
a dízelért 699 forintot kell már fizetni.
Gulyás Gergely a lépést azzal indokolta, hogy hétfőn életbe lépett az orosz kőolajszállításra vonatkozó brüsszeli szankció, és ennek következtében ellátási problémák alakultak ki Magyarországon. "Két nappal a szankciók bevezetése után a kormány már nem tudja a 480 forintos üzemanyagot biztosítani a lakosságnak." (A fixált ár a koronavírus-járványból való kilábalás okozta inflációra adott válasz volt, de a későbbi hatások még erősebbek voltak – jegyezte meg később.)
Fotó: Getty Images
Hernádi Zsolt szerint "a Mol eddig bírta". Az elnök-vezérigazgató arról beszélt, hogy
- import nélkül nem lehet megoldani a magyarországi üzemanyagellátást, ezért lehetővé kell tenni az ársapka eltörlésével az import újraindulását, illetve
- fel kell készülni a február 5-én életbe lépő újabb uniós szankciókra, amikortól hiányozni fog 10 százaléknyi dízel az európai piacról. Addigra helyre kell állnia Magyarországon a kereslet-kínálat egyensúlyának.
- Vissza kell tölteni addigra a stratégiai készleteket is.
Több mint egy évig – 13 hónapig – tartott a hatósági áras üzemanyagár, és a Mol mindent megtett az ellátás biztosításáért. Éjjel-nappal mennek a teherautóik, de nem bírnak többet teljesíteni. A cégvezető szerint múlt héten már olyan magasra nőtt a magyarországi kereslet, hogy 2,2 millió vásárlót kellett kiszolgálniuk, ami a legrobusztusabb turistaforgalom mennyiségének felel meg a töltőállomásoknál. Az utóbbi hét napban több mint 50 millió litert értékesített a Mol, ami 60 százalékkal nagyobb a tavalyinál. A benzin mennyisége duplája volt a tavalyinak, 2,5-szerese a 2020-as szintnek. 871 rendelésüket nem tudták teljesíteni.
Hernádi Zsolt kiemelte, a hatósági ár is jelentősen hozzájárult az elmúlt időszakban tapasztalható ellátási zavarokhoz. "Teljes leépülésről beszélünk" – mondta sommásan, hozzátéve, hogy az elmúlt 30 évben nem történt ilyen.
Ám normalizálni kell a helyzetet, mert a február 5-én életbe lépő újabb uniós szankciók a környező országokban nagyon komoly problémákat fognak okozni, aminek hatása lesz Magyarországon is. Már csak azért is, mert novemberben a Mol-csoport szlovák tagjától, a Slovnafttól érkezett minden 4. liter magyarországi benzin, ám február 5-től már nem lesz szabad orosz kőolajból készült termékeket más országba szállítani.
Hosszabb távon pedig alternatív szállítási útvonalakra kell átállni – emelte ki Hernádi Zsolt, megemlítve a Horvátországból rajtunk keresztül Szlovákiába és Csehországba vezető Adria kőolajvezeték jelentőségét. (Ám, mint ismert, itt egyelőre nem elegendő a kapacitás, ezért partnereivel a Mol nyomáspróbákkal igyekszik növelni a forgalmat, illetve a kormányzat is sürgeti Horvátországot (és az EU-t), hogy bővítse a kapacitásait. Ez utóbbi szükségességét említette meg most kedd este Gulyás Gergely is.)
Arra az esetre is fel kell készülni Hernádi Zsolt szerint, ha a Barátság olajvezetékkel baj történik. Az olajszállításokban voltak már kisebb-nagyobb fennakadások, amikor a háborús támadásokban megsérült a vezeték működését biztosító villamosenergia-rendszer. Az import nem áll helyre egyik napról a másikra, egy-két hónap kelleni fog, mire ismét Magyarországra irányítják szállításaikat a korábban ide importáló cégek, és a hazai helyzet stabilizálódik. Ám a sokkszerű, pánikvásárlási helyzetek a keddi intézkedés hatására meg fognak szűnni a Mol-vezér szerint. Úgy véli, az importőröknek a magyar egy megnyert piac volt, nem fogják ezt veszni hagyni, mielőbb lépnek majd.
agrotrend.hu / Infostart