Természet

Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvény végrehajtási rendeleteinek módosítása

A közelmúltban kihirdetésre kerültek az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény végrehajtási rendeleteinek módosításairól szóló jogszabályok. A többségében 2024. május 1-én hatályba lépett főbb változásokat a következőkben ismertetjük.

 A módosítások az alábbi végrehajtási rendeleteket érintik:

  • az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény végrehajtásáról szóló 61/2017. (XII. 21.) FM rendeletet (Evt. vhr.),
  • a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet (Korm. rend. 1.), valamint
  • az egyes erdészeti hatósági eljárások, bejelentések, valamint hatósági nyilvántartások eljárási szabályairól szóló 433/2017. (XII. 21.) Korm. rendelet (Korm. rend. 2.).
  1. Evt. vhr. 2. § (3) bekezdés b) pontjának módosítása:

További pontosításra kerültek a származék erdő természetességi állapotú erdők meghatározására vonatkozó szabályok.

  1. Evt. vhr. 4. § (2) bekezdésének módosítása:

Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény (Evt.) 15. § (4) bekezdése szerinti bejelentésköteles erdészeti létesítmények létesítéséről szóló bejelentésben meg kell jelölni létesítés tervezett kezdő és befejezési időpontját.

  1. Evt. vhr. 9. § (2) bekezdésének módosítása:

Ha az erdőrészlethatár egyben birtokhatár is, és azt a természetben határpásztával állandósítják, akkor a módosítás értelmében a határpásztának nem a középvonalát, hanem a külső szélét kell a határvonalon vezetni.

  1. Evt. vhr. 19. §-ának módosítása:

Pontosításra került a hagyásfacsoportok vágásérettségi korának meghatározására vonatkozó rendelkezés. Eszerint a korábbi rendelkezést értelemszerűen csak vágásos üzemmód esetén kell alkalmazni.

  1. Evt. vhr. 20. §-ának módosítása:

A módosítás eredményeként körzeti erdőtervezés során erdei út egyéb részlet is kialakítható.

  1. Evt. vhr. 27. § (2) bekezdésének módosítása:

Ha az Országos Erdőállomány Adattárból nem az erdőgazdálkodó kér szemlemásolatot, akkor a kérelemhez mellékelni kell adat megismeréséhez fűződő jogos érdek igazolását (lásd Evt. 105/A. § (2) bekezdését).

  1. Evt. vhr. 27. § (4) bekezdésének módosítása:

A nyilvános erdőtérképen a továbbiakban az erdő természetességi állapotára, valamint az erdőrészletre előírt erdősítési kötelezettségre vonatkozó információk is megjelennek.

  1. Erdőfelújítást érintő rendelkezések változásai:
  • vhr. 33. § új (1) bekezdése: mageredetű erdőfelújítás során lehetővé vált, hogy adott célállománytípusra meghatározott tőszámelvárást biztosító faegyedek legfeljebb 25%-a sarj eredetű legyen.
  • vhr. 33. § új (3) bekezdése: meghatározásra került, hogy az erdészeti hatóság egyedi eljárásban az alábbi esetekben engedélyezhet tuskósarj eredetű erdőfelújítást:
  • természetvédelmi, talajvédelmi, mezővédő, part- vagy töltésvédelmi rendeltetésű erdőben,
  • felnyíló erdőben, valamint
  • a magtermést tartósan akadályozó károsítás vagy természeti kár esetén.
  • vhr. új 33/A §-a: a kitermelt idős faállomány tuskóit és gyökereit kitermelni természetes, természetszerű, származék és átmeneti természetességi állapotú erdőben a továbbiakban csak az erdészeti hatóság egyedi engedélye alapján lehet, ha az erdőszerkezet-átalakításhoz, illetve a talajszerkezet vagy a tápanyagellátás javításához az szükséges.
  • vhr. 35. § (1) bekezdés a) és c) pontja: pontosabb elhatárolásra kerültek a mageredetű és a gyökérsarj eredetű erdőfelújítások első kiviteli tőszámaira vonatkozó elvárások.
  • vhr. 36. § (4) bekezdésének, valamint ezzel összefüggésben a 32. § (7) bekezdésének és 8. mellékletének módosítása: tuskósarj eredetű erdőfelújítás befejezésekor – amíg a mesterséges úton elvégzett pótlás aránya a 70%-ot nem éri el – az erdészeti hatóság az újulat fafajösszetétele, eredete és mennyisége tekintetében azt vizsgálja, hogy az erdőfelújítási célállomány szerinti főfafajok átlagos magassága meghaladja-e a 2,0 métert, a záródása pedig a 80%-ot. A rendhagyó rendelkezéssel összefüggésben a rendelet 8. mellékletére utaló korábbi rendelkezésben rögzítésre került, hogy annak a 8. melléklet befejezéskori tőszámelvárásai a mageredetű erdőfelújításokra vonatkoznak.
  • vhr. 36. § (5) bekezdés c) pontjában módosítása: Erdőfelújítás befejezésekor az erdészeti hatóság az erdőfelújítás további fejlődésének biztosítottsága tekintetében azt vizsgálja, hogy
    • mag- és gyökérsarj eredetű erdőfelújításban az ép vezérhajtású faegyedek átlagos tőszáma eléri-e a célállománytípus szerint meghatározott tőszám 90%-át,
    • tuskósarj eredetű felújításban az ép vezérhajtású faegyedek aránya eléri-e a 90%-ot.
  1. Evt. vhr. 5. és 6. melléklete, valamint a Korm. rend. 1. 2. melléklete

Aktualizálásra került

  • az erdőtervezési körzetek, valamint az erdőtervezési körzeteket alkotó helységek (név, erdészeti azonosító) listája az erdészeti hatóságként eljáró vármegyei kormányhivatalok illetékességi területe szerint, valamint
  • az erdőtervezés 2020-ig szóló ütemterve.
  1. Korm. rend. 1. 12. § (1) bekezdésének, a Korm. rend. 2. 12. § (5) bekezdésének, valamint az Evt. vhr. 44. §-ának 2024. július 1-én hatályba lépő módosításai:
  • A fásításban történő fakitermelést július 1-től a NÉBIH elektronikus felületén kell benyújtani, és a bejelentésekkel kapcsolatban országos illetékességgel a NÉBIH jár el.
  • Amennyiben a fásításban bejelentett fakitermelés csak a földrészlet vagy az alrészlet részterületét érinti, akkor az érintett területet az elektronikus felületen rendelkezésre álló ortofotón, vagy ha ez nem lehetséges, akkor az ingatlan-nyilvántartási térkép 30 napnál nem régebbi, hiteles másolatán kell feltüntetni.
  • A fásításban történő fakitermelés bejelentésének ellenjegyzésével a jogosult erdészeti szakszemélyzet a fakitermelésre vonatkozóan a bejelentésben rögzített adatok valódiságát igazolja.
  1. Korm. rend. 2. 11. § (5) bekezdés b) pontja:

Erdő igénybevétele esetén a módosított rendelkezés szerinti esetben a csereerdősítést az igénybevétellel érintett, valamint azzal szomszédos település, vagy az érintett erdőtervezési körzet területén lehet elvégezni. Eddig csak az utóbbi lehetőséget tartalmazta a rendelkezés. A változásnak az erdőtervezési körzet határán lévő települések területén történő igénybevétel esetében van jelentősége, mert a kiegészítés eredményeként a csereerdősítést immár a szomszédos, de másik erdőtervezési körzetbe tartozó település területén is el lehet végezni.

agrotrend.hu/https://www.nak.hu/

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szakmai partner
Nyakas Farm
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés