Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gépesítés

profimagazin

New Holland CR 8.90 kombájn: ikerrotoros szántóföldi iroda

Az AGROmashEXPO kínálatából már bemutattuk az Agrotec standján található traktorokat. Látnivalóból azonban akadt még bőven, amiről Lőrinc István a New Holland kombájn, betakarítógép termékmenedzsere mesélt Mátrai Zoltánnak.

M.Z.: Az a hír járja, hogy tőled tudunk meg minden pontos információt a kombájnok tekintetében. Egy ikerrotoros kombájn áll itt a középpontban, ami ráadásul díjazott is lett…

L.I.: Pontos nevén a New Holland CR 8.90-es ikerrotoros kombájn az, amit itt sokan megcsodálhattak. A díjat maga a vágóasztal kapta, ami újdonság a New Holland kínálatában, mivel ez a New Holland by MacDon márkanévvel ellátott flexibilis és egyúttal hevederrel működő vágóasztal. Jelen esetben ez egy 10,5 méteres munkaszélességgel bír. A hevederes adapterek előnye az, hogy a gabona vagy éppen a learatott termény egyenes vonalon halad, tehát bedől, rádől a hevederre és a központi hevederhez kerül. Nem forog, nem tömöríti vagy nem keveri a konzolcsiga, majd pedig a középső behordó heveder segítségével és a középső beadagoló dobon keresztül bejut a kombájnba, gyakorlatilag egy vonalban történő mozgást végez. Van egy tömörítő konzolcsigánk, ami repce esetén segéd-behordást biztosít. Az az adapter, amit itt láthatunk az három részből áll, a nagyobbak pedig négy részből. Itt az a legfontosabb, hogy egy független felfüggesztése van a vágóasztalnak. Az adapter másik oldalán látható, hogy van egy rugós felfüggesztés, gyakorlatilag a kombájnon háromféle különböző módot tudunk választani. A kombájn nem viseli végig a vágóasztal súlyát, hanem felakasztva a csatoló keretet négy rugón keresztül az adapter egy úszó üzemmódba tud kerülni. Gyakorlatilag a földre kerül az egyik oldala az adapternek, a másik oldala pedig független elmozdulásra képes.

Fotó: Profimagazin

A talajkopírozó kerekeken gördülve, valamint a kaszasín alatti támasztó részen támaszkodva gyakorlatilag lekopírozza a talajt, ezáltal 25-30 mm-es minimális tarlómagasság mellett tudunk dolgozni. Az adapter mindenféle szója, borsó, fűmag, különböző babok betakarítására is alkalmas, kétoldali integrált hidraulikus repcekaszával rendelkezik. Ami még szintén fontos, hogy külön hidraulika rendszere van ennek az adapternek, vagyis kardánhajtással meghajtunk egy fő hidromotort, ami aztán külön hajtással látja el mind a két szalagot. Külön a középső behordó szalagot, valamint a mo­tollát. A motollának kiemelt tulajdonsága, hogy több pozícióba be tudjuk állítani és gyakorlatilag a földről fel tudjuk vele szedni a megdőlt terményt is.

M.Z.: A motollával?

L.I.: Igen, a motollával! A hevederek sebességeit tudjuk szabályozni a kabinból, gyakorlatilag minden paramétere beállítható. Nagyon sok része az adapternek rozsdamentes anyagból készül. Valóban prémium termékről van szó! Azért is kell egy ilyen kombájnhoz egy ilyen adaptert, vagyis nem kell, csak javasolt egy ilyen adaptert párosítani, mert maga a kombájn teljesítményét is befolyásolja, mivel egyenletes a beadagolás és fo­lyamatos a terményáram. A konzolcsigás adaptereknél sokszor előfordul az, hogy elkezdi keverni maga előtt a terményt, itt viszont mindig folyamatos és egyenletes a terményáram, ezáltal a cséplés hangja a kabinban ülve is sokkal egyenletesebb.

M.Z.: Mondhatjuk, hogy a rotoros kombájn a New Holland egyik specialitása?

L.I.: Igen, ez egy iker-rotoros gép, ami a betakarításban és a kombájnok között prémium terméknek számít. A kiállított gép nem a legnagyobb, viszont magyarországi viszonylatban a legnagyobb számban értékesített CR kombájn. Hogy számokban gyorsan összefoglaljam, egy 13 000 cm3-s motor dolgozik benne, 544 lóerős motor van a fejünk felett, ami biztosítja az erőt és a meghajtását az iker-rotornak. A rotoros cséplésnek alapvető tulajdonsága, hogy a legjobb tiszta magminőséget kínálja, a legkíméletesebb a cséplés, mivel itt a verőlécek fizikálisan nem ütik ki a szemeket, tehát a cséplést nem kényszererő végzi, hanem a termény a terményen. Itt szükség van a szalmára, szalmával meg kell töltenünk a rotorokat és a centrifugális erő hatással együtt a szemek igazából kiperegnek a termény a terményen cséplés következtében, ezáltal sokkal kíméletesebb ez a technológia.

