Hírek

Büntetés jövőre jár csak, ha a megengedett tömegnél többet szállít

Igazolták a tesztek a tengelysúlymérő rendszer működésével kapcsolatos fuvarozói aggályokat, a folyadékot, ömlesztett árut szállító járművekről fékezéskor vagy gyorsításkor gyakran téves adatokat kaptak az üzemeltetők. A rendszer beélesítéséig meg kell oldani a külföldi járművek büntethetőségét is – vélik az érdekképviseletnél.

Bár a Magyar Közút bejelentette, hogy hamarosan elkészül a közúti tengelysúlymérő hálózat úttestbe épített érzékelőinek a telepítésével, a beruházást felügyelő fejlesztési tárca közölte, hogy

az év végéig elhalasztotta a rendszer végleges beélesítését.

Azt követően döntöttek így, hogy elvégezték a rendszer működés közbeni tesztjét, amelyet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) javasolt és szervezett meg – mondta a Magyar Idők kérdésére az egyesület szóvivője.

Árvay Tivadar elmondta, hogy ugyanazt a háromféle járművet, üzemanyagot, illetve szemes takarmányt szállító teherautókat, valamint üres autóbuszt mértek meg az útba épített érzékelők segítségével, illetve álló helyzetben mérő berendezéssel. A közúti érzékelőkön előbb állandó sebességgel hajtottak át a járművek, majd fékezés, illetve gyorsítás közben.

A tesztek igazolták, hogy

a menet közbeni mérések eredménye jelentősen eltért az álló helyzetben történt mérésekétől a mozgó rakomány esetében, ha fékezett vagy gyorsított a gépkocsi.

A szóvivő szerint az eredmények meggyőzték a szaktárcát, hogy

a végleges élesítés előtt át kell gondolni, kell-e, lehet-e százalékos tűréshatárokat megállapítani.

Ha szeptember 15-én megkezdődik a tesztüzem, a beérkező sok százezer adat elemzésének a segítségével finomíthatják a rendszer működését. Emellett meg kell oldani a külföldi rendszámú járművek büntethetőségét is – mondta a szóvivő. Jelenleg ugyanis a tengelysúlymérő rendszer (tsm) egyedülálló magyar megoldás, ezért, szemben a gyorshajtást kiszűrő eszközökkel, az államok közötti adatcsere gyakorlatát ki kell építeni. Mindaddig, amíg a tsm csak a magyar fuvarozókat bünteti, az egész szektor nemzetközi versenyképességét érinti – mondta Árvay Tivadar.

Mérlegen a kamion – fotó:MTI

Az MKFE üdvözölte, hogy a kormányzat az év végéig elhalasztotta a tsm élesítését, azonban felhívta a figyelmet, hogy a havas útviszonyok között újabb technikai, mérési problémák jelentkezhetnek, amelyek a nyári-őszi tesztidőszakban nem merültek fel. Ezért

az érdekképviselet azt tartaná jónak, ha a büntetések kivetését a szakminisztérium a következő év első negyedévére halasztaná, amikor a téli üzemeltetési tapasztalatok is a rendelkezésre állnak.

A fuvarozók hangsúlyozták, hogy a tengelysúlymérés céljával – ami többek között a közút védelme, a közlekedés biztonsága, valamint a vállalkozók versenyképességének a biztosítása – teljes mértékben egyetértenek, de

azt szeretnék, hogy a bevezetés részletszabályainak a kidolgozásában kifejthessék a véleményüket.

A nemzeti tengelysúlymérő rendszer kivitelezési munkálatai a közeljövőben minden frekventált helyen befejeződnek – tette közzé a minap a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A társaság közleményében ismertette, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) beruházásában országosan 89 helyszínen került az aszfalt alá automatikus tengelysúlymérő szenzor az útdíjköteles szakaszokon a túlsúlyos járművek kiszűrésére.

A rendszer mozgás közben képes megmérni a járművek tengelyterhelését, összsúlyát, majd ezt összeveti az útdíjadatbázissal, így fény derül az esetleges túlsúlyra. A rendszer az üzemben tartót azonosítja, és a büntetést neki címezve szabja ki.

Az NFM korábbi tájékoztatása szerint a NÚSZ és a Nemzeti Közlekedési Hatóság konzorciummal megkötött támogatási szerződés bruttó 29,9 milliárd forintot biztosít a tengelysúlymérő rendszer kivitelezésére.

agrotrend.hu / magyaridok.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés