Hírek

Cégeladás, nincs maradás!

Az idei, de még inkább a jövő év, robbanást fog hozni az agrárszektor koncentrálódásában. Ideje tehát többet foglalkoznunk a vállalateladás, az akvizíció témájával, hiszen egyre több mezőgazdasági és élelmiszeripari vállalkozás kerül ezzel kapcsolatos döntési helyzetbe.

Ennek egyik oka a koronavírussal összefüggõ gazdasági válság, amely tisztítótûzként sodor el egy sor vállalkozást, bár a kormányzati intézkedések ezt ideig-óráig el tudják húzni. Még akkor is, ha én magam is vallom, hogy az egyik leginkább válságálló szektorokról van szó. A másik ok a korfa. A nagy privatizatõrök és rendszerváltó vállalkozók egyre nagyobb tömegben érik el a kritikus kort, amikor vagy átadják a kormányrudat, vagy eladják „édes gyermeküket”, a vállalkozásukat. Ha ehhez a gazdálkodás egyéb körülményeinek romlását (például munkaerõkérdés, támogatási kilátások, szigorodó szabályok, informatikai boom) is hozzávesszük, a téma aktualitásához nem férhet kétség. Még azoknak is foglalkoznia kell vele, akiknek nem most kell e döntéseket meghozni. A siker ugyanis egyértelmûen a felkészülésen múlik.

Az idõ meg csak telik

Statisztikák a legutóbbi agrárcenzusból állnak rendelkezésre: 2016-ban a gazdálkodóknak 31 százaléka 65 év feletti volt, míg a 35 év alattiak aránya 6,0 százalék. Ez gyakorlatilag nem változott az elõzõ számlálás (2013) óta. A gazdaságok számának csökkenésével párhuzamosan, összesen 20 százalékkal csökkent az 55–64 éves korosztályba tartozók száma. Az egyéni gazdaságok száma 2010 óta negyedével, több mint 140 ezerrel csökkent, miközben a gazdasági szervezetek száma közel 20 százalékkal emelkedett. Koncentrálódunk, és ez gyorsul. 

Az utóbbi két számlálás között a gazdálkodók mezõgazdasági végzettsége kedvezõbb lett. A felsõfokú végzettséggel rendelkezõk aránya 2,7-rõl 3,4 százalékra emelkedett 2013-hoz képest. A középfokú végzettségûek aránya 7,4-rõl 10 százalékra nõtt, ugyanakkor a gazdálkodók háromnegyede továbbra is kizárólag a gyakorlati tapasztalatára támaszkodik.

Felkészni! Vigyázz! Kész?

A generációváltásra, a cégeladásra alaposan fel kell készülni, nem megy egyik napról a másikra. Miért? Azért, mert a legtöbb esetben egyetlen dobásunk van! A KPMG szenior igazgatója, Simonyi Tamás egy nemrégiben megjelent cikkében nagyon kemény számokat tett közzé: „Az Egyesült Államokban, ahol komoly kultúrája van a családi vállalatoknak és azok átörökítésének, a generációváltási kísérletek mindössze 43 százaléka sikeres, 30 százaléka elakad, vagy más utakat keresnek a szereplõk, 27 százaléka pedig totális kudarc, ami jellemzõen a társaság végét jelenti. Európában a siker még ritkább, és Magyarországon még ehhez képest is sok a nehézség. Ami az eladást illeti, a piacra vitt közepes méretû családi cégek eladása a KPMG magyar irodájának tapasztalata szerint alig 25 százalékban zárul sikerrel, ugyanez az arány Ausztriában is csak 50 százalék. A kudarcok okai jórészt ismertek, a problémák zöme kezelhetõ, vagyis egyáltalán nem törvényszerû, hogy ilyen kis számban záruljon sikerrel a tranzakció.”

Mit kell tenni?

  1. Minden szempontból átláthatónak kell lenni, ahol nem elõny, ha minden információ egy ember fejében van. Ha pedig ez egyben azt is jelenti, hogy a piac is hozzá kötõdik, szinte lehetetlen eladni a céget.
  2. Az átvilágítás, a stratégiai helyzetértékelés elkészítésére is idõben fel kell készülni attól függõen, hogy valójában mit is akarunk eladni. Vállalkozást, márkát, piacot, vagy magunkat? Ezen kérdések megválaszolásával mindjárt körbe is határolható a lehetséges vevõk köre. Mezõgazdasági vagy élelmiszeripari üzemet leginkább szakmai befektetõnek lehet eladni. Jellemzõen hasonló profilú vállalkozásról, csoportról lesz szó, akinek beleillik a portfóliójába a cégünk. Ebbõl azért nincs olyan sok. Fõleg olyan, aki felvásárlás útján akar és fõleg tud növekedni. Ha pedig rövid a lista, nagyon át kell gondolni, hogy milyen képet fog kapni rólunk a vevõjelölt. Nem szalaszthatjuk el a kínálkozó lehetõséget, ha abból nagyon kevés van. A felkészülés tehát döntõ fontosságú.
  3. Itt van például az árazás kérdése. Ennek számos módszere van, amely a különbözõ pénzügyi mutatókon alapul. Az egyik legnagyobb elkövethetõ hiba, ha egy életmûvet akarunk eladni. Ez ugyanis érzelmi kérdés, ami a vevõt nem hatja meg. Õ egy nyereségtermelõ egységet szeretne venni, ami könnyen áttekinthetõ, nincs a szekrény tele csontvázakkal, és a nyereségtermelõ képesség nem kerül veszélybe, ha a régi tulajdonos kikerül az irányításból.

Ezek a gondolatok csak a felszín kapargatásai ebben a témakörben. Cégeket adni-venni egy szakma. Érdemes szakértõ segítségét igénybe venni már az ötlet megszületésétõl kezdve, mert ez a sikeres tranzakcióban meg fog térülni. Tisztában kell ugyanis lenni azzal, hogy a sikeres cégeladás ritka madár. Ha nem készülünk fel rá, akkor könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy dédelgetett cégünkrõl kiderül, hogy csak számunkra jelent értéket, a konkurencia pedig inkább kivárná, hogy elsorvadjon, mintsem pénzt és energiát fordítson megszerzésére.

Az üzenet egyértelmû: tudatosan, érzelemmentesen, és fõleg idejekorán kell felkészülni arra, ha vissza akarunk vonulni cégünk vezetésébõl. Szerencsés esetben nem is az eladás, hanem az utódlás ennek az útja, de ez is felkészülést igénylõ feladat, és a vizsga jellemzõen nem ismételhetõ.

 

Fórián Zoltán

vezetõ agrárszakértõ

Erste Agrár Kompetencia Központ

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nyakas Farm
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés