Hírek

Januártól minden jármű súlyát tudják majd a sztrádákon

Jövő év első napjától a gyorsforgalmi úthálózat 89 pontján méri a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. az áthaladó gépkocsik súlyát – értesült a Magyar Idők. A túlsúlyos kamionok arányának néhány százalékos csökkenése harmadával mérsékelné az utak állapotának a romlását. A mérőhelyeket a jelenleg kamerás ellenőrzést végző fix portáloknál alakítják ki, mégpedig úgy, hogy az útburkolatba építik be.

Különlegesen nagy fogásuk volt a Zala Megyei Kormányhivatal közlekedési felügyelőség munkatársainak tavaly, amikor egy láthatóan túlterhelt kamiont állítottak mérlegre. Alig hittek a szemüknek, a megengedett 40 helyett 62 tonnát nyomott a járműszerelvény. Szakértők szerint ezek a járművek teszik tönkre az adófizetők pénzéből épített vagy felújított útjainkat, ezek miatt alakulnak ki a jól ismert nyomvályúk. A túlsúlyos járművek nemcsak az utakat rongálják, de balesetveszélyt is jelentenek az utakon, hiszen hosszabb fékúttal képesek megállni, mint az előírás szerint rakottak. Emellett a túlsúlyos szállító járműveket használó vállalkozások versenyhátrányt is jelentenek a szabályosan közlekedőknek, hiszen ugyanannyi teher elszállításához kevesebb fuvarra van szükségük.

A járművek tömegét jelenleg csupán néhány, főként az országhatárokhoz közeli állomáson, félreállítással lehet mérni. Ennél sokkal hatékonyabb eszközt vet be a túlsúlyos járművek ellen a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., amely tavaly októberben közbeszerzési eljárást írt ki a nemzeti tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat kialakítására. Az uniós értesítőben minap megjelentek szerint augusztus elején megkötötték a szerződést a tárgyalásos eljárás győztesével. Az i-Cell Mobilsoft Zrt. és a Reaszfalt Kft. alkotta konzorcium nettó 19,9 milliárd forintért végzi el a feladatot. A nyertes cégek kialakítanak majd 89 mérőhelyet, egy közúti ellenőri információs rendszert, egy tengelysúlymérési előszűrő rendszert, valamint utóbbira egy hatósági rendszert, ezt hat hónapig üzemeltetik is.

A mérőhelyeket a gyorsforgalmi úthálózaton jelenleg kamerás ellenőrzést végző fix portáloknál telepítik. Mint Török Szabolcs, a NÚSZ szóvivője lapunk kérdésére elmondta, a tengelysúly mérésére alkalmas érzékelőket az útburkolatba építik be. Az áthaladó járművek képe és rendszáma alapján a rendszer képes megállapítani, mennyi az adott gépkocsi megengedett súlya, és ezt veti össze a mért adattal. A túlsúlyos járművek üzemeltetői büntetést kapnak.

A rendszer telepítése az év végéig megtörténik, 2017. január 1-jén pedig megkezdődhet a tesztüzem – mondta a szóvivő. Jövő július 1-jétől már élesben működik a tengelysúlymérési előszűrő rendszer. A közúthálózat értékének megőrzéséhez nélkülözhetetlen a nehézgépjárművek forgalmának szigorú szabályozása – közölte korábban a fejlesztési tárca. A túlsúlyos járművek arányának néhány százalékos csökkenése 15-30 százalékkal mérsékelhetné az útfelületen a rongáló hatást. Ha egyetlen ilyen jármű sem közlekedne, a közúthálózat igénybevétele a felére esne vissza.

A szakértők abban is bíznak, hogy a túlsúlyos járművek forgalmának észszerű keretek közé szorítása hozzájárulhat a vasúti és folyami árufuvarozás szerepének növekedéséhez is. A fuvarozói érdekképviseletek régi követelése, hogy az ellenőrzést végző hatóságok a korábbiaknál határozottabban lépjenek fel a hazánkban fuvart vállaló vagy áthaladó külföldi kamionosok ellen.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság emberei augusztus elején közösen végeztek kitereléses ellenőrzést az M7-es zalakomári parkolójában. Az MKFE vezetői főként arra voltak kíváncsiak, hogy a külföldi fuvarozóknak van-e útvonalengedélyük, műszaki szempontból rendben van-e a járművük, és nem terhelték-e túl. A közös ellenőrzést a román határ közelében folytatják.

agrotrend.hu / Magyar Idők

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés