Hírek
Harminc év baráti légkörben
Idén ünnepli 30 éves születésnapját a Fliegl Abda Kft. Ennek apropóján Abdán többnapos ünnepséget rendeztek nyílt nappal, gyárlátogatással, szakmai és könnyed szórakozást ígérő programokkal. 1993 húsvétján vette át a Fliegl család az egykori mezőgép telephelyét és kezdte el szárnyalását. Akkor 28, most 290 dolgozóval állítanak elő mintegy 650 szállító pótkocsit és rengeteg más eszközt, köztük letolókocsikat, bálaszállítókat és betonkeverőket. A születésnapra mintegy 10 ország kereskedői voltak meghívva. A három évtizedes jubileum kapcsán Ackermann Tamás igazgató urat és Josef Fliegl tulajdonost kérdezte Mátrai Zoltán, az Agrotrend csoport tulajdonosa.
Gratulálunk a Fliegl harmincadik születésnapjához! Három évtizede, hogy a Fliegl Magyarországon telephelyet nyitott, lábat vert. Joseph! Hogy volt a kezdet? Eljött a nap, szerződtek, megvették a telephelyet… Hogy emlékszik Ön az indulásra?
– Az elején még én sem tudtam, hogy mi lesz belőle… Az édesapám azt mondta harminc évvel ezelőtt, egy nagypénteki napon, hogy gyere velem, Magyarországon van egy cég, ahol gyártjuk a keverőgépeket már 1984 óta, nézzük meg, mert meg akarom vásárolni. Eldöntöttem, hogy az akkori barátnőmmel, most már jó ideje a feleségemmel, megnézzük és utána elmegyünk a Balatonra. Húsvét péntekén tehát ügyvédnél voltunk és délután négy órakor alá volt írva a szerződés. Azonnal próbáltuk elrendezni, hogy mit is akarunk itt csinálni… Következő nap, szombaton már Németországból idehoztunk négy lakatost és villanyszerelőt, hogy mindent átszereljenek. Az ünnepek alatt átrendeztük a telephelyet az én elképzelésem szerint. Amikor az ünnep után a dolgozók visszajöttek, mindenki meg volt lepődve, hogy mi történt. 24 évesen nem volt egyszerű dolgom…
– Az emberek nem hitték el, hogy mindez komolyan megtörténik! Ráadásul akkor még nem is voltunk tulajdonosok, hiszen hivatalosan csak május 1-től lettünk azzá. Az elején elég nagy kétkedéssel fogadták a változásokat. Aztán bebizonyítottuk, hogy nem csak valamivel próbálkozunk, hanem pontosan tudjuk, hogy mit is akarunk, s ráadásul mindez feltett szándékunk szerint végleges is! Az édesapám azt mondta, hogy én próbáljam mindezt elindítani… Én pedig tizenöt évig itt maradtam fixen, két évvel később a feleségem is csatlakozott hozzám és ő is itt élt tíz évig. Akkoriban még a legszebb álmainkban sem gondoltuk, hogy mindez mekkorára tud nőni… Most pedig itt állunk harminc év után büszkén és azt mondhatjuk, hogy sikerült valami nagyot alkotni. De gyorsan meg is kell jegyeznem, hogy mindez a társaság, a barátok, a valamikor vagy most itt dolgozók nélkül nem sikerülhetett volna! Amit ma meg tudunk mutatni, azt csakis együtt lehet elérni!
Térjünk vissza a kezdetekre! Néhány paramétert érdemes megemlíteni! Amikor átvették, mekkora volt ez a gyár, és mekkora most?
– Amikor a tulajdonunkba került, akkor főleg kis műhelyek voltak, alacsonyak és nem korszerűek. Szinte azonnal elkezdtük az építkezést, az átalakítást 1993-ban. Az első, 4500 négyzetméteres beruházást 1994-ben fejeztük be. Két évvel később még tizenkétezer négyzetmétert építettünk hozzá, s mostanra összesen negyvennyolcezer négyzetméter fedett területünk van, valamint tizenkilenc hektáron terül el a komplett gyáregység.
Említette, hogy az első tizenöt évet itt töltötte. Ma is itt él Magyarországon?
– Ma már nem… Havonta kétszer, háromszor vagyok itt… Kialakult az a vezetői réteg, akik az én napi szintű személyes jelenlétem nélkül is remekül végzik a dolgukat.
Jónéhányszor jártam már itt Abdán, a gazdaságomban van saját Fliegl pótkocsim is. El kell mondanom, gazdaként nagyon büszke vagyok rá, hogy egy Fliegl pótkocsi nálunk is van az udvarban. Számtalanszor láttam a gyárat, a gyártósort, de mindig is érdekelt, hogy a fejlesztéseket hol végzik? Itt vagy Németországban?
– Az mindig az adott terméktől függ. A kéttengelyes pótkocsi például már „magyar” gyermek… Itt lett fejlesztve, s ezt úgy kell érteni, hogy valóban itt történik a komplett fejlesztés. De hasonló a helyzet a gabonaátrakó kocsi fejlesztésével is. A cégcsoporton belül összesen éves szinten 7500 darab pótkocsit gyártunk, ebből közel 2000 pótkocsi az abdai gyáregységben készül, de nem csak magyar piacra, hanem a szomszéd országokon kívül az egész világra elég sokat viszünk, így Új-Zélandon vagy Amerikában is megtalálhatóak az innen származó eszközök.
Hány helyen van gyártó egységük a világban?
– Összesen négy gyáregység van Németországban, egy Abdán, és egy Franciaországban. Ezek a nagyobbak. Mellettük kisebb egységeket tudunk felmutatni Brazíliában, Argentínában, Bosznia-Hercegovinában és Oroszországban is.
Abdán most is épül valami… Milyen bővítési terveik vannak, hogy egy kicsit a jövőről is beszéljünk…
– Itt most 2400 négyzetméter új raktár épületet akarunk építeni, ahol futóműveket, felniket, ilyesmi részegységeket tudunk tárolni. Nyolc éve csináltunk egy nagy automata raktárt, ami két és félszeres volt az akkori igénynek… Ezt mára kinőttük, szerencsére állandóan új és új területre van szükségünk, így nincs más hátra, mint bővíteni kell.
Nem titok, hogy nem ez az első személyes találkozásunk, s általában jókedélyű emberként ismertük meg. Tud esetleg egy olyan történetet felidézni, ami nagy vidámságra adott okot a Magyarországon eltöltött évek alatt? Olyat, ami jó volt a lelkének, amin azóta is sokat nevettetek?
– Hirtelen nem is olyan egyszerű bármit mondani, egyet kiemelni, hiszen sok ilyen volt. Sőt, nem is sok, hanem rengeteg… Vagy mondhatom azt is, hogy állandóan van! És talán ez a legfontosabb, hogy nem pusztán munkahely az abdai gyáregységünk! Baráti légkör van a cégen belül mindenkivel, a műhelyben, az irodában…
Sokszor lehet látni kerékpárral vagy néha rollerrel közlekedni a gyár területén…
– Cégen belül biciklivel megyünk, az elejétől a végéig több mint 700 méter, gyalog kicsit unalmas lenne…
Az első látogatásom alkalmával is biciklivel jött, nyakig olajos volt, valahol dolgozott kint a gyárban. Olajosan leszállt, félig leszakadt nadrágban, mert valahova beakadt, én pedig kissé csodálkozva, de inkább csodálattal néztem, hogy ő Josef Fliegl. Egy olyan vezető, olyan tulajdonos, aki aktív a cégben, s nem csak öltönyben pózolva, hanem a munkából kivéve a részét.
– Én ezt szeretem a legjobban. A műhelyben lenni, a gyártást nézni. Igazán az az én világom… Az értékesítésnek Ackermann Tamás a vezetője, ott nem kellek én sokat, ezért beszéljen is inkább ő tovább…
A harminc éves a Fliegl csoporthoz ha nem is a legelején, de immár huszonhét éve csatlakozott a jelenlegi igazgató, az imént említett Ackermann Tamás…
– A mostani rendezvényünkön is visszaemlékeztem a kezdetekre… A német vendégeinknek tartottam prezentációt, és azt mondtam, hogy nem tudok mindent elmondani, mert nem voltam itt az elejétől, 1993 óta van itt a cég, én pedig 1996 áprilisában kerültem ide.
Akkor ugorjuk át azt a három évet…
– Azért addig is történt valami, egy kisebb csarnok felépült! Én a harminckettedik alkalmazott voltam a cégben, 1996-ban. 28 emberrel vette át a Fliegl család a céget, 93-ban, és mostanra, 2023-ra, harminc évvel később 290-en vagyunk.
Megtízszerezték gyakorlatilag a létszámot…
– Igen. Tízszer többen vagyunk, mint anno, de, ha nagyobb számokat akarunk felmutatni, akkor az, hogy mennyivel többet gyártunk, az sok-sok nullával lett több. És az elején még csak kis alkatrészeket gyártottunk, komponenseket a német központnak, ma meg már külön piacunk van, külön termékeink vannak, és szerte a világba szállítjuk innen.
Kicsit meséljen nekünk, vagy épp azoknak, aki még nem tudnák, hogy melyik a leggyakrabban gyártott eszköz, miből adnak el a legtöbbet?
– Darabszámban legtöbbet a billenős kocsiból gyártunk. Éves szinten olyan 650-re tehető a számuk, viszont ami nagyon izgalmas, hogy vannak olyan pótkocsik, mint a bálaszállító, amiből 520 darabot gyártunk évente, szerte a világba küldjük, tehát Japánban rakjuk konténerbe, vagy akár billenős kocsiból a teknős kocsi megy Új-Zélandra, szintén konténerben.
Nekem külön tetszett a betonkeverő! Az valami szenzációs, s állítólag régi termék…
– A betonkeverő túlélte a gyárat, ha lehet ilyet mondani, mert 1980-ban már a Fliegl család részére, ebben az üzemben, az akkori Mezőgépben gyártották a betonkeverőket. Tehát a betonkeverő már korábban itt volt, mint a Fliegl gyár maga.
A múltból kanyarodjuk a jövőbe és nézzük a fejlesztéseket. A tulajdonost is kérdeztem erről a témakörről, s az ügyvezető sem maradhat ki…
– Ami abdai gyártmány, az itt születik! Ilyen például az átrakó kocsi, a bálaszállító kocsi, de nagyon sok olyan adapterünk is van, mint például a hígtrágya tartályra felszerelhető injektáló, amit abdai mérnökök fejlesztenek ki, és az első prototípusok itt készülnek belőle, az első próbák itt vannak a környéken, és innen indul a sorozatgyártás.
Ha nem riporterként, hanem ügyfélként kérdezem, termelőként gondolkodva: hogy tervezzen az ember a Fliegl-el a következő húsz évben, vagy harminc évben?
– Azt szoktam mondani, hogy aki tőlünk vesz terméket, vagy általunk gyártott terméket vesz, az nyugodtan tervezzen hosszú távra! Mi itt voltunk az elmúlt harminc évben, nem mentünk el! Jelen vagyunk a piacon közvetlenül is, s nem csak kereskedőkön keresztül, bár természetesen nagyon sok eszközünk megy kereskedőkön keresztül a piacra. De, hogy a kérdésre konkrétan válaszoljak: mi maradunk a piacon, ezt nyugodt szívvel ígérem meg, erre bizonyíték az a rengeteg beruházás, ami itt Abdán látható. Csak az elmúlt öt évben 12,5 millió Euró beruházás volt itt, most a következő egy évben ez még 3 millió Euró beruházással növekszik. A Fliegl tehát marad, kiszámítható partnerként hosszú távon tervezhetnek velünk az eddigi és az új partnereink is!
agrotrend.hu