Hírek

„A szövetkezet többről szól, mint a termékek összegyűjtéséről és eladásáról.” – A Flamand termelői szervezetek sikerének titka

Belgium mindig is a szövetkezetek országa volt. Az olyan szerveződések, mint a BelOrta, Coöperatie Hoogstraten, LTV, REO Veiling és BFV biztosítják, hogy kereskedelem az utóbbi években egyre inkább koncentrálódott. A júliusban megalakuló BelOrta/BFV integráció tovább erősíti ezt a tendenciát.

Miben rejlik a szövetkezet ereje, és miért ennyire sikeres ebben Belgium?

"A legtöbb belga szövetkezet több mint 80 éves." – mondja Luc Vanoirbeek a Belga Kertészeti Szövetkezetek Szövetségétől (VBT). "Úgy gondolom tehát, hogy történelmi szempontból már régóta a szövetkezetek országa vagyunk, és ez önmagában bizalmat kelt a termelők körében. A szövetkezeteknek azonban napról napra tovább kell fejlődniük".


Fotó: Dieter / Pixabay

"Amikor 2007-ben megfigyelőként csatlakoztam a VBT igazgatótanácsához, Flandriában körülbelül nyolc szövetkezet volt. Napjainkban négy van. Ez azt bizonyítja, hogy ezeket az intézményeket még mindig nagyra értékelik hazánkban. A szervezetek mérete is növekszik" – mondja Luc.

"Nemrégiben arra kértek bennünket, hogy gondoljuk végig, mi rejlik a gyümölcs- és zöldségszövetkezeteink magjában. Mi a mi DNS-ünk? Így jutottunk el öt szóhoz, amelyekkel a flamand gyümölcs- és zöldségszövetkezeteket jelölhetjük. Ezek azok az elemek, amelyeket mindig is meg kell őriznünk a bizalom fenntartása érdekében."

Luc szerint az első ilyen érték a felelősségvállalás. "Ez több területet foglal magában. A szövetkezeteknek például állandóan magas minőséget kell garantálniuk. De ugyanígy folyamatos kínálatot, élelmiszerbiztonságot és logisztikai teljesítményt is, valamint tisztességes értékesítési rendszert és az ágazat további fenntarthatóságát is.” – folytatja Luc. "Úgy gondolom, hogy egy szervezett intézmény erősebb ebben, mint a termelők, akik egyénileg lépnek be a piacra vagy akarnak változásokat elérni az ágazatban.”

"Másodszor: együttműködés. A szövetkezet olyan termelők csoportja, akik önkéntesen dolgoznak együtt. Ez egyfajta szolidaritást biztosít, lehetővé téve, hogy az emberek segítsék egymást például a tudásmegosztásban vagy az innovációval kapcsolatos közös lépések megtételében. Itt nem szabad megfeledkezni a termelők egyéni preferenciáiról. Meggyőződésem azonban, hogy ezeket csak egy szervezeten keresztül lehet erősíteni" – mondja Vanoirbeek.

"Emellett úgy gondoljuk, hogy a szövetkezetek piaci befolyása erős, és ez által képesek befolyásolni az ágazati változásokat. Ezáltal bizalmi viszony alakul ki a kereskedők és a termelők között, mert a szövetkezetek megfelelő méretű és összetételű árukínálattal rendelkeznek és reagálni tudnak a piaci trendekre. Mindez további hátteret jelent a termelőknek a megfelelő jövedelem biztosításához. A termelők gyakran hasonló vagy azonos problémákkal küzdenek, ezeket a szövetkezetek gyorsan felismerik és reagálnak rájuk. A szövetkezetek emellett valós hatást gyakorolnak az ágazatra, így pl. ösztönözhetik az innovációs és automatizálási kutatásokat."

Végezetül Luc kiemeli a "gondoskodás" kulcsszót. "A fent említett elemek elsősorban a kereskedelmet és a termesztést veszik figyelembe. Ezek a tisztán gyakorlati szempontok nyilvánvalóan létfontosságúak. De ugyanilyen fontos az emberi tényező, a szociális jólét. És úgy gondolom, hogy a szövetkezetek legalább annyira felelősek ezért, mint a kereskedelem lebonyolításáért" – mondja.

"Nem feltétlenül a termelők elkényeztetésére gondolok, hanem arra, hogy eloszlatom aggodalmaik egy részét, és részt veszek a vállalatok hullámvölgyeiben. A kertészet és a mezőgazdaság továbbra is gazdasági tevékenység marad, ezért az egyes termelőknek megoldásokat kell találniuk és rendben kell tartaniuk ügyeiket. Mi, mint szövetkezet azonban támogathatjuk a kollektívát. Egy szövetkezet többről szól, mint a termékek összegyűjtéséről és eladásáról".

A termelők nem válhatnak számokká. Ez utóbbi alapérték egyben a szövetkezetek egyik legnagyobb kihívása is. Luc rámutat, hogy a szövetkezeteknek számos előnye van, de ahogy a nagy szövetkezetek egyre nagyobbak lesznek, fennáll a veszélye annak, hogy a termelők csak egy számnak érzik magukat. Ez a BelOrta/BFV-el folytatott tárgyalások során is komoly aggodalomra adott okot a termelők körében. "Ez valóban jelentős aggodalom a szövetkezetek számára. Ha a termelők számokká válnak, akkor rosszul csináljuk. Mindig figyelemmel kell lennünk a termelők egyéni helyzetére" – magyarázza.

"Ez nehéz feladat, mert a termelőüzemek egyre inkább diverzifikálódnak. Néhány generációval korábban a gazdaságok mind hasonló méretűek és termelékenységűek voltak. Manapság azonban nagyon sokféle üzemet kell figyelembe venni; nagy és kis gazdaságokat, hagyományos vagy bio gazdálkodásúakat stb.  Azt hiszem, minden nap azon kell dolgoznunk, hogy a termelők bizalmát megőrizzük az átlátható gazdálkodással és annak biztosításával, hogy mindenki tudja, hol tart. Kihívás ezt jól kezelni, de úgy gondolom, hogy a flamand szövetkezetek ezt jól csinálják" – állítja Luc.

Ez az oka annak is, hogy ezeknek a ’szövetkezeti szervezeteknek’, ahogyan ő nevezi őket, még mindig olyan nagy a jelentősége Flandriában. Európában sehol sem jelennek meg olyan koncentráltan, mint Belgiumban. "Azt hiszem, ez a történelmi szemléletnek is köszönhető. A történelmi gyökereknél fogva a termelők bíznak a szövetkezetekben. A szövetkezetek mérete és gazdasági ereje lehetővé teszi, hogy a termelők számára vonzó feltételeket biztosítsunk. Minden azon múlik, hogy bíznak -e abban, hogy a szövetkezeti tagságból hasznuk származik."

"És a belga termelők hisznek ebben, jobban, mint sok más országban. Ez nem feltétlenül rossz; a többi termelő mást választ, ők inkább a kereskedelemre koncentrálnak és közvetlenül vannak üzleti kapcsolatban a kiskereskedelemmel. Mi mások vagyunk. Én tehát látom a szövetkezetek jövőjét, de a feladat az, hogy mindig a bizalomra építsünk, és soha ne vegyük azt természetesnek" – zárja Luc Vanoirbeek.

Forrás: Fresplaza

agrotrend.hu / NAK, Dr. Kozak Anita

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés