Hírek
A disznóvágás céges csapatépítővé nőtte ki magát
Egyre nagyobb a kereslet a helyi termelőktől beszerezhető húsok, zöldségek és más alapanyagok iránt. A magyar vidék termékei és szolgáltatásai pedig ajándéknak sem utolsók, legyen szó szörpről, mézről, vagy akár egy disznóvágással összekötött welnesshétvégéről. A szokások átalakulása tartós piacbővülést jelenthet az őstermelőknek és a családi gazdálkodóknak, aminek óriási jelentősége van az átalakuló globális gazdaságban.
Minden korábbinál keresettebbek idehaza a helyi termékek, a kézműves élelmiszerek és összességében a vidék szolgáltatásai. A hivatalos felmérések és a mindennapi tapasztalatok egyértelműen alátámasztják, hogy a magyar családok többsége már a mindennapokban is elengedhetetlennek tartja a helyben kapható élelmiszereket. Az év végi időszakban megélénkülő kereslet így már jelentősen hozzájárul a kistermelők és családi gazdálkodók jövedelméhez.
fotó: wikipedia
A termelői élelmiszerek és más, úgynevezett vidéki termékek és szolgáltatások megítélése egyre kedvezőbb. Az érdemi keresletnövekedés és a családi gazdaságok működésének megújult, életszerűbb és egyszerűbb szabályozása komoly lehetőséget jelent a kisebb termelőknek, családi gazdaságoknak és a helyi kis- és közepes vállalkozásoknak.
Ez az egyre növekvő belső kereslet ráadásul stabilnak bizonyul.
Ennek oka, hogy az elmúlt években szinte minden településen kialakították a helyi piacokat, vagy a meglévőket újították fel. Igaz ez a legkeresettebb fővárosi vásárcsarnokokra is. A Covid–19-járvány megjelenését követően ugrásszerűen nőtt tovább a helyi termékek iránti igény. Ennek oka egyrészt a szállítási nehézségek miatti hiány, másrészt az import iránti bizalomcsökkenés volt. A jövőben ugyan mind a helyi, mind a nagyüzemi importtermékek árának emelkedésére lehet számítani, ugyanakkor a rövidülő ellátási láncok a kicsiknek engedhetnek nagyobb mozgásteret.
Idén januártól lépett életbe az új, családi gazdaságokat és őstermelőket szabályozó törvény, ami lehetővé teszi az alaptevékenység mellett a falusi turisztikai szolgáltatások kedvezményes értékesítését, valamint a saját alapanyagból feldolgozott termékek értékesítését. A kereslet itt is élénkül, ráadásul a kézműves szörpök, a szomszédtól beszerezhető házi pálinka vagy a háztáji kínálatot az érdeklődők az egyre fejlettebb online piactereknek és applikációknak köszönhetően könnyebben elérhetik.
A vidéki, kistermelői, falusi termékek és szolgáltatások ráadásul gyorsan alkalmazkodtak a megváltozott igényekhez: a belföldi turizmus újbóli élénkülése és az újra rendkívül népszerű disznóvágás ötvözeteként idén már az ország minden pontján kínálnak disznóvágással és -feldolgozással egybekötött családi napokat vagy akár céges csapatépítőket is. A wellnesshétvégével is kombinálható hagyományos disznóvágáson készült hurkát, kolbászt, tepertőt és az egyéb részeket pedig haza lehet vinni.
A magyar vidék iránti érdeklődés és a kedvező megítélés kiemelten fontos lesz a jövőben. Az élelmiszerrendszereket átalakításra kényszerítheti a pandémia. A járvány megmutatta, csak a rövid ellátási láncok garantálják, hogy egy rendkívüli helyzetben is megmaradjon a stabil élelmiszer-ellátás.
Ráadásul a növekvő munkabérek, az elszálló energiaárak, a tartósan magasnak ígérkező gabonaárak, valamint az egyre hangsúlyosabb fenntarthatósági és zöldcélok összességében a kisebb termelők és a helyi áruk iránti további keresletelmozdulást valószínűsítik. A folyamatok kedvezőek, ám a helyi termékek iránti érdeklődés továbbra sem veszélyezteti a kereskedelmi láncok és a hagyományos boltok forgalmát.
agrotrend.hu / Magyar Nemzet