Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gépesítés

Technika

RÁBA 180 TRAKTOR

Az iparszerű termelési rendszerek és az általuk meghonosított növénytermesztési technológiák hatására, nagy kereslet alakult ki olyan 150-200 LE teljesítményű középnehéz traktorra, amely a korszerű munkagépek üzemeltetésére volt alkalmas, vetési, növényápolási és betakarítási munkákban.

A kormányzat 1976-ban új nehéz-univerzális traktor kifejlesztését tűzte ki célul. Az új magyar gyártású traktorral elsődlegesen a hazai mezőgazdaságot kívánták ellátni. A program megvalósítására a RÁBA Magyar Vagon és Gépgyárat jelölték ki. Traktorgyártás ebben az időszakban csak a RÁBA keretében zajlott, Steiger liszensz alapján.

Rába 180 prototípus

Az új hazai fejlesztésű traktor létrehozására, rendkívül ambiciózus tervtanulmány készült az MGI és a MEFI szakembereinek közreműködésével. A kor műszaki környezetében világszínvonalat képviselt a tervezett traktorkoncepció! Első és hátsó hidraulikus függesztő-rendszert és TLT-hajtást, munkagép kapcsolások és osztott munkagépcsoportok egyidejű üzemeltetésének lehetőségét biztosította. Több kormányzási mód igényét és külső hidraulikus elem működtetési lehetőséget – elől és hátul – is tartalmazta a koncepció. A tervezés során jelentős elvárásoknak kellett megfelelnie a Rába közúti jármű-tervezési mérnökeinek, miközben példátlanul gyors fejlesztőmunka volt a kitűzött feladat.

Rába 180

1976-ban a RÁBA 180 típusú traktorral forradalmian új traktor koncepció született! A TRAK rendszerű erőgép valamennyi jelentős elemében, új egyedülálló koncepciót képviselt. Különösen a vezetőfülke elhelyezése volt újszerű, a front elhelyezés közvetlen rálátást biztosított az előre szerelt munkagépekre. A traktort – néhány import komponens kivételével – hazai, az erőgép- és járműgyártásnál már bevált részegységekből építették. A RÁBA differenciálzárral, hidraulikus fékekkel ellátott első és hátsó hajtott, kormányzott futóműveket fejlesztett ki az erőgéphez. Erőforrásként a 180 LE teljesítményű Rába M.A.N.-2156 HM6 típusú, hathengeres szívómotort alkalmazták, amely egy közép bölcsővázban helyezkedett el. Az erőátvitelt – ZF 5K-110GPA – mechanikus, differenciálműves osztóművel szerelt sebességváltó – 10 előre és két mászó, valamint 2 hátra fokozattal – biztosította. Kormányzása hidrosztatikus rendszerű volt, amely első- és összkerék kormányzásra, illetve oldalazó mozgásra adott lehetőséget.

Rába 180 méretek

Öt példány prototípus készült, melynek üzemi tapasztalatai alapján már 1977 közepére elkészült a sorozatgyártásra szánt változat. 1977-ben 200 db erőgép készült a Rába kispesti üzemében, a következő évben további 400 db-ot gyártottak. Az erőltetett gyors fejlesztés és a teljesen új koncepció kiforratlansága miatt, a sorozatgyártási időszakban számos típushibát javított a gyártó. Dokumentáltan legalább 5 típusmódosítás készült. A két kerék közé helyezett hűtőrendszerről hamar kiderült, hogy nem működőképes, így a típushiba javítására – a hűtő más pozícióba helyezésére – külön javítókészletet biztosított a gyártó.

Rába 180 ikerkerékkel

A traktorgyártás 1980-ban átkerült Győrbe, és a kispesti gyárban leállították a Rába 180 traktor előállítását. Jól jelzi a traktorkoncepció hasznosságát, hogy a kezdeti típushibák kiküszöbölése után, a ma még működő példányok nagy szakmai megbecsülésben részesülnek. A KITE keretében nagyobb teljesítményű motor beépítésével készült egy típus-módosulat is RÁBA 240 jelzéssel.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés