Hírek

Energiatakarékosabb a vízi szállítás, de nehéz számolni a Dunával

Dunai fejlesztési koncepció kidolgozását és megvalósítását szeretné elérni a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). A vízállás kiszámíthatóbbá válása az öntözésre, halászatra, belvizek kezelésére is pozitív hatással lenne.

Létrehozva:

|

A szervezet közleményében kifejtette, a Duna magyarországi szakaszának kiszámíthatatlan vízállása egyrészt akadályozza a vízi árufuvarozás széleskörű hazai elterjedését, másrészt negatív hatással van az édesvízkészletek megőrzésére, a mezőgazdaság esetében az öntözésre, az árvizek és belvizek kezelésére, a megújuló energiatermelés kihasználására, a halászatra, a turizmusra és a sportolásra.

A vízi fuvarozás részesedése a fuvarpiacon 4 és 30 százalék között van Európában, Magyarországon viszont alig éri el a 4 százalékot.

Fülöp Zsolt, a szövetség elnöke szerint amíg a Dunán az év minimum 340 napján a korlátozás nélküli hajózás nincs biztosítva 2,5 méteres merüléssel, addig a belvízi szállítások mennyisége nem fog nőni, pedig az összes szállítási mód közül a belvízi hajózás a legenergiatakarékosabb.

Az elmúlt években számottevő kikötői fejlesztés volt és van jelenleg is folyamatban, de az MLSZKSZ elnöke szerint ezek a fejlesztések folyamszabályozás nélkül alacsony hatékonysággal hasznosulnak. Az MLSZKSZ ezért elsődleges feladatnak tartja a Duna kiszámítható vízállásának biztosítását. A logisztikai szövetség szerint ennek egyik módja megfelelő számú vízierőmű építése lenne a folyón, amelyek nemcsak a vízállás szabályozásában játszhatnának szerepet, hanem áramot is termelnének.

A szövetség hangsúlyozta azt is, a vízi közlekedés fejlesztéséhez rendelkezésre állnak uniós források, de ezekre eddig Magyarország pályázott a legkevesebb saját projekttel a Duna-menti régióban.

agrotrend.hu / MTI

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook