Hírek

A zéró tolerancia eltörlését kérik a magyar borászok

Akár 60-80 százalékkal is visszaeshetett a hazai borászati vállalkozásoknál a minőségi borok értékesítése amiatt, hogy a koronavírus-járvány okozta gazdasági válsághelyzetben a vendéglátóhelyek és a szállodák is bezártak. Az olcsó palackos borok, illetve a kannás- és folyóborok forgalmát viszont a lakossági pánikvásárlások növelték az élelmiszerüzletekben és a borkimérésekben. A piaci szereplők szerint ma többek között a reprezentációs adó eltörlésével, áfacsökkentéssel és a járművezetők „zéró alkoholtoleranciájának” feloldásával lehetne javítani a borászatok helyzetén.

Március közepétől a vírus miatti gazdasági válsághelyzetben gyakorlatilag leállt a szállodákat és vendéglátóhelyeket magába foglaló HORECA-piac, és ez a minőségi borok értékesítésében jelentős visszaesést okozott – nyilatkozta a növekedés.hu-nak Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke. A forgalomcsökkenésről egyelőre nem készültek ágazati szintű felmérések, de a HNT elnöke szerint az eladások a minőségi borokat előállító borászatoknál rövid idő alatt akár 60-80 százalékkal is leépülhettek – írja a novekedes.hu.

fotó: pxhere.com

Egyes pincészetek a HORECA-szektor, illetve a borturizmus kiesését úgy igyekeztek kompenzálni, hogy felfuttatták online értékesítéseiket. E megoldás azonban csak azoknál a vállalkozásoknál hozhatott eredményt, amelyek eddig is foglalkoztak internetes eladásokkal, nem pedig most próbálták beindítani az ilyen típusú borforgalmazási tevékenységet.

A HORECA-piac hirtelen leállása a minőségi boroknál azért okozhatott jelentős visszaesést, mert e termékek továbbra is luxuscikkeknek számítanak. Fogyasztásuk nagy része az éttermekre és a szállodákra koncentrálódik, így a kieső forgalmat a kiskereskedelmi élelmiszerüzletek nem tudták helyettesíteni, illetve pótolni.

Más a helyzet az olcsó – 500-700 forintos literenkénti vagy palackonkénti árfekvésű – boroknál, amelyeket a fogyasztók jellemzően élelmiszerüzletekben, diszkontokban vagy borkimérésekben vásárolnak meg.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az olcsó asztali borok, illetve a lédig kiszerelésű – kannás- és folyóborok – forgalma nem csökkent, sőt a lakossági készletezési és pánikvásárlások hatására márciusban érzékelhető mértékben növekedett is.

Légli Ottó szerint a termelők a kialakult válsághelyzet hatására sem hagynak fel a szőlőműveléssel, és nem csökkent a szőlőtelepítési kedv sem.

A munkálatok most a 2020-as szőlő- és bortermés érdekében folynak az ültetvényeken, de az ágazatban bizonytalanságot okoz, hogy az idei borok jelentős részéből csak két-három év múlva lesznek értékesíthető termékek, miközben egyelőre nem látszik, hogy a válság után miként rendeződhet majd vissza a piac.

A borágazati szereplőknek nem kedvez, hogy a hazai, illetve az európai borok iránti kereslet a mostani járványhelyzettől függetlenül is visszaszorulóban van.

fotó: pixabay.com

Ez a fokozatos trend a borszektort évek, sőt évtizedek óta jellemzi, és például a szintén tradicionális bortermelőnek számító Franciaországban ahhoz vezetett, hogy az egy főre eső évenkénti átlagfogyasztás az 1970-es években mért 120 literről mára 70-re csökkent. Hasonló folyamatot tükröznek a magyar statisztikák is, amelyek azt mutatják, hogy a fejenkénti éves hazai borvásárlások mennyisége jóval 30 liter alá, 23-25 literre esett.

A koronavírus miatti mostani válsághelyzetet az elnök szerint a borágazatban is enyhíti, hogy a foglalkoztatási, illetve adó- és járulékkedvezményeket a szőlőtermelőkre és a borászatokra is kiterjeszttette a kormány, miközben kedvezőbbé vált a hitelkörnyezet is.

Szintén könnyítést jelent, hogy az Agrárminisztérium lehetővé tette a Vidékfejlesztési Programban támogatott, folyamatban lévő beruházások átütemezését, a Magyar Államkincstár pedig több jogcímnél – így például az úgynevezett agrár-környezetgazdálkodási támogatásoknál – is felgyorsította a kifizetéseket. Emellett az agrártárcához tartozó Agrármarketing Centrum (AMC) és a HNT szervezésében nemrég elindult a „Palackposta 2020” elnevezésű borpromóciós kampány is, amely az online borrendeléseket népszerűsíti a fogyasztók körében.

A HNT ugyanakkor úgy ítéli meg, hogy a borágazat stabilizálásához további intézkedésekre is szükség lenne. Így például a palackos és a folyóborok importját egyaránt korlátozni kellene, a meglévő hazai kínálat csökkentése érdekében pedig úgynevezett krízislepárlási támogatást is be kellene vezetni.

Ezen kívül legalább 18 százalékra kellene csökkenteni a borértékesítések 27 százalékos áfakulcsát, illetve a vállalkozások borbeszerzéseinél el kellene törölni a reprezentációs költségekre kivetett 15 százalékos személyi jövedelemadót és a 17,5 százalékos szociális hozzájárulási adót is.

Ezeket az intézkedéseket a borágazati szereplők korábban is szorgalmazták, de a jelenlegi válsághelyzetben még aktuálisabbá váltak – tette hozzá Légli Ottó. Szerinte jelentős fogyasztásösztönző lépés lenne az is, ha Magyarországon megszűnne a gépjárművezetők alkoholfogyasztásával szembeni „zéró tolerancia”, amelynek eltörlését a HNT szintén régóta javasolja, de a mostani gazdasági krízis elmúltával különösen fontos keresletnövelő tényezőnek tartaná.

A „zéró toleranciával” mára számos európai ország felhagyott, és az autósofőrök számára nulla helyett általában 0,4-0,6 ezrelékes maximális véralkohol szinteket enged meg.

Ha a magyar szabályozás is enyhébb lenne, az elnök szerint lehetővé válna, hogy az éttermi ebédekhez vagy vacsorákhoz egy pohár bort a gépjárművezetők is elfogyaszthassanak.

Így a vendéglátóhelyekre szervezett, autózást igénylő családi vagy baráti összejöveteleken az étel- és italfogyasztással a sofőrök is teljes értékű gasztronómiai élményt szerezhetnének.

agrotrend.hu / novekedes.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nyakas Farm
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés