Állattenyésztés

Hírek

Vajvita: tehén nélkül nem lehet vaj

Az egyik ismert margaringyártó azt az üzenetet hirdeti, hogy a vaj előállításához nincs szükség tehénre. A szakma, élén a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke, Győrffy Balázs röviden úgy reagált erre, hogy de igen. Vagyis vajat csak tejtermékből lehet előállítani. Az egyik tej és vajhelyettesítőt, a margarint azzal reklámozza az előállítója, hogy a teheneket hagyjuk ki a történetből. Valakik azt sugallják, hogy ők annyira ügyesek, hogy nincs szükség tehénre. A törvény ezzel szemben úgy fogalmaz, hogy ami nem tejtermékből készül, ott nem lehet használni azt az elnevezést, hogy vaj, ezért nem lehet vajgarinnak sem nevezni. Az emberek gondolkodásában egyébként a vaj pozitív üzenetet hordoz. Most ezt próbálják kikezdeni. A kamarai elnök azt nyilatkozta, hogy sokkal jobban bízik a tehénben, mint egy vegyipari beavatkozásban.

Az, hogy közeleg a Tej Világnapja és véletlen, vagy tudatos időzítésről van-e szó, nem tudni, de az biztos, hogy rég volt példa arra, amit most látunk. -A tejtermékeket, köztük a vajat ugyanakkor sajnos egyre gyakrabban érik nemtelen támadások, amelyek sokszor a tudományos tényeket is figyelmen kívül hagyják. Akár jószándékból, akár üzleti érdekből, de ezek a gyakran megalapozatlan információk rendkívül sokat ártanak a szakmának, és a fogyasztók félretájékoztatásához vezetnek. Szerte a világon megfigyelhető, hogy egyes, termékeiket alternatívának pozícionáló, növényi alapú termékek gyártói nem csak termékeik önálló értékeivel és tulajdonságaival kampányolnak, hanem a termékelőnyök között kifejezetten a tejtermékekre utaló, azokra emlékeztető és jellemző megfogalmazásokat használnak, amelyek alkalmasak lehetnek a kevésbé tájékozott fogyasztók megtévesztésére is –olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács közös közleményében.

Forrás: pixabay.com

Korábban is érték durva támadások az alapvető élelmiszereinket, amelyek mögött üzleti érdekek álltak. Vaj helyett jobb a margarin, zsír helyett használjunk olajat, mangalica helyett neveljünk fehér sertést, ivóvíz helyett vásároljunk ásványvizet, a tojással pedig óvatosan, mert magas lesz a koleszterinünk. Már-már hisztérikus kirohanások voltak ezeknél a termékeknél, míg végül helyreállt a rend és a vásárlók inkább a szemüknek és a tapasztalataiknak hittek.

A tojás esetében publikáltak egy tanulmányt, miszerint a kísérletbe bevont sertésekkel napokon keresztül etettek több száz tojást, majd megmérték a koleszterin szintjüket. Tudni kell, hogy a sertés emésztőrendszere sokban hasonlít az emberéhez. A vizsgálat végén kiderült, hogy nem okozott a nagy tojás dózis érdemi változást a koleszterin szintben.

A mangalicára azonban már sokkal veszélyesebb volt a negatív kampány. A nyolcvanas évek végére szinte kihalt, s hogy ez ne következzen be, abban szerepe volt egy Spanyolországból hazatérő magyar agrárszakembernek, aki spanyol társával mentette meg a magyar mangalicaállományt. Ma már a mangalica termékek a prémium kategóriába tartoznak – így lett a lenézett fajtából különleges állati termék.

Emeljük ki még az előbb felsoroltak közül a csap, kontra ásványíz történetet. A fogyasztók elfordultak a csapvíztől a kilencvenes évek elejétől fogva, mivel hatottak rájuk azok a feltételezések, hogy többek között különböző hormonokat tartalmazhatnak. Miután kiderült, hogy ez nem igaz, a szakmai szervezetek arról tájékoztatták a lakosságot, hogy Európában Magyarországon található a legjobb minőségű víz. De több kampányt is kellett indítani, hogy újra nagy legyen a bizalom a csapvíz iránt. Ez a negatív folyamat kihatott a hungarikumnak számító szódavízre is, ami helyett a buborékos ásványvizet kezdték el kérni. Az egyik ismert gasztronómus egy alkalommal egy vendéglőben kért szódavizet, amire az a válasz érkezett a felszolgálótól, hogy ilyet ők nem tartanak. Mire a gasztronómus azt válaszolta neki, hogy szódavíz még a Gundelben is van.

Visszatérve a vaj elleni támadáshoz, a kamara és a terméktanács a következő sajtóközleményt tette közzé. Az egyik legismertebb margaringyártó legutóbbi reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban használt megjelenítések véleményünk szerint alkalmasak arra, hogy az állattartás és a tejtermelés irányában meglévő fogyasztói bizalom megrendüljön.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett vállalkozást, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a jövőben tartózkodjon hasonló, az etikai vagy jogszabályi lehetőségek határán mozgó, illetve azt átlépő magatartástól. A megtévesztésre alkalmas, vagy hamis üzenettel rendelkező elemeket pedig soron kívül el kell távolítani a reklámfelületekről!

De mi is a különbség a margarin és a vaj között?

Míg a margarin a huszadik század elején feltalált ipari termék, (melyet eleinte a sertészsír pótlására dobtak piacra) a vaj az emberiség egyik legrégibb állati zsiradékból, hagyományos módon előállított élelmiszere. Kellemes íze, figyelemreméltó tápanyagtartalma, ízkiemelő hatása, változatos elkészíthetősége színesítheti étrendünket.

Valamennyi zsiradék közül a tejzsír emészthetősége az egyik legjobb, ami a zsírsavösszetételének, emulziós állapotának, a trigliceridek szerkezeti felépítésének és kedvező olvadáspontjának köszönhető. A vaj remek forrása a zsírban oldódó vitaminoknak, a D-, a K- és nagyobb mennyiségben az A-vitaminnak. Az utóbbinak köszönhetően hozzájárul a nyálkahártyák, a bőr, a látás, az immunrendszer egészséges működéséhez, míg a D-vitamin által elősegíti a kalcium felszívódását, a megfelelő csontozat kialakítását, az izomműködést, a fogak épségének megőrzését. A vaj sárga színét az antioxidáns hatású karotinfélék adják. Ásványi anyagok közül nátrium, kálium, kalcium, magnézium és foszfor is található benne.

agrotrend.hu / Növényvédőszer

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés