Gépesítés

Technika

RÁBA MOTOREKE

A magyar traktor-gyártók sorába az első világháború idején lépett be a Magyar Waggon- és Gépgyár Rt. 1915-ben megkezdték a motorekék gyártását, ezzel a Rába Gépgyár elkötelezte magát a mezőgazdasági gépgyártás mellett is. A hadicélokra használt gépkocsik gyártása mellett megkezdődött a Rába „K I.” és „K II.” típusú motorekék előállítása Győrben.

Az 1896-ban alapított Magyar Waggon- és Gépgyár vasúti kocsik gyártására szakosodott. 1904-től a közúti jármű gyártásba is bekapcsolódott és 1913-tól RÁBA márkanév alatt forgalmazta járműveit.

A Praha autók és a Hanomag W. D. motoreke licenceinek megvásárlását követően – a tervek adaptálása és korszerűsítése után – 1915-ben kerültek forgalomba az első hazai motorekék RÁBA K I. típusjellel.

A motoros szántógépeket a Stock-rendszer javított, módosított kivitelében gyártották. A szántási alapfeladaton túl a Grand motorral képes volt a motoreke cséplőgép és más gazdasági gépek meghajtására. A hajtó- és vontatómű háromszög alakú vázba, keretbe volt építve, amely egyidejűleg az eketesteket is magába foglalta. Elől a motor, mögötte két hajtott nagy kapaszkodó kerékkel, hátul a keretháromszög végén állítható vezető kerékkel készült a motoreke.

A „Rába" motoreke műszaki újdonságát a külön ekekeret és ennek emelő-berendezése, valamint a nagy kapaszkodó kerekek és azok meghajtásának módja biztosította az önsúly jelentős csökkenése mellett. A konstrukció lehetővé tette a homokos, vagy átázott talajon való szántást és vontatást is.

A „K I.” típusból 10 db-ot gyártottak, idomvasból készült kerettel. A 32 LE-s motor azonos volt a „Rába Grand" típusú autóéval, azonban regulátorral percenkénti 1200 fordulatra volt határolva. Kiváló üzemi tapasztalatok – egyszerű kezelhetőség, üzembiztos nagy teljesítmény – alapján a „Rába K I." típusú ötvasú motorekét továbbfejlesztették. Az új típus 42 LE-s „K II."jelzéssel készült.

A „Rába K II.” típus, mint végleges változat, melegen sajtolt acéllemez kerettel, motorja ikerhengerekkel, különleges bolygóművel egybeépített tengelykapcsolóval és kúpkerék rendszerű differenciál-, illetve a kerekekben homlokfogaskerék meghajtással bírt.

A szántásmélység 15-32 cm, szélessége 100-150 cm és az óránkénti teljesítménye 0,8-1,5 magyar hold volt. Szíjtárcsa kihajtással rendelkezett, így meghajtó gépként is használhatták. A gépet boronák, kultivátorok, szekerek, sőt aratógépek vontatására is használták szántóföldön és közúton.

A motorekék gyártása a háború után is folytatódott, összesen 260 darab készült. Az utolsók 1927-ben hagyták el a gyárat. A mezőgazdasági munkák gépesítését igen jó eredménnyel teljesítő Rába K II. motoreke nemcsak a háborús idők alatt, hanem azt követően még éveken keresztül az ország határain belül és külföldön is – Romániában, Bulgáriában, Spanyolországban, sőt még Marokkóban is – kedveltek és keresettek voltak.

dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nyakas Farm
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés