Gépesítés
Technika
TITÁN TRAKTOR
A hazai traktorgyártás három évtizednyi próbálkozását követően, és 20 évvel az első gyakorlati jelentőségű – USA-ban készült – CASE traktor megjelenése után, bemutatkozott az első „univerzális”, hazai gyártású benzinmotoros traktor.
A magyarországi mezőgazdasági erőgépgyártás egyik fontos állomása 1912, amikor a Magyar Motor- és Gépgyár Rt. bemutatta a TITÁN nevű – szántásra is alkalmas – hazai gyártású „motorikus” traktorát.
A szombathelyi Mayer Gépgyárat 1875-ben alapították, amely kezdettől mezőgazdasági gépek gyártására rendezkedett be. 1911-ben Magyar Motor- és Gépgyár Rt. nevet vette fel, és „robbanómotoros” traktorok előállítására is vállalkozott. Az amerikai Big-Four traktor mintájára készítette TITÁN típusú „lassújáratú, nehéz” traktorát.
A mezőgazdasági erőgép szerkezetében, jellegében teljesen követte az etalon műszaki sajátosságait, geometriáját.
A minta jellegzetes nagyméretű járókerekeit még nagyobb méretűre tervezték. A hátsó kerekek mérete
Traktor erőforrása álló, 4 hengeres benzinüzemű „autómobilszerű” motor, 600 f/perc üzemi fordulattal. „Hajtóműve differenciálművel van felszerelve, biztosítva a kis sugarú fordulási sugarat” e műszaki tartalommal ajánlotta traktorát a gyártó. A gép sebessége 2,82 km/óra volt. A motor fordulatszámának növelésével a teljesítmény 90 LE-re emelkedett.
A robbanómotoros TITÁN 60 és 90 LE teljesítményű traktorokkal 1912-ben szántási próbát végeztek és még ebben az évben 25 garnitúrát – ekével – le is gyártottak.
Galánta az agrár-technikatörténet meghatározó helyszíne, ahol1913-ban, a világ első szántóversenyén a korabeli gyártók mutatkoztak be és versenyeztek az alábbi kategóriákban:
- gőz- és benzinmotoros „járvaszántók”,
- gőz- ill. benzinmotoros kétdobos „vitlakocsik”, és a
- két gőzgépből álló szántógépek.
A szántógép-bemutatón részt vett a 90 LE motorteljesítményű Titán magyar traktor, amely jó eredménnyel mutatkozott be. Középkötött talajon 8 vasú Deer-ekével,
A kor technológiai fejlettségi szintjén a korszerű TITÁN traktor a gyakorlati próbákon és szántóversenyeken sikeresen szerepelt és ez biztató jövőt prognosztizált. Mégsem siker következett, mindösszesen 60 példány készült! A gőzgépgyártók összefogásának, kartell megállapodásának hatására további 10 évet kellett várni a hazai „univerzális traktorok” elterjedéséig!
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly