Gépesítés
Technika
RÁBA 180 TRAKTOR
Az iparszerű termelési rendszerek és az általuk meghonosított növénytermesztési technológiák hatására, nagy kereslet alakult ki olyan 150-200 LE teljesítményű középnehéz traktorra, amely a korszerű munkagépek üzemeltetésére volt alkalmas, vetési, növényápolási és betakarítási munkákban.
A kormányzat 1976-ban új nehéz-univerzális traktor kifejlesztését tűzte ki célul. Az új magyar gyártású traktorral elsődlegesen a hazai mezőgazdaságot kívánták ellátni. A program megvalósítására a RÁBA Magyar Vagon és Gépgyárat jelölték ki. Traktorgyártás ebben az időszakban csak a RÁBA keretében zajlott, Steiger liszensz alapján.
Rába 180 prototípus
Az új hazai fejlesztésű traktor létrehozására, rendkívül ambiciózus tervtanulmány készült az MGI és a MEFI szakembereinek közreműködésével. A kor műszaki környezetében világszínvonalat képviselt a tervezett traktorkoncepció! Első és hátsó hidraulikus függesztő-rendszert és TLT-hajtást, munkagép kapcsolások és osztott munkagépcsoportok egyidejű üzemeltetésének lehetőségét biztosította. Több kormányzási mód igényét és külső hidraulikus elem működtetési lehetőséget – elől és hátul – is tartalmazta a koncepció. A tervezés során jelentős elvárásoknak kellett megfelelnie a Rába közúti jármű-tervezési mérnökeinek, miközben példátlanul gyors fejlesztőmunka volt a kitűzött feladat.
Rába 180
1976-ban a RÁBA 180 típusú traktorral forradalmian új traktor koncepció született! A TRAK rendszerű erőgép valamennyi jelentős elemében, új egyedülálló koncepciót képviselt. Különösen a vezetőfülke elhelyezése volt újszerű, a front elhelyezés közvetlen rálátást biztosított az előre szerelt munkagépekre. A traktort – néhány import komponens kivételével – hazai, az erőgép- és járműgyártásnál már bevált részegységekből építették. A RÁBA differenciálzárral, hidraulikus fékekkel ellátott első és hátsó hajtott, kormányzott futóműveket fejlesztett ki az erőgéphez. Erőforrásként a 180 LE teljesítményű Rába M.A.N.-2156 HM6 típusú, hathengeres szívómotort alkalmazták, amely egy közép bölcsővázban helyezkedett el. Az erőátvitelt – ZF 5K-110GPA – mechanikus, differenciálműves osztóművel szerelt sebességváltó – 10 előre és két mászó, valamint 2 hátra fokozattal – biztosította. Kormányzása hidrosztatikus rendszerű volt, amely első- és összkerék kormányzásra, illetve oldalazó mozgásra adott lehetőséget.
Rába 180 méretek
Öt példány prototípus készült, melynek üzemi tapasztalatai alapján már 1977 közepére elkészült a sorozatgyártásra szánt változat. 1977-ben 200 db erőgép készült a Rába kispesti üzemében, a következő évben további 400 db-ot gyártottak. Az erőltetett gyors fejlesztés és a teljesen új koncepció kiforratlansága miatt, a sorozatgyártási időszakban számos típushibát javított a gyártó. Dokumentáltan legalább 5 típusmódosítás készült. A két kerék közé helyezett hűtőrendszerről hamar kiderült, hogy nem működőképes, így a típushiba javítására – a hűtő más pozícióba helyezésére – külön javítókészletet biztosított a gyártó.
Rába 180 ikerkerékkel
A traktorgyártás 1980-ban átkerült Győrbe, és a kispesti gyárban leállították a Rába 180 traktor előállítását. Jól jelzi a traktorkoncepció hasznosságát, hogy a kezdeti típushibák kiküszöbölése után, a ma még működő példányok nagy szakmai megbecsülésben részesülnek. A KITE keretében nagyobb teljesítményű motor beépítésével készült egy típus-módosulat is RÁBA 240 jelzéssel.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly