Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

profimagazin

Több mint csupán egy színváltozás – New Holland TH 7.42 teleszkópos rakodó

(A cikk megjelent a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában.)

Tavaly mutatta be a New Holland a teleszkópos rakodók új generációját, amelynek színe most a kék helyett sárga lett. De nem csak a szín változott meg, ezt a TH 7.42 rakodó gyorstesztjében meg is tudjuk erősíteni.

Az olaszországi Lecce városból származó New Holland teleszkópos rakodók mostantól sárga színűek a kék helyett. Fotók: Profi/Tovornik

Az „LM” helyett az új rakodók „TH” rövidítéssel rendelkeznek a „Tele-­Handler” angol szó rövidítéseként. Az új sorozat most ráadásul nyolc modellt tartalmaz: a 75 lóerős, 5 m emelési magassággal és 2,6 t megengedett terheléssel rendelkező TH 5.26 rakodótól kezdve, a 133 lóerővel, 9 m emelési magassággal és 3,5 t teherbírással rendelkező TH 9.35 modellig.

Ezen felül néhány modell még különböző változatokban is elérhető, Standard, Classic, Plus és Elite néven. Ezeknél különbségek vannak a motor teljesítményében, a sebességváltó kialakításában vagy a hidraulika változatokban.

 

A New Holland TH 7.42 Plus rakodóval dolgoztunk. Mint minden más rakodógép, ez a típus is négy hengeres, 4,5 l hengerűrtartalmú oldalsó beépítésű FPT NEF motorral rendelkezik. A motor”Plus” változatban 133 lóerőt, „Elite” változatban és 146 lóerőt képes előállítani, és teljesíti a Stage IV. (Tier 4 f) károsanyag-kibocsátási követelmények előírásait — részecskeszűrő és kipufogógáz-visszavezetés nélkül, mindössze egy SCR katalizátorral. Ehhez a 140 literes üzemanyagtartály mellett egy 27 literes AdBlue tartály is található a gépen.

Teltház: a hosszirányban oldalt beépített 4,5 literes FPT motor 133 lóerővel rendelkezik, és megfelel a Stage IV. szabvány előírásainak. A motort felülről és oldalról egy-egy egy hűtőpanel keretezi.

Ha kinyitjuk a motoros burkolaton az oldalsó panelt, láthatjuk, hogy a New Holland két különálló hűtőpanellel dolgozik. Míg a töltőlevegő, a hidraulikaolaj és a víz hűtésére szolgáló főhűtőegység laposan fekszik a motor tetején, a sebességváltó olaj, a légkondicionáló és az üzemanyag hűtését végző másik panel oldalt helyezkedik el. Mind a felül lévő hidraulikus meghajtású hűtőegység, mind az oldalsó két elektromos meghajtású ventilátor számára van (opcionálisan automatikus) reverzibilis működésre váltó funkció, amellyel azok tisztán tarthatók — nagyszerű!

A „Plus” változatban nincs kartámaszba épített vezérlőpult, és a jobb oldalon nincs irányváltó kapcsoló. A légrugós ülés és a légkondicionáló azonban az alapfelszereltséghez tartozik.

A Carraro hajtáslánca vadonatúj. A Powershift sebességváltó megerősített nyomatékváltóval rendelkezik, és modelltől függően négy (Standard-Classic) vagy hat terhelés alatt kapcsolható fokozatot kínál, valamint 34 km/h (Plus), illetve 40 km/h (Elite) maximális sebességgel rendelkezik. Ehhez jön még a hatfokozatú sebességváltóknál egy kapcsolási automatika.

Tetszett az automatikus parkolófék is, azt viszont sajnáltuk, hogy csak az „Elite” változat rendelkezik irányváltó kapcsolással a joystick jobb oldalán. A „Plus” és az „Elite” megerősített tengelyei viszont önzáró differenciálművekkel és nedves, lamellás fékekkel rendelkeznek.

A hosszú 3 m tengelytávnak köszönhetően a vezetési kényelem szintén rendben van. Ez természetesen felveti a fordulékonyság kérdését, amelyre a New Holland válasza a minimális 3,90 m fordulókör sugár. A kormányzási típusok váltása automatikusan történik, amikor a kerekek egyenes helyzetben vannak, és 3 km/h sebességig működik — nagyszerű!

 

A Rexroth axiáldugattyús szivattyúval kiszolgált hidraulikus rendszerének szállítási sebessége 140 l/perc. És attól függően, hogy melyik változatot választjuk, a multifunkcionális joystick a kartámaszon (Elite) vagy, mint a mi esetünkben, az oldalkonzolon (Plus) található. Ez természetesen kevésbé kényelmes, főleg mivel a jobb oldalon az irányváltó kapcsolás vezérlése szintén hiányzik.

Nincs semmi panasz a funkciók elektrohidraulikus vezérlésére, és a proporcionális vezérlésre, még a teleszkópos kar esetében sem. A New Holland a kényelemre is gondolt. Nincs ugyan vezetőfülke rugózás, de legalább van fűtött, légrugós ülés és a klímaberendezés is az alapfelszereltség részét képezi (Plus és Elite). Vannak további apró, de finom részletek is, például a belül és kívül egyaránt rendelkezésre álló gombok, hogy a harmadik funkciót nyomás mentesíteni lehessen.

A New Holland adatai szerint az emelési kapacitás 4,2 t, és az emelési magasság 7 m. A hidraulikus eszközzár szintén alapfelszereltség.

Az egyetlen kérdés már csak az, hogy melyik rakodó változat hol használható? A New Holland szerint az egyszerű „Classic” szarvas-marhatelepeken való felhasználásra és a gazdasági udvarban végzett munkákra alkalmas. Mivel az általunk használt TH 7.42 csak „Plus” és „Elite” változatban érhető el, ez a kérdés nem merül fel. A „Plus” számos kényelmi funkcióval rendelkezik, beleértve a légrugós ülést, a teleszkópos kormányoszlopot és a légkondicionáló rendszert. Ezenkívül a hidraulikus eszközzár megkönnyíti az adapterek gyors cseréjét, a vezetőfülke fényszórói pedig éjszaka is nappalifényt biztosítanak. A New Holland az „Elite” változatot nagyvállalatoknak, bérvállalkozóknak és biogázüzemeknek ajánlja. A 133 lóerő helyett 146 lóerő mellett hidraulikus nyomásmentesítéssel, fűtött légrugós üléssel, kartámaszba épített vezérlőpulttal és átfogó világítási csomaggal is rendelkezik.

A kilátás nagyszerű a megszakítás nélküli szélvédőnek köszönhetően.

Végül az árak: az „Elite” felszereltség mintegy 7000 euróval kerül többe, mint a „Plus” változat. Az általunk vezetett TH 7.42 „Plus” rakodóváltozat nettó listaára pedig 108 720 euró.

 

Szerző: Profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu – Profi Magazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés