Hírek
Fokozódik a feszültség Lengyelország és Ukrajna között a gabonaimport tilalom miatt
Miközben az Ukrajnával szomszédos uniós tagállamok agrárminiszterei közösen kérték Brüsszelben az importtilalom év végéig történő meghosszabbítását, éleződik a feszültség Kijev és Varsó között.
Az Európai Unió májusban engedélyezte Lengyelországnak, Bulgáriának, Magyarországnak, Romániának és Szlovákiának, hogy megtiltsák az ukrán búza, kukorica, repce és napraforgómag belföldi értékesítését, írta a Magyar Állattenyésztők Szövetsége. Miután az oroszok nem hosszabbították meg a gabona tengeri szállítását lehetővé tevő Szolidaritási Folyosó megállapodást, majd bombázták a fekete-tengeri kikötőket és folyamatosan blokkolják a tengeri szállítást, az olcsó ukrán gabona nagy mennyiségben az Ukrajnával határos közép-európai államokban maradt a logisztikai szűk keresztmetszetek miatt, ami letörte és alacsonyan tartja az árakat, súlyos veszteséget okozva a helyi gabonatermesztőknek.
Az öt ország azt szeretné, ha a gabonaimport tilalmat a Bizottság legalább az év végéig meghosszabbítsa. A jelenleg érvényben lévő rendelkezés szeptember 15-én jár le.
Lengyelország miniszterelnöke a közelmúltban kijelentette, hogy akkor sem oldja fel szeptember 15. után a tilalmat, ha az EU nem állapodik meg annak meghosszabbításában.
Tudni kell azt is, hogy míg Magyarország átengedi az ország területén az ukrán gabonát, addig Lengyelország még a tranzitot is megtiltotta. Kijev “barátságtalannak” minősítette a lengyel döntést, és sürgette Ukrajna partnereit és az Európai Bizottságot, hogy biztosítsák az összes ukrán mezőgazdasági termék akadálytalan exportját az EU-ba.
Nagy István agrárminiszter fontosnak tartja a Szolidaritási Folyosók helyreállítását. A tárcavezető szerint a probléma elsősorban az, hogy a szárazföldi szállítás költségei nagyon magasak és a kapacitások is sokkal kisebbek a tengeri fuvarozáshoz képest. A közúti és vasúti szállítások ösztönzésére hatékony megoldás lehetne, ha az EU a szállítási távolságot figyelembe vevő támogatást nyújtana. Ezzel elérhető lenne, hogy az ukrán gabonát szárazföldi úton is megérje elszállítani az európai kikötőkbe, és onnan tovább oda, ahol tényleg szükség van rá – jelentette ki Nagy István.
Az agrárminiszter szerint fontos lenne, hogy az ukrán mezőgazdasági termékek visszatérjenek hagyományos exportpiacaikhoz és eljussanak a rászoruló harmadik országokba. Gondoskodni kell arról, hogy az európai kikötőkbe eljuttatott ukrán termékek a fejlődő harmadik országokba jussanak el. Ellenkező esetben könnyen olyan helyzet állhat elő, hogy az Ukrajnából érkező termékek Európában maradnak és eladhatatlanná válnak, miközben a fejlődő országok Oroszországtól szerzik be szükségleteiket – mutat rá a szakpolitikus.
agrotrend.hu / MÁSZ