Hírek
Büntetés jövőre jár csak, ha a megengedett tömegnél többet szállít
Igazolták a tesztek a tengelysúlymérő rendszer működésével kapcsolatos fuvarozói aggályokat, a folyadékot, ömlesztett árut szállító járművekről fékezéskor vagy gyorsításkor gyakran téves adatokat kaptak az üzemeltetők. A rendszer beélesítéséig meg kell oldani a külföldi járművek büntethetőségét is – vélik az érdekképviseletnél.
Bár a Magyar Közút bejelentette, hogy hamarosan elkészül a közúti tengelysúlymérő hálózat úttestbe épített érzékelőinek a telepítésével, a beruházást felügyelő fejlesztési tárca közölte, hogy
az év végéig elhalasztotta a rendszer végleges beélesítését.
Azt követően döntöttek így, hogy elvégezték a rendszer működés közbeni tesztjét, amelyet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) javasolt és szervezett meg – mondta a Magyar Idők kérdésére az egyesület szóvivője.
Árvay Tivadar elmondta, hogy ugyanazt a háromféle járművet, üzemanyagot, illetve szemes takarmányt szállító teherautókat, valamint üres autóbuszt mértek meg az útba épített érzékelők segítségével, illetve álló helyzetben mérő berendezéssel. A közúti érzékelőkön előbb állandó sebességgel hajtottak át a járművek, majd fékezés, illetve gyorsítás közben.
A tesztek igazolták, hogy
a menet közbeni mérések eredménye jelentősen eltért az álló helyzetben történt mérésekétől a mozgó rakomány esetében, ha fékezett vagy gyorsított a gépkocsi.
A szóvivő szerint az eredmények meggyőzték a szaktárcát, hogy
a végleges élesítés előtt át kell gondolni, kell-e, lehet-e százalékos tűréshatárokat megállapítani.
Ha szeptember 15-én megkezdődik a tesztüzem, a beérkező sok százezer adat elemzésének a segítségével finomíthatják a rendszer működését. Emellett meg kell oldani a külföldi rendszámú járművek büntethetőségét is – mondta a szóvivő. Jelenleg ugyanis a tengelysúlymérő rendszer (tsm) egyedülálló magyar megoldás, ezért, szemben a gyorshajtást kiszűrő eszközökkel, az államok közötti adatcsere gyakorlatát ki kell építeni. Mindaddig, amíg a tsm csak a magyar fuvarozókat bünteti, az egész szektor nemzetközi versenyképességét érinti – mondta Árvay Tivadar.
Mérlegen a kamion – fotó:MTI
Az MKFE üdvözölte, hogy a kormányzat az év végéig elhalasztotta a tsm élesítését, azonban felhívta a figyelmet, hogy a havas útviszonyok között újabb technikai, mérési problémák jelentkezhetnek, amelyek a nyári-őszi tesztidőszakban nem merültek fel. Ezért
az érdekképviselet azt tartaná jónak, ha a büntetések kivetését a szakminisztérium a következő év első negyedévére halasztaná, amikor a téli üzemeltetési tapasztalatok is a rendelkezésre állnak.
A fuvarozók hangsúlyozták, hogy a tengelysúlymérés céljával – ami többek között a közút védelme, a közlekedés biztonsága, valamint a vállalkozók versenyképességének a biztosítása – teljes mértékben egyetértenek, de
azt szeretnék, hogy a bevezetés részletszabályainak a kidolgozásában kifejthessék a véleményüket.
A nemzeti tengelysúlymérő rendszer kivitelezési munkálatai a közeljövőben minden frekventált helyen befejeződnek – tette közzé a minap a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A társaság közleményében ismertette, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) beruházásában országosan 89 helyszínen került az aszfalt alá automatikus tengelysúlymérő szenzor az útdíjköteles szakaszokon a túlsúlyos járművek kiszűrésére.
Az NFM korábbi tájékoztatása szerint a NÚSZ és a Nemzeti Közlekedési Hatóság konzorciummal megkötött támogatási szerződés bruttó 29,9 milliárd forintot biztosít a tengelysúlymérő rendszer kivitelezésére.
agrotrend.hu / magyaridok.hu