profimagazin
Technika
Iparágvezető váltóhatékonyság egy sokoldalúan használható kompakt szántóföldi erőgépben
A New Holland 2019-ben tovább bővítette népszerű T5 traktorpalettáját. A gyártó géppalettájának elmúlt években mutatott töretlen fejlődését vizsgálva bátran kijelenthetjük, hogy a T5 traktorcsalád hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány esztendőben.
A New Holland legújabb fejlesztésű csoport PowerShift váltójával szerelt Dynamic Command váltóművének tervezésekor és megalkotásakor alapvető cél volt, hogy a rendelkezésre álló sebességcsoportok a különféle nehezebb és könnyebb szántóföldi feladatok során vagy közúti szállítás esetében egyaránt a legideálisabb átfedést biztosítsák. A három sebességcsoporttal rendelkező, csoportonként 8 fokozattal bíró dupla kuplungos Dynamic Command sebességváltó hatékonyabb üzemanyag-felhasználást és továbbfejlesztett automata funkciókat is kínál.
Mindenes T5 erőgépek
Az alacsony kabinmagasság, az optimális tengelytáv és a mellső kerekek nagy befordulási szöge (55 fok) különösen mozgékonnyá és sokoldalúan használhatóvá teszik ezeket a kompakt szántóföldi kategóriába sorolható erőgépeket. Egy T5 erőgép kiválóan teljesít és igen hatékonyan használható szántóföldön, országúton, állattartó telephelyen vagy a legkülönfélébb ültetvényeken felmerülő feladatok elvégzésére egyaránt.
Dupla kuplungos hatékonyság
A Dynamic Command egy olyan váltómű amely kettő különálló kuplungszerkezetet használ a páros illetve a páratlan számú sebességfokozatok kapcsolásakor. A kettős tengelykapcsoló technológiáját először az 1980-as években használták a motorsportokban, majd ezután a személyautó iparban is egyre szélesebb körben kezdték el alkalmazni. A technológia immáron elérhető a New Holland traktorokban is. A motorsportban a fokozatváltások közben történő sebességvesztés kiküszöbölése indokolta ezt a fejlesztést, de ugyanolyan hasznos a mezőgazdaságban is, a hajtás elvesztésének megakadályozására. Egy szemléletes hasonlattal élve a kettős tengelykapcsoló úgy működik mint ahogyan két atléta dolgozik együtt váltófutás közben. A váltóbot átadása előtt az induló futó fokozatosan felgyorsul, a bot pedig pontosan abban a pillanatban kerül át egyik kézből a másikba amikor két futó már azonos sebességgel halad előre.
Intelligens sebességváltás
Az IntellShift rendszer úgy szabályozza a fokozatok kapcsolását, hogy folyamatosan figyeli az aktuális motorfordulatot és a váltómű be- és kimenő tengelyének fordulatát is, így biztosítva az egyenletes és lágy kapcsolásokat még fagyos reggeleken is.
Automata funkciók egész sora
A kérhető opciók között újdonságnak számít a Brake To Clutch funkció, ami azt jelenti, hogy amint a gépkezelő a fékpedálra lép, a váltómű megszakítja az erőátvitelt, vagyis „bekuplungol”. Hasznos lehet, amikor sokszor kell megállni, majd újra elindulni, például homlokrakodóval történő munka során vagy szállításkor. Automata váltófunkcióval az adott alkalmazásnak megfelelően a gépkezelő beállíthatja, hogy az automatika meddig engedje esni a motorfordulatot, mielőtt visszavált. Az automata szántóföldi és országúti üzemmód használatakor a rendszer fenntartja a beállított célsebességet és abba a fokozatba kapcsol, ahol a legideálisabb az üzemanyag-fogyasztás. Egy T5 Dynamic Command-ban ülő gépkezelő kiválaszthatja, hogy az irányváltás mennyire legyen agresszív. A lágy beállítás az általános szántóföldi munkálatokhoz ajánlott, a standard beállítások a mindennapi munkák elvégzéséhez, a legagresszívabb beállítás pedig a sok irányváltást igénylő homlokrakodóval végzett munkákhoz.
Nagyobb lökettérfogatú erőforrás és tágasabb kezelői környezet
A vadonatúj Stage V kompatibilis 4,5 literes lökettérfogatú NEF motorok szolgáltatják azt a masszív teljesítményt (110, 120, 130 vagy 140 LE modelltől függően), ami egy igazán erőteljes erőgéppé teszi a T5 DC-t. A Common Rail motorok nagyobb forgatónyomatékuknak, nyomaték rugalmasságuknak és precíz vezérlésüknek köszönhetően közvetlenebb módon reagálnak azokra a terhelés változásokra, amelyek jellemzően érik az erőgépeket szántóföldi vagy akár országúti alkalmazások során. A közös nyomócsöves technológia másik igen lényeges előnye az alacsony fajlagos üzemanyag fogyasztás, a hengerenkénti 4 szelep pedig garantálja az intenzív gázcserét. Az erőforrások már 1800-as percenkénti motorfordulaton elérik maximális teljesítményüket és utána azt stabilan tartják is, ez ideális üzemeltetést jelent szántóföldi vagy országúti feladatokhoz egyaránt. Az új Stage V. erőforrások 40%-kal kevesebb kormot
bocsájtanak mint az előd Tier4B motorok. A New Holland T6-os traktorokról átemelt tágasabb rugózott kabin pedig az alsó-középkategóriában új etalont teremt komfortfokozat terén.
Az új T5 DC traktorokat ugyanakkor nem csak tágasabb kabinja és korszerű sebességváltója emeli ki a T5 traktorcsaládból hanem tengelytávolsága (2490 mm) és üzemi pótsúlyozott tömege is. Ezen kulcsfontosságú mérőszámokat figyelembe véve a korábbi T6000-es erőgépcsalád igen közkedvelt 4-hengeres motorral szerelt tagjaival (pl.: T6020 Elite) sorolható egy kategóriába.
Rugózott kabinnal és első híddal
Minden T5-s modell szerkezetileg könnyű, de erős mellső híddal rendelkezik, hogy teljes mértékben kihasználható legyen a homlokrakodó vagy a függesztés. Ha nagy sebességnél sem akarunk lemondani a maximális kényelemről, válaszható a TerraglideTM rugózott első híd, amely megvédi a gépkezelőt a felesleges rázkódástól. Az új generációs rugózási rendszernek köszönhetően a kerék a talajjal folyamatosan érintkezik, így a gép vonóereje folyamatosan ideális. A beépített alapfelszereltségnek számító Comfort RideTM rugózott kabin a gépkezelőt érő rázkódást a negyedére csökkenti.
Ideális választás a legtöbb gazdaságba
A New Holland és a kizárólagos hazai importőre az Agrotec Magyarország Kft. elsősorban olyan kisebb és közepes méretű gazdaságoknak ajánlja az új T5 Dynamic Command erőgépeket ahol elsődleges kiválasztási szempontnak számítanak a legmagasabb igényt is kielégítő professzionális technológiai megoldások, valamint az ebben az erőgép kategóriában eddig nem megszokott komfortfokozatot illetve gazdaságos üzemanyag-fogyasztást várnak el a traktortól. A T5 DC a lehető legideálisabb választás abban az esetben is ha homlokrakodót szeretnének rászerelni, vagy a gép rendszeresen üzemeltet TLT hajtást igénylő munkagépeket (pl. bálázó) illetve sokat kell közúti szállítást végezni vele.
T5 DC erőgépek a hazai forgalmazó piacbevezető akciójának keretében igen kedvező ár/érték aránnyal érhetőek el!
Az Agrotec Magyarország Kft. aktuális ajánlataiért keresse gépértékesítő kollégáinkat.
Molnár István
New Holland termékmanager
Agrotec Magyarország Kft.
profimagazin.hu