Fotó: Profimagazin

M.Z.: Nyilván a végén, amikor a szalma kijön, itt is mindenféle szecskázással ellátjátok. A gépen látható nagy ventilátorok milyen célt szolgálnak?

L.I.: Ez a pelyvaszóró. Egy hidraulikusan meghajtott dupla tárcsa, ahova a rostákról lepotyogó egyéb melléktermékeket szét tudjuk teríteni. Akár 12,5 m szélességig, de különböző opciók léteznek. Különböző szélességű vágóasztalokhoz különböző felszereltségben kínáljuk ezeket a pelyvaszórókat.
Csak érdekességképp mondom, hogy ebből a MacDon adapterből a legszélesebb pontosan 15,2 m, és azért 15 m szélességű terítéshez komoly technikára van szükség.

M.Z.: Elég sok mindent elmondtál már a cséplésről, technikájáról. A fülke nyilván drága része egy kombájnnak, már csak azért is, mert kényelmet kell biztosítani a sofőrjének. Milyen kényelmi elemmel van ellátva egy ilyen fülke? Lehet, hogy kényelmesebb az én személyautómnál?

L.I.: Abszolút elképzelhető. A gépek kabinját arra tervezték, hogy akár 12-14 órás munkavégzést is kényelmesen ki lehessen bírni benne, ezért nagyon fontos a zajszigetelés. Piacvezető ennek a kabinnak a zajszintje, ami 73 dB, gyakorlatilag 10 óra után sem fejfájással szállunk ki a gépből, hogy már nem bírjuk tovább. Ez nagyon fontos dolog, fi­gyelemmel kell kísérni végig a cséplési paramétereket, változnak-e a körülmények, a nedvesség, pára, ezeket a nap végére mind figyelembe kell venni és ehhez, ha mellette a gépkezelő fárad, akkor nagyon nagy kihívás tud lenni. Egyébként alapfelszereltségben kínáljuk a légrugós ülést, különböző háromféle ülés-felszereltségből választhatnak a partnerek, kinek igénye szerint milyen fűtéssel, szellőzéssel ellátott bőrüléssel, bőrülést is lehet választani, dupla kijelzőt, de alapfelszereltségben minden adott ah­­hoz, hogy egy kényelmes kabin legyen, amiben hűtőláda, hűthető kesztyűtartó, laptoptartó, USB aljzatok találhatóak. Gyakorlatilag egy szántóföldi irodának is el tudjuk képzelni ezt a fülkét.

M.Z.: Jó is, hogy említed a laptop tartást, hiszen ez már a precíziós gazdálkodáshoz köthető. Gondolom a legújabb kombájnok már fel vannak szerelve mindenféle hozammérő technikával ahhoz, hogy később a precíziós gazdálkodásban használhatóak legyenek.

L.I.: Így van, de ettől függetlenül a CR kombájnok, főleg a nagy rotoros kombájnok alapból is hozam- és nedvességmérővel felszerelve érkeznek, tehát a kombájn pilótája élő adatot lát az aktuális nedvességtartalomról és a mennyiségről, hogy mi az, amit a kombájn betakarított. Ezen felül fel tudjuk szerelni őket gyakorlatilag a legmodernebb technikával. A robotkormányzás szinte az összes gépen elérhető, kérik is a gazdák. Ez egy hidraulikus robotkormányzás, ami 2,5 cm pontosságig tud működni, ezen felül még beltartalom mérő eszközzel is fel tudjuk szerelni a gépeket, tehát az éppen betakarított terménynek a fehérjetartalmát, sikér-, rosttartalmát tudjuk mérni. Igazából már akkor tudjuk azt, hogy mi az, ami bekerül a gépbe, tehát milyen profittal tudunk esetleg dolgozni. Ez a jövő, ebbe az irányba megyünk.

M.Z.: Zene füleimnek a precíziós gazdálkodásos rész, főleg, hogy beltartalmat is tud mérni, bár ez lehet, csak nekem új és nem vagyok kellőképp naprakész valószínűleg. A traktorban láttuk a Blue Power-t, itt van ilyen Green vagy Yellow Power is a gépen, tehát ezt is lehetne sárga metál fénnyel kérni?

L.I.: Még nem, de egyébként ez egy nagyon jó ötlet! Lehet, hogy ezt majd továbbítjuk a fejlesztőknek…

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